Dzisiaj (25 marca br.) na dobre rusza budowa wiaduktu drogowego, będącego integralną częścią nowobudowanego węzła autostradowego w Warlubiu. W rezultacie, w rejonie prowadzenia prac, na odcinku około 2 kilometrów, dojdzie do zamknięcia sukcesywnie raz jednej, raz drugiej jezdni. Kierowców korzystający z autostrady A1 czekają, zatem poważne zmiany organizacji ruchu. Utrudnienia potrwają w sumie pięć miesięcy. Przez pierwsze sześćdziesiąt dni od rozpoczęcia prac zamykane będą całe jezdnie, w ciągu pozostałych trzech miesięcy można spodziewać się jedynie miejscowych i krótkotrwałych zwężeń jezdni.
Węzeł Warlubie powstaje pomiędzy węzłami Kopytkowo i Nowe Marzy na 74 kilometrze oddanego do użytku pierwszego odcinka autostrady A1. Jest to skrzyżowanie autostrady z drogą wojewódzką nr 214 Warlubie - Kościerzyna. Budowa węzła Warlubie obejmuje wykonanie wiaduktu nad autostradą (obiekt WD-72), wybudowanie łącznic wraz z Punktem Poboru Opłat oraz podłączenie dojazdów do istniejącego układu drogowego autostrady i przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 214. Prace będą prowadzone w dwóch etapach.
Harmonogram prac na węźle Warlubie, w tym sezonie budowlanym, został zaplanowany na siedem miesięcy. Zakończenie prac w pasie autostrady nastąpi w ciągu pięciu miesięcy. W dalszej kolejności na plac budowy wejdą ekipy montujące wyposażenie autostrady i punktu poboru opłat. Generalny wykonawca zakłada, że węzeł będzie gotowy do odbioru jesienią tego roku. Ostateczny termin oddania węzła Warlubie do użytku zostanie ustalony z Ministerstwem Infrastruktury.
Węzeł Warlubie powstaje pomiędzy węzłami Kopytkowo i Nowe Marzy na 74 kilometrze oddanego do użytku pierwszego odcinka autostrady A1. Jest to skrzyżowanie autostrady z drogą wojewódzką nr 214 Warlubie - Kościerzyna. Budowa węzła Warlubie obejmuje wykonanie wiaduktu nad autostradą (obiekt WD-72), wybudowanie łącznic wraz z Punktem Poboru Opłat oraz podłączenie dojazdów do istniejącego układu drogowego autostrady i przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 214. Prace będą prowadzone w dwóch etapach.
Zakres prac do wykonania:
nasypy - 60.000 m3
warstwa z kruszywa łamanego - 23.000 m2
podbudowa bitumiczna - 21.600 m2
warstwa wiążąca - 21.200 m2
warstwa ścieralna - 20.900 m2
- W pierwszym etapie zostanie wyłączona z ruchu jezdnia wschodnia (kierunek na Gdańsk) w związku, z czym ruch zostanie poprowadzony dwukierunkowo po jezdni zachodniej. Przepinki będą wykonane na istniejącym przejeździe pomiędzy jezdniami autostrady (w km 74+930 ÷ 75+030) oraz wykonanym na potrzeby objazdu (w km od 73+220 ÷ 73+320). W tym czasie, wykonany zostanie filar wiaduktu w pasie rozdziału oraz fragment obiektu nad jezdnią wyłączoną z ruchu. Drugi etap organizacji ruchu polegać będzie na zamknięciu jezdni zachodniej (kierunek na Łódź) i przekierowaniu ruchu na przeciwległą nitkę autostrady. Do objazdu zostaną wykorzystane te same przepinki, co na etapie pierwszym. - wyjaśnia Ewa Łydkowska, rzeczniczka GTC - W ramach prac na placu budowy wykonana zostanie druga część obiektu mostowego. - wyjaśnia Na obszarze objętym nową organizacją ruchu, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h. Dodatkowo, w pobliżu planowanych przepinek zostaną zainstalowane maszty z fotoradarami. Jak zapewnia koncesjonariusz, wprowadzona organizacja ruchu jest rozwiązaniem optymalnym i została zaplanowana tak, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom autostrady i ekipom budowlanym oraz umożliwić płynność przejazdu, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu wakacyjnego. nasypy - 60.000 m3
warstwa z kruszywa łamanego - 23.000 m2
podbudowa bitumiczna - 21.600 m2
warstwa wiążąca - 21.200 m2
warstwa ścieralna - 20.900 m2
Harmonogram prac na węźle Warlubie, w tym sezonie budowlanym, został zaplanowany na siedem miesięcy. Zakończenie prac w pasie autostrady nastąpi w ciągu pięciu miesięcy. W dalszej kolejności na plac budowy wejdą ekipy montujące wyposażenie autostrady i punktu poboru opłat. Generalny wykonawca zakłada, że węzeł będzie gotowy do odbioru jesienią tego roku. Ostateczny termin oddania węzła Warlubie do użytku zostanie ustalony z Ministerstwem Infrastruktury.
Komentarze (4) dodaj komentarz
baniak_gość
25.03.2010, 07:48
W tym kraju wszystko jest na odwrót.
Najpierw budują autostradę a potem dorabiają do niej węzły. Nie żebym był narzekaczem. Ale już jakiś poseł sądził się z A4 (A4 zresztą organizacyjnie to porażka, w zeszłym roku uciekliśmy wczesnym rankiem z Krakowa w śnieżycy bo nikt nie odśnieżał a potem po południu w radio mówili że na odcinku Kraków-Katowice było 190 wypadków) . Otworzyli A2 i po jakimś czasie zrobiło się głośno. A teraz nie dociągnęli autostrady A1 do Torunia nawet nie mówiąc o Łodzi skąd już można gdzieś dojechać w miarę normalnie a sołtysowi z Warlubia robią węzeł. Gordyjski - jak dla nas. 5 km odcinek to już nie tylko 80 km/h na jednej nitce ale 40 km/4 a w przypadku lekkiego tarcia permanentny korek. Tego węzła tak naprawdę nikt wcześniej nie planował? Bo mając cały sprzęt który tam był podczas budowy to zrobiliby go w tydzień...
Odpowiedzmieczyslaw_gość
25.03.2010, 12:12
a co z oplata za przejazd?
skoro jakosc uslug sie pogarsza, to i cena powinna byc adekwatna.
Odpowiedzmikus
25.03.2010, 13:44
Przecież już w trakcie budowy było wiadomo, że ten węzeł jest planowany, i będzie dobudowany w przyszłości. chyba nawet szybciej to nastąpiło, niż przypuszczano.
Odpowiedzs_gość
27.03.2010, 09:46
Wiadukt WD-72
Jest to jedyny wiadukt budowany nad czynną Autostradą w Polsce, buduje go firma mostowa z Tczewa. Węzeł był zaprojektowany w pierwszym etapie, ale nie było wystarczających środków na budowę.
Odpowiedz