Dla kogo świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego?

MOPS. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (fot. tcz.pl)
Dla kogo świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego?
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tczewie przygotował garść cennych informacji dla osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego.

ŚWIADCZENIA RODZINNE I FUNDUSZ ALIMENTACYJNY W OKRESIE ZASIŁKOWYM 2014/2015

Stan prawny na 01 sierpnia 2014r.

W okresie zasiłkowym 2014/2015 świadczenia rodzinne oraz świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego realizowane będą w oparciu o:

- ustawę z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U z 2013r., poz. 1456 z późn. zm.) oraz
- ustawę z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2012., poz. 1228 z późn. zm.).

Zasiłek rodzinny

Zasiłek przysługuje rodzicom, jednemu z rodziców, opiekunowi prawnemu dziecka, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie uczącej się (oznacza to osobę pełnoletnią uczącą się, niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub z zasądzeniem od rodziców na jej rzecz alimentów), jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 574,00 zł, a w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, kwoty 664,00 zł.
W okresie zasiłkowym, trwającym od 1 listopada 2014r. do 31 października 2015r. należy udokumentować dochód osiągnięty przez członków rodziny w 2013r.
W przypadku utraty dochodu przez członka rodziny, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub po tym roku, ustalając ich dochód, nie uwzględnia się dochodu utraconego.
W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, ustalając dochód członka rodziny, osoby uczącej się lub dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego, uzyskany w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód ten został osiągnięty, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w dniu ustalania prawa do świadczeń rodzinnych.
W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny, osobę uczącą się lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego po roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy dochód ich ustala się na podstawie dochodu członka rodziny, dochodu osoby uczącej się lub dochodu dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego, powiększonego o kwotę uzyskanego dochodu z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w dniu ustalania prawa do świadczeń rodzinnych.

Zasiłek rodzinny przysługuje do ukończenia przez dziecko:

1. 18 roku życia lub
2. nauki w szkole (ale nie w szkole wyższej), jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia,
3. 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub w szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności.
4. zasiłek rodzinny przysługuje osobie uczącej się w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.

Zasiłek nie przysługuje, jeśli
• dziecko lub osoba ucząca się pozostają w związku małżeńskim;

• dziecko zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej;
• osoba ucząca się została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie;
• pełnoletnie dziecko lub osoba ucząca się jest uprawniona do zasiłku rodzinnego na własne dziecko.
UWAGA! Zasiłek rodzinny nie przysługuje także osobie samotnie wychowującej dziecko, jeżeli nie zostało zasądzone świadczenie alimentacyjne na rzecz dziecka od drugiego rodzica, chyba że:
• rodzice lub jedno z rodziców dziecka nie żyje,
• ojciec dziecka jest nieznany,
• powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone,
• sąd zobowiązał jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka.

Niezbędne dokumenty:

1) dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o zasiłek rodzinny;
2) skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub inny dokument stwierdzający wiek dziecka;
3) orzeczenie o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności - w przypadku gdy w rodzinie wychowuje się dziecko niepełnosprawne;
4) zaświadczenie szkoły albo oświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły - w przypadku gdy dziecko ukończyło 18 rok życia;
5) zaświadczenie szkoły wyższej albo oświadczenie o uczęszczaniu do szkoły wyższej - w przypadku osoby uczącej się lub osoby legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli osoba uczy się w szkole wyższej;
6) dokumenty stwierdzające wysokość dochodu rodziny, w tym odpowiednio:
a) zaświadczenia z urzędu skarbowego albo oświadczenia członków rodziny o dochodzie podlegającym opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
b) oświadczenia członków rodziny rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne o dochodzie osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
c) oświadczenia członków rodziny o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
d) zaświadczenia albo oświadczenia członków rodziny zawierające informację o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
e) zaświadczenie właściwego organu gminy, nakaz płatniczy albo oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
f) umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę,
g) umowę zawartą w formie aktu notarialnego - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną,
h) odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną,
i) przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów,
j) w przypadku gdy osoba uprawniona nie otrzymała alimentów albo otrzymała je w wysokości niższej od ustalonej w wyroku sądu, ugodzie sądowej lub ugodzie zawartej przed mediatorem:
- zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów, lub
- informację właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za granicą albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku z brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą, jeżeli dłużnik zamieszkuje za granicą,
k) dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokość utraconego dochodu,
l) dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny oraz liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany - w przypadku uzyskania dochodu w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy,
m) dokument określający wysokość dochodu uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty - w przypadku uzyskania dochodu po roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy;
7) akty zgonu rodziców lub odpis podlegającego wykonaniu wyroku zasądzającego alimenty lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów - w przypadku osoby uczącej się;
8) kartę pobytu - w przypadku cudzoziemca
9) odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego orzekającego rozwód lub separację albo akt zgonu małżonka lub rodzica dziecka - w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko;
10) odpis zupełny aktu urodzenia dziecka - w przypadku gdy ojciec jest nieznany;
11) odpis prawomocnego wyroku oddalającego powództwo o ustalenie alimentów;
12) orzeczenie sądu zobowiązujące jednego z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka;
13) odpis prawomocnego wyroku sądu rodzinnego stwierdzającego przysposobienie lub zaświadczenie sądu rodzinnego lub ośrodka adopcyjno-opiekuńczego o prowadzonym postępowaniu sądowym w sprawie o przysposobienie dziecka;
14) orzeczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
15) inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego.

