Projekty rowerowe w toku

Tczewianie na rowerach (fot. tcz.pl)
Projekty rowerowe w toku
Trwa wdrażanie projektów, które sprawią, że mieszkańcy Tczewa polubią rowery. Działania mają sprawić, że tczewianie zaczną wykorzystywać rower nie tylko podczas rekreacyjnej jazdy w wolnym czasie, ale przede wszystkim jako alternatywny środek lokomocji, np. podczas codziennych dojazdów do pracy.

Jakie projekty związane z polityką rowerową są obecnie wdrażane w naszym mieście? Na etapie kończenia jest już projekt "Presto", który miał stanowić promocję codziennego korzystania z roweru. Dzięki niemu Tczew ma stać się miastem przyjaznym dla rowerzystów. Konsekwencją tej decyzji było uhonorowanie Tczewa w maju 2009 roku jako pierwszego miasta w Polsce
europejskim certyfikatem polityki rowerowej BYPAD. Jak czytamy w założeniach projektu, udział miasta w projekcie Presto ma na celu stworzenie kultury rowerowej i kilkunastokrotne zwiększenie 2-procentowego udziału rowerów w ruchu miejskim. W ramach zadania promowano również w naszym mieście rowery elektryczne. Teraz urzędnicy przygotowują się z kolei do wdrażania innego przedsięwzięcia - "Central Meet Bike":

- Dzięki uczestnictwu Tczewa w tym zadaniu, zaistnieje możliwość realizacji tzw. działań twardych, np. związanych z powstawaniem parkingów. Wszelkie działania, łącznie z konsultacjami odnośnie powstawania miejsc parkingowych, czy tworzeniem planów rowerowych, będą tworzone wspólnie z mieszkańcami. Chcemy te działania oprzeć na dialogu ze społeczeństwem - wyjaśnia Małgorzata Ciecholińska, oficer rowerowa naszego miasta - Tczew zbiera doświadczenia i dobre praktyki - teraz koncentrujemy się na podsumowaniu etapu konsultacji społecznych, planów, inwentaryzacji dokumentów.

W następnym roku realizacja projektu ruszy na dobre. W przyszłości w ramach zadania ma powstać m. in. interaktywna mapa, na której mieszkańcy będą mogli określać swoje pomysły związane z polityką rowerową i wskazywać bariery, czy niedogodności w istniejącej infrastrukturze. Głównym celem zadania jest wykorzystanie przez samorządy Czech, Słowacji i Polski doświadczeń miast byłej NRD, które rozwinęły system rowerowy od lat 90-tych ubiegłego wieku, korzystając wcześniej z doświadczeń miast zachodnioniemieckich. Konsorcjum projektowe składa się z takich miast jak: Pardubice, Żlina, Presov, Drezno, Lipsk oraz Tczew i Gdańsk. Dodatkowo partnerzy projektowi to Politechnika w Dreźnie, Niemiecki Instytut na Rzecz Urbanistyki, Słowacki Instytut Transportu, PSWE oraz Czeski Instytut Transportu będący liderem projektu. Projekt będzie składał się z 5 pakietów roboczych, które będą obejmowały takie zagadnienia jak: zarządzanie projektem, działania promocyjne, działania związane z tworzeniem dokumentacji na rzecz rozwoju systemu rowerowego, serii szkoleń i wizyt studyjnych oraz działań związanych z rozbudowy infrastruktury rowerowej. Ostatnim elementem związanym z projektem będą działania związane z inwestycjami w obu pomorskich miastach związane z rozbudową stojaków rowerowych zlokalizowanych w pobliżu Dworców PKP, placówek Urzędu Miast oraz w pobliżu Starego Miasta. Dodatkowo przewiduje się instalację liczników i pętli indukcyjnych, które mają być wykorzystane do mierzenia efektów projektu.

Równolegle, obok zadań dofinansowanych środkami zewnętrznymi, będą toczyły się inne działania promujące modę na dwa kółka:

- Teraz przygotowujemy się do organizacji kolejnych obchodów "Dnia bez samochodu". Tczew będzie również promował dobre rowerowe praktyki w ramach kampanii "Rowerowe piątki" w Trójmieście. Okazja do promowania dwóch kółek będzie także 25. września - wtedy nowo oddany odcinek autostrady na wysokości węzła Nowe Marzy - Lisewo zostanie na jeden dzień przekazany społeczności rowerowej - w tym mieszkańcom Tczewa. Będziemy tam promować politykę rowerową. Wszystkich chętnych zapraszamy - zachęca Małgorzata Ciecholińska.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (25)
dodaj komentarz

  • robi różnice_gość

    11.08.2011, 00:30

    prawie

    Wczoraj o kierunkach rozwoju tczewskiej oświaty do 2014 roku, a dzisiaj to FIKCJA LITERACKA - bajki opowiadać i lać wodę "Trwa wdrażanie, że tczewianie ... ale Kittt, gdzie ścieżki rowerowe, wypożyczalnie, parkingi WIELKA ŚCIEMA bo nic nie ma

    Odpowiedz
    IP: 83.7.xx2.xx7 
  • xcx_gość

    11.08.2011, 10:32

    śmiech na sali!!!

