Cykliści obradowali w Tczewie - kongres Europejskiej Federacji Cyklistów

Michael Cramer mówił o budowie Szlaku Żelaznej Kurtyny (fot. tcz.pl)
Cykliści obradowali w Tczewie - kongres Europejskiej Federacji Cyklistów
Kilkudziesięciu rowerzystów z Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) przez dwa dni debatowało w Tczewie o ruchu rowerowym w miastach położonych nad dużymi europejskimi rzekami. Wszystko w ramach corocznego zjazdu ECF. Dlaczego cykliści wybrali właśnie Tczew? Bo jak dotąd jesteśmy jedynym miastem w Polsce, posiadającym certyfikat BYPAD.

Europejska Federacja Cyklistów (ECF) działa od 1983 roku, skupiając 60 stowarzyszeń z 37 krajów. Na tczewskie obrady zjechali się delegaci z z całej Europy oraz obu Ameryk. Podczas corocznego zjazdu członkowie ECF biorą udział w spotkaniu sprawozdawczo-wyborczym, konferencji tematycznej i 2-3 dniowego przejeździe po regionie. Dlaczego ECF wybrało w tym roku Tczew? Bo dotąd jako jedyne polskie miasto posiadamy certyfikat rowerowy BYPAD, którego przyznanie oznacza, że dane miasto ma dobry, wieloletni plan na rozbudowę infrastruktury dla jednośladów i podstawy do aplikowania i środki unijne. BYPAD ma w Polsce jeszcze gmina Smołdzino i usiłuje uzyskać Gdańsk. Wizyta delegatów EFC rozpoczęła się kongresem w grodzie Sambora:

- W Tczewie tworzą się coraz lepsze warunki do jazdy. Przeprowadzenie kongresu Europejskiej Federacji Cyklistów to wydarzenie o wielkiej randze dla miasta. Kongres zapraszający cyklistów z Polski, Europy i obu Ameryk świadczy o wybitnie międzynarodowym charakterze i ma wielką szansę stać się platformą wymiany doświadczeń. Miasto Tczew, dzięki podjętej szerokiej dyskusji o wprowadzenie szerokich zmian, rozwijających komunikację rowerową, może stać się miastem o nowoczesnym modelu komunikacyjnym. - napisał w specjalnym liście skierowanym do organizatorów, marszałek województwa, Mieczysław Struk.

Oficjalnego otwarcia imprezy dokonał Manfred Neun, prezydent EFC, Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego oraz Zenon Odya, prezydent Tczewa:


- Ta konferencja jest organizowana w bardzo dobrym momencie. Chcę bardzo wyraźnie zaznaczyć, że nowoczesny ruch rowerowy oparty jest o bardzo niewielkie inwestycje, które dają bardzo duże korzyści. I te niewielkie działania dają ludzie przestrzeń do jazdy na rowerze. - mówił Manfred Neun.

O budowaniu zrównoważonego rozwoju w naszym kraju mówiła Katarzyna Sobierajska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki:

- Tematyka rowerowa jest bardzo istotna dla rozwoju polskiej turystyki. Przede wszystkim chciałabym podziękować władzom miasta i województwa, że zabiegają o realizację tego typu wydarzeń w Polsce. Priorytety i cele, jakie sobie stawiamy, mówiąc o budowie polityki rowerowej w naszym kraju wynikają przede wszystkim z pewnych priorytetów Unii Europejskiej, które uważamy za ważne, budując nasze priorytety narodowe. W obszarze wielu polityki sektorowych, a dla mnie tej najważniejszej - tj. dotyczącej turystyki, priorytetem jest rozwój zrównoważony. I właśnie turystyka rowerowa stanowi jedno z podstawowych narzędzi jego realizacji.

Z kolei Michael Cramer, europoseł, opowiadał o idei budowy europejskich tras rowerowych. Szlak "Żelaznej Kurtyny" rozciąga się od Morza Barnesa do Morza Czarnego - liczy około 7 tys. km i będzie przebiegał przez 20 krajów - w tym przez Polskę.