W przypadku osób pobierających świadczenia rodzinne w okresie zasiłkowym 2013/14 nie ma potrzeby ponownego składania dokumentów, które już znajdują się w dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych (np. kopii aktualnych dokumentów tożsamości, orzeczeń o niepełnosprawności, kopie odpisów wyroków, odpisy aktów urodzenia, itp.)

Dodatki do zasiłku rodzinnego

Dodatki przysługują wyłącznie osobom uprawnionym do pobierania zasiłków rodzinnych.

Dodatek z tytułu urodzenia dziecka przysługuje do ukończenia przez dziecko pierwszego roku życia. Dodatek przysługuje jednorazowo, w wysokości 1 000,00 zł na każde dziecko. Dodatek przysługuje, jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu.

Dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego w wysokości 400,00 zł miesięcznie przysługuje przez okres:

• 24 miesięcy kalendarzowych;
• 36 miesięcy kalendarzowych, jeżeli sprawuje opiekę nad więcej niż jednym dzieckiem urodzonym podczas jednego porodu;
• 72 miesięcy kalendarzowych, jeżeli sprawuje opiekę nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Niezbędne dokumenty:

1) zaświadczenie pracodawcy albo oświadczenie o terminie i okresie, na jaki został udzielony urlop wychowawczy, oraz o co najmniej sześciomiesięcznym okresie pozostawania w stosunku pracy bezpośrednio przed uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego;
2) zaświadczenie organu emerytalno-rentowego albo oświadczenie, że osoba ubiegająca się jest zgłoszona do ubezpieczeń społecznych - w przypadku gdy osoba podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego;
3) imienny raport miesięczny osoby ubezpieczonej potwierdzający odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o dodatek, w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w pkt 2;
4) zaświadczenie placówki zapewniającej całodobową opiekę, w przypadku umieszczenia w niej dziecka, o liczbie dni w tygodniu, w których korzysta w niej z całodobowej opieki, albo oświadczenie o niekorzystaniu przez więcej niż 5 dni w tygodniu z całodobowej opieki nad dzieckiem umieszczonym w placówce zapewniającej całodobową opiekę, w tym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym;
5) inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego.

Dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka przysługuje uprawnionej do zasiłku rodzinnego osobie samotnie wychowującej dziecko (oznacza to pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem), jeżeli drugi z rodziców dziecka nie żyje bądź ojciec dziecka jest nieznany, bądź powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone. Dodatek przysługuje również osobie uczącej się w rozumieniu ustawy (patrz wyżej), jeżeli oboje rodzice osoby uczącej się nie żyją.
Dodatek przysługuje w wysokości 170,00 zł miesięcznie na dziecko, nie więcej jednak niż 340,00 zł na wszystkie dzieci. W przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności kwotę dodatku zwiększa się o 80,00 zł na dziecko, nie więcej jednak niż o 160,00 zł na wszystkie dzieci.

Niezbędne dokumenty:

• kopia skróconego aktu zgonu drugiego z rodziców dziecka lub
• odpis zupełny aktu urodzenia dziecka, w przypadku gdy ojciec dziecka jest nieznany lub
• kopia odpisu wyroku sądu o oddaleniu powództwa o ustalenie świadczenia alimentacyjnego

Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej przysługuje w wysokości 80,00 zł miesięcznie na trzecie i na następne dzieci uprawnione do zasiłku rodzinnego.

Dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka przysługuje na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, albo orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności w wysokości:

• 60,00 zł na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia;
• 80,00 zł na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 24 roku życia.
Niezbędne dokumenty:
• orzeczenie o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności

Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego przysługuje raz w roku, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, lub rocznego przygotowania przedszkolnego w wysokości 100,00 zł. Wniosek o wypłatę dodatku składa się do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczęto rok szkolny albo roczne przygotowanie przedszkolne.
UWAGA!!! Aby uzyskać prawdo do dodatku w roku szkolnym 2014/2015 trzeba złożyć stosowny wniosek w nieprzekraczalnym terminie do 31 października 2014r.
Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego w okresie zasiłkowym 2014/2015 będzie dotyczył roku szkolnego 2015/16 i będzie wypłacony we wrześniu 2015r.

Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania przysługuje od września do czerwca następnego roku kalendarzowego. w związku z zamieszkiwaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły ponadgimnazjalnej lub szkoły artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki, a także szkoły podstawowej lub gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności - w wysokości 90 zł miesięcznie na dziecko.
W związku z dojazdem z miejsca zamieszkania do miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły, w przypadku dojazdu do szkoły ponadgimnazjalnej - dodatek przysługuje w wysokości 50 zł miesięcznie na dziecko.

Niezbędne dokumenty:

1) zaświadczenie szkoły albo oświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły poza miejscem zamieszkania;
2) zaświadczenie albo oświadczenie potwierdzające tymczasowe zameldowanie ucznia poza miejscem zamieszkania;
3) inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania.

Świadczenia opiekuńcze

Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje niezależnie od dochodu, w wysokości 153,00 zł miesięcznie:
• niepełnosprawnemu dziecku;
• osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
• osobie, która ukończyła 75 lat.
• osobie niepełnosprawnej w wieku powyżej 16 roku życia legitymującej się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała w wieku do ukończenia 21 roku życia.

Niezbędne dokumenty:

• orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem daty powstania niepełnosprawności, albo orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności;
• uwierzytelnioną kopię dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby ubiegającej się o zasiłek pielęgnacyjny.

Świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje:

1) matce albo ojcu,
2) opiekunowi faktycznemu dziecka,
3) osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
4) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności
- jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Innym osobom, na których ciąży obowiązek alimentacyjny innym niż spokrewnione w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki, przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, w przypadku gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
1) rodzice osoby wymagającej opieki nie żyją, zostali pozbawieni praw rodzicielskich, są małoletni lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
2) nie ma innych osób spokrewnionych w pierwszym stopniu, są małoletnie lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
3) nie ma osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, lub legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała:
1) nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub
2) w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia.
Do końca 2014r. świadczenie pielęgnacyjne przysługuje w wysokości 800 zł miesięcznie, od stycznia 2015r. w wysokości 1200 zł, a od stycznia 2016r., w wysokości 1300 zł miesięcznie. Świadczenie pielęgnacyjne przysługujące za niepełne miesiące kalendarzowe wypłaca się w wysokości 1/30 świadczenia pielęgnacyjnego za każdy dzień. Należną kwotę świadczenia zaokrągla się do 10 groszy w górę. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje niezależnie od dochodu.

Niezbędne dokumenty:

• orzeczenie o niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności dziecka;
• dokumenty potwierdzające stopień pokrewieństwa (odpisy z akt stanu cywilnego);
• uwierzytelniona kopia dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby ubiegającej się o świadczenie pielęgnacyjne.
• dokumenty potwierdzające stan cywilny osoby wymagającej opieki (np. odpis aktu zgonu współmałżonka, wyrok rozwodowy)
• zaświadczenie placówki zapewniającej całodobową opiekę, w przypadku umieszczenia w niej dziecka, o liczbie dni w tygodniu, w których korzysta w niej z całodobowej opieki, albo oświadczenie o niekorzystaniu przez więcej niż 5 dni w tygodniu z całodobowej opieki nad dzieckiem umieszczonym w placówce zapewniającej całodobową opiekę, w tym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym; wzór oświadczenia jest określony w załączniku nr 12 do rozporządzenia;
• inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 1439) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, jeżeli rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje, jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 664 zł. W przypadku gdy łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę przekracza kwotę uprawniającą daną osobę do specjalnego zasiłku opiekuńczego o kwotę niższą lub równą kwocie odpowiadającej najniższemu zasiłkowi rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który jest ustalany, specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje, jeżeli przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. W przypadku przekroczenia dochodu w kolejnym roku kalendarzowym specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje.
Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje w wysokości 520,00 zł miesięcznie. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługujący za niepełne miesiące kalendarzowe wypłaca się w wysokości 1/30 specjalnego zasiłku opiekuńczego za każdy dzień. Należną kwotę zasiłku zaokrągla się do 10 groszy w górę.
W przypadku, gdy o specjalny zasiłek opiekuńczy, ubiegają się osoby, którym w okresie od dnia 31 grudnia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. wygasły decyzje przyznające prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, wydane na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2013 r., z powodu upływu terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługuje tym osobom w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2014 r., na warunkach dotyczących specjalnego zasiłku opiekuńczego, również jeżeli osoby te nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka
Zapomoga przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka, niezależnie od ich dochodów, z tytułu urodzenia się żywego dziecka w wysokości 1 000 zł na jedno dziecko. Wniosek o wypłatę jednorazowej zapomogi składa się w terminie 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka, a w przypadku gdy wniosek dotyczy dziecka objętego opieką prawną, opieką faktyczną albo dziecka przysposobionego - w terminie 12 miesięcy od dnia objęcia dziecka opieką albo przysposobienia nie później niż do ukończenia przez dziecko 18. roku życia. Wniosek złożony po terminie organ właściwy pozostawia bez rozpoznania.
Zapomoga przysługuje, jeżeli kobieta pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu.