    Projekty rowerowe bez ścieżek rowerowych bezsens Gdzie ludzie maja jeździ jak się cos robi to albo sie to robi dobrze albo wcale bo jak ma wyjśc źle to lepiej nic nie robic i nie marnowac naszej kasy!!!!!! Chciałabym spokojnie wyjśc z synkiem na rower ,mieszkam na starym mieście i całe szczęście bo nie wyobrażam sobie jak miałabym "dojśc "na bulwar z np suchostrzyg pchając rowery bo jechac z 4 latkiem to przecież nie da rady . Proszę o zamieszczenie planów szczególnie nowopowstających ścieżek rowerowych bo na tym przede wszystkim ten projekt wyglądac powinien!!! Z niecierpliwością czekam......i czekam.....

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx7 
  • Rogi

    11.08.2011, 06:51

    Znowu propaganda rowerowa.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    11.08.2011, 07:33

    Przecież w jakiś sposób to fikcyjne stanowisko oficerskie musi się promować. Potem będą podstawy do tego na co zostały wyrzucone nasze pieniądze. Przecież w jakiś sposób trzeba to umotywować. HaHaHa

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx6 
  • x_gość

    11.08.2011, 07:40

    A zamiast tych wszystkich projektów wystarczyłoby wymalować pas dla rowerów na ulicy wojska polskiego, od retmana az do urzedu miejskiego. Dorobic sciezke przy wojska polskiego na przeciwko jednostki od shela do retmana i jest mozliwosc dojazdu do pracy. Ustawic tablice informujace ze piesi nie moga chodzic po sciezkach i styka. Koszt takiej operacji to nei wiecej jak jedna pensja oficera rowerowego bo wymalowanie sciezki na istniejacym chodniku to pareset zlotych, a dorobienie kawalka sciezki na przeciwko jednostki 1-2 tys. No ale coz, lepszy projekt ktory nie daje nam ani metra sciezki a ludzie nie dojezdzaja do pracy bo nie maja jak.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
  • dab_gość

    11.08.2011, 07:47

    Fajnie urzędasy zwiedzaja europę, a scieżek rowerowych jak nie ma tak niema!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 62.111.xx7.xx6 
  • oby_gość

    11.08.2011, 07:55

    Jeżeli Tczew jest miastem przyjaznym rowerzystom to dlaczego na nowo remontowanych drogach nie buduje się ścieżek? Kilka lat temu zbudowano od podstaw Starowiejską, ale ścieżki już nie zaplanowano. Teraz wymienia się nawierzchnię na Chopina i używa się niegładzonego bruku na którym można sobie wybić zęby. Czy na remontowanej Głowackiego będzie ścieżka rowerowa? Pewnie nie.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx2.xx6 
  • gosc_gość

    11.08.2011, 08:27

    poloityka rowerowa

    z przyjemnością przesiądę się na rower ale np jak mam dojechać z Nowego MIasta na bulwar nad Wisła nie tratując przechodniów na chodniku i nie ginąc pod kołami samochodów, kórych na tej trasie jeżdzą tysiące w przeciągu godziny?? Sorki ale polityki prorowerowej to ja nie wiedzę ... a te dyrdymały propagandowe to aż .... szkoda gadać

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx4 
  • _gość

    11.08.2011, 11:08

    mam tylko nadzieje ze bedą to porzadne stojaki, takie do ktorych przypisan sie rame roweru a nie koło... inaczej rowery bedą bardzo szybko ginęły!

    Cytuj
    IP: 158.116.xx4.xxx 
  • gość_gość

    11.08.2011, 08:44

    i co dalej?

    fajnie że będzie rozbudowa stojaków rowerowych zlokalizowanych w pobliżu Dworca PKP, placówek Urzędu Miast oraz w pobliżu Starego Miasta, ale jak do nich bezpiecznie dojechać np. z suchostrzyg ?