- Jeszcze trzydzieści lat temu, gdyby ktoś powiedział, że będziemy swobodnie przekraczać granicę, to byłoby to niewyobrażalne. A nie byłoby to możliwe bez wkładu społeczeństwa polskiego i wkładu Solidarności. Na wygodach drogach, unikając ruchu samochodowego, będziemy mogli swobodnie przekraczać granicę dawnych bloków.

Marta Chełstowska mówiła o rozwoju ruchu rowerowego w naszym województwie:

- Do 2013 roku samorządy lokalne mają szanse dofinansować wiele inicjatyw lokalnych. - podkreślała - Niegdyś turyści rowerowi to był ułamek procenta - dziś mamy około 10 proc. podróżnych, którzy jeżdżą na rowerze. W Gdańsku powstało ponad 75 km tras rowerowych. Ale Tczew nie pozostaje w tyle - ostatnio powstało tu ponad 6 km tras rowerowych, a poza tym bierze udział w projekcie Presto.

Po tczewskiej części konferencyjnej członkowie EFC wzięli udział w przejeździe rowerowym po Kociewiu. Goście zwiedzili również Trójmiasto - z perspektywy dwóch kółek oglądali m. in.
Stocznię Gdańską - oraz gminę Smołdzino.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (10)
dodaj komentarz

  • ~`_gość

    18.05.2010, 00:07

    Jakiś inny Tczew jest w Polsce??? czy to ich własny Matrix ???

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xxx.xx9 
  • pit_gość

    18.05.2010, 06:52

    KPINA

    Tczew miastem rowerowym ??? KPINA

    Odpowiedz
    IP: 82.160.xx0.xx7 
  • mieczyslaw_gość

    18.05.2010, 10:09

    jaki certyfikat posiada Tczew?

    i za co? za wirtualna infrasrukture rowerowa? za wirtualnie przyjazna rowerzystom tanke miejska?

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx3.xx9 
  • kydzusze

    18.05.2010, 10:52

    kodeks

    Mam wrażenie że droga dla rowerów np na Al Zwycięstwa jest przeznaczona dla pieszych. Jak porusza się tam rowerzysta który dzwonkiem sygnalizuje aby zejść mu z drogi wywołuje oburzenie i krzyki pieszych. Może by tak przeprowadzić edukację pieszych także przez Straż Miejską, tylko na litość bez mandatów.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • fafkulce_gość

    18.05.2010, 14:05

    Popieram! Pooooooooooopieeeeeeeeeerrrrrrram! Łażą jak swięte krowy.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx0.xx1 
  • MIO

    18.05.2010, 12:00

    Planują , obradują ale to chyba nie o to chodzi? Czas na konkretne decyzje i działania.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • pseudo geograf_gość

    18.05.2010, 14:03

    Pomimo usilnych starań nie udało mi sie odnaleźć Morza Barnesa, o którym podobno opowiadał pan Michael Cramer. A morze to chodziło o Morze Barentsa?

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx1 
  • CINEK_GOŚĆ_gość

    18.05.2010, 15:58

    TCZEW NIE POZOSTAJE W TYLE??!!

    Gdańsk 75 km tras Tczew 6 km i to poszarpane po 500 metrów jedna ścieżka . . . . . niech ktoś wytłumaczy, jak nie pozostaje w tyle to gdzie ?? Jak można taki kongres organizowac jak nie ma infrastruktury rowerowej!!! Ja bym się ze wstydu spalił chyba że od planów same powstana drogi rowerowe

    Odpowiedz
    IP: 212.31.xx0.xx4 
  • s_gość

    18.05.2010, 17:35

    ..

    Ta cała sytuacja zakrawa na śmieszność. Następnym razem proponuje zorganizować w naszym mieście kongres nt. ratownictwa górskiego bo mniej więcej na takim samym poziomie jak infrastruktura rowerowa jest w Tczewie infrastruktura narciarska.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx2 
  • Zasmucona_gość

    20.05.2010, 14:26

    To jest naprawdę kpina

    Robienie takiego audytu i nadmuchanej dokumentacji, która się pewnie nigdy nie zrealizuje jest marnowaniem pieniędzy podatników. A wiecie ile taki audyt kosztuje??? Za to można wyremontować dużo ścieżek....Smutne to wszystko...

    Odpowiedz
    IP: 91.150.xx2.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.