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx7.xx9 
  • st_gość

    11.08.2011, 08:54

    "Na etapie kończenia jest już projekt "Presto", który miał stanowić promocję codziennego korzystania z roweru." - jaka promocja - w jaki sposób zachęcono mieszkańców do korzystania z rowerów? Chyba tylko podnosząc ceny biletów KM. Istnienie etatu w UM osoby odpowiedzialnej za rowery to jest jakaś parodia i kolejne wywalanie pieniędzy w błoto w tczewskim magistracie. Już były cudowne pomysły budowy sieci wypożyczalni rowerowych, jakie istnieją na zachodzie - i co zrobiono? NIC, zresztą u nas rower to sprawa dość bardzo sezonowa i nikt mnie nie przekona do korzystania z roweru cały rok. Do komunikacji miejskiej też, dopóki nie powrócą bilety okresowe.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx3.xx4 
  • rowerzysta_gość

    11.08.2011, 09:06

    kpina

    Komentarze mówią same za siebie. To trzeba wielkich konsultacji? Śmiech i żenady. Propaganda, same niecenzuralne słowa cisną się na usta.

    Odpowiedz
    IP: 188.33.xx6.xx3 
  • gość_gość

    11.08.2011, 09:24

    a gdzie plany

    A gdzie można zobaczyć plany przyszłych ścieżek rowerowych? gdzie mieszkańcy mogą składać swoje uwagi i spostrzeżenia? w jakim pokoju w UM można zobaczyć makietę miasta albo mapy z planowanymi ścieżkami rowerowymi? przez 2 lata zrobiono ścieżkę na bulwarze i ścieżkę przy kanale młyńskim - razem 20 minut jazdy :). Miasto z 60 tys. mieszkańców, czwarte w woj. pomorskim pod względm wielkości !!! Śmiech, w takim tempie i bez szybkich decyzji, to za jakieś 10 - 15 lat będzie można spokojnie przejechać z suchostrzyg na bulwar !!! Czemu np. nie można przeznaczyć chodników po jednej stronie ulicy tylko dla rowerów np. na ul. woj. polskiego od stacji schell do retmana ? Tak jak to zrobiono w niektórych miejscach w gdańsku, wystarczyło by postawić znak i namalować na chodniku oznaczenie że tylko dla rowerów, koszt ok. 300 zł!

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx7.xx9 
  • kajot551_gość

    11.08.2011, 09:36

    Ściezki rowerowe

    Cytat z artykulu;oddany odcinek Nowe Marzy-Lisewo dla mieszkancow Tczewa -odleglosc ponad 70 km gdzie nie ma sciezek rowerowych -turystyka rowerowa-atrakcja??czy ktoś walnal w slupek kolo ratusza.Wracajmy na ziemie pisalem kilka miesiecy temu ze w NIEMCZECH przy dworcach kolejowych sa zadaszone,monitorowane parkingi rowerowe ,bez patentu mozna przenieść do naszych miast zamiast podróży urzedasów do Tajlandii,Japonii,Australii,Rodezji.Te parkingi należaloby takze instalowac przy wiekszych zakladach,urzedach,sklepach.Dobrze by brac przyklad z GDANSKA jesli chodzi o scieżki ,naprawde maja ich dużo i nieżle zrobione.Niech urzednicy naśladuja dobrych rozwiązan w bliskim otoczeniu.MINUS w GDANSKU to wlasnie brak parkingu rowerowego co dla pracujacych niedaleko DWORCA PKP jest malo korzystne gdy pedaluje na nogach np.2-3 kilometry.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx4 
  • gość_gość

    11.08.2011, 10:57

    ścieżki rowerowe

    ścieżki rowerowe będą tworzone wspólnie z mieszkańcami. Chcemy te działania oprzeć na dialogu ze społeczeństwem----- Gdzie i z kim można pogadać na ten temat w UM? czy Małgorzata Ciecholińska, oficer rowerowa naszego miasta, jest kompetentną osobą w tej sprawie? czy ta pani ma projekty planów scieżek rowerych?

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx7.xx9 
  • _gość

    11.08.2011, 12:16

    oo moja nauczycielka od przyrody z podstawówki tam jedzie ;o

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx1 
  • _gość

    11.08.2011, 12:39

    " uhonorowanie Tczewa w maju 2009 roku jako pierwszego miasta w Polsce europejskim certyfikatem polityki rowerowej BYPAD" co to za bzdura? Chyba sami wymyślili sobie ten certyfikat. W Tczewie praktycznie w ogóle nie ma ścieżek rowerowych!!!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx1 
  • _gość

    11.08.2011, 12:49

    Tściezki rowerowe

    Może połączyć już istniejące ścieszki. Brakuje naprawdę niewiele fragmentów. NP.od dawnej bazy pks-u na bajkowe, z bajkowego przy dr.91 przez fabichowo do małego parku dalej przez park i kawałek na bulwar -i juz jesteśmy nad wisłą!!!Takich braków połączeń istnieje wiele -czasem wystarczą linie na szerokim chodniku lub jezdni

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx2.xx4 
  • aja_gość

    11.08.2011, 13:27

    proszę o podanie do

    publicznej wiadomosci ile koszuje utrzymanie oficera rowerowego wraz z 5-osobowym zespołem (płacimy podatki wiec pytanie: komu i za co) oraz co ten cały zespół zrobił dotychczas.

    Odpowiedz
    IP: 79.190.xx4.xx8 
  • Jack_gość

    11.08.2011, 14:05

    Projekty rowerowe-parodia!

    Całkowicie zgadzam się z wszyskimi opiniami na temat polityki rowerowej w Tczewie,to jest śmiechowisko,oczywiście zaraz bedą głosy że od czegoś trzeba zacząć,zgadzm się OD ŚCIEŻEK!!!,a nie od autopromocji.Ja gdy chcę z żoną pojeżdżić na rowerze.to pakuję rower do samochodu i jadę Gdańsk.Mierzeja Wiślana,Wyspa Sobiszewska a nawet Starogard ewentualnie przez Rokitki lasy w okolicach Swarożyna,Zabagna,Zdun i Szpęgawska,ponieważ w TCZEWIE NIE MA gdzie jeżdżić - bezpiecznie.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx7.xx4 
  • _gość

    11.08.2011, 14:59

    Co z tymi wypożyczalniami rowerów, które już dawno miały być w Tczewie? Czytałem kilka lat temu na tym portalu o tym i co, i nic. Pisano, że Tczew dołączy do takich miast jak Londyn, Paryż i Barcelona, że będzie można za drobną opłatą pożyczyć rower, przejechać się w inny rejon miasta i tam odstawić rower. Gdzie to jest? Co to za ściema z tym, że miasto (UM) Tczew promuje rowery, a w jakiż to sposób, bo nie zauważyłem?

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • pipi_gość

    11.08.2011, 21:19

    Spójrz na Starogard Gd.

    Wystarczy spojrzeć na Starogard Gd.--przez całe miasto od mostu,aż do wyjazdu na Zblewo jest ścieżka rowerowa i to po obu stronach ulicy--aż żal d..ę ściska!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 178.36.xx8.xxx 
  • M_gość

    11.08.2011, 23:39

    Naliczyłem 5 (słownie pięć) przejazdów dla rowerów (może ktoś znalazł jeszcze jakiś ukryty). Drogi rowerowe śmiesznie krótkie i porozrzucanie bezładnie po całym mieście. Dojazd do pracy rowerem? Odechciało mi się jak straż miejska wlepiła mi 100 zł mandatu za przejechanie po pasach. Wykroczenie fakt. Palący na przystankach też fakt. Teraz zsiadam z roweru jak ten idiota co 50m. AŻ CHCE SIĘ JEŹDZIĆ!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx1 
  • gość rowerzysta_gość

    12.08.2011, 09:56

    śmiech na sali

    proponuje niech nasi włodarze przejadą rowerem z małym dzieckiem z osiedla Bajkowego na Bulwar , może wtedy otworzą im się oczy , bo nazwa miasta Tczewa miastem przyjaznym dla rowerów to niezłe przegięcie , w pełni popieram wcześniejsze komentarze , żeby zobaczyć porządne ścieżki nie trzeba szukać po Europie wystarczy pojechać do Starogardu ale pytanie po co skoro można za publiczne pieniądze pozwiedzać szkoda gadać .

    Odpowiedz
    IP: 83.19.xx3.xx0 
  • iwa_gość

    13.08.2011, 21:14

    jakies sciezki

    Jak zawsze propaganda przed wyborami żeby ludziom w głowie zawrócić.Będąc u pana wiceprezydenta DREWY o pomoc dla starszej osoby miesiąc temu,bez odpowiedzi ani telefonu .Tylko patrzą co im pasuje.Cala Starówka rozkopana ponownie,gdzie zabrali taka fajna kostkę kobiety mogli w szpilkach chodzić a teraz .A STAROSTWO to samo pieniędzy dla biednych niepełnosprawnych na pieluchy nie maja i to drugi rok z kolei ,a pan AKERMAN tak obiecywał przed wyborami.NIE GLOSUJCIE NA STARYCH WŻERACZY dużo o nich pisać obserwując URZĄD i STAROSTWO to jedna klika.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xxx 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.