UWAGA: Oświadczenia w postępowaniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Termin składania wniosków

Wnioski w sprawie ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych na nowy okres zasiłkowy są przyjmowane od dnia 1 września.
W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 30 września, ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc listopad następuje do dnia 30 listopada.
W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z dokumentami w okresie od dnia 1 października do dnia 30 listopada, ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc listopad następuje do dnia 31 grudnia.

Fundusz Alimentacyjny

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja okazała się bezskuteczna w okresie ostatnich 2 miesięcy:

• do ukończenia przez nią 18 roku życia albo
• w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku życia, albo
• w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności - bez względu na wiek.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w 2013r. w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł miesięcznie.
W przypadku utraty dochodu przez członka rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy lub po tym roku, ustalając jego dochód, nie uwzględnia się dochodu utraconego.
W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy, ustalając dochód członka rodziny, uzyskany w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód ten był osiągnięty, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w dniu ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
W przypadku uzyskania dochodu przez członka rodziny po roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy jego dochód ustala się na podstawie dochodu członka rodziny, powiększonego o kwotę uzyskanego dochodu z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty, jeżeli dochód ten jest uzyskiwany w dniu ustalania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:

1. została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej;
2. zawarła związek małżeński.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 31 sierpnia, ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc październik następuje do dnia 31 października.
W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia na nowy okres świadczeniowy złoży wniosek wraz z dokumentami w okresie od dnia 1 września do dnia 31 października, ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc październik następuje do dnia 30 listopada.

Gdzie? Kiedy?

Od dnia 1 sierpnia 2014r. do 31 sierpnia 2014 r. formularze wniosków w sprawie ustalenia uprawnień do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego na okres zasiłkowy 2014/2015 wydawane będą w Dziale Świadczeń Rodzinnych MOPS w Tczewie, przy ul. 1 Maja 8:
• od poniedziałku od środy w godzinach 7.15 do 15.15
• w czwartki w godzinach od 8.00 do 17.00 oraz
• w piątki w godzinach 7.15 do 15.15

Druki wniosków można pobrać również ze strony internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tczewie, pod adresem www.mops.tczew.pl/wnioski

Wnioski o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy będzie można składać od dnia 1 sierpnia 2014r. w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tczewie, przy ul. 1 Maja 8.

W okresie od 1 września 2014r. do 19 grudnia 2014r. wnioski o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz do świadczeń z funduszu alimentacyjnego będzie można składać wyłącznie w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tczewie, przy ul. 1 Maja 8:

• od poniedziałku od środy w godzinach 9.15 do 15.15
• w czwartki w godzinach od 10.00 do 17.00 oraz
• w piątki w godzinach 7.15 do 15.15

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (35)
dodaj komentarz

  • she_gość

    05.08.2014, 08:36

    Pewnie zaraz tu na mnie większość (kobiet zapewne) wsiądzie za moją wypowiedź mimo iż sama otrzymuję alimenty ale bezpośrednio od ojca dziecka a nie z funduszu, ale uważam że ten cały fundusz alimentacyjny powinien być zlikwidowany tak jak kiedyś. Nic tylko idzie to wszystko z naszych podatków i się nie zwraca bo ściągalność z alimenciarzy jest nikła. Moje zdanie jest takie że utrzymywać dziecko powinna tylko i wyłacznie ta osoba która dziecko wychowuje, bez żadnych alimentów, funduszów czy innych takich. Ja mojego ex nie zmuszałam do płacenia i gdyby zaprzestał to by zaprzestał, nie zamierzałabym nic z tym robić, A ile kobiet naciąga i oszukuje aby tylko otrzymać tą kase z FA...? Jeśli ktoś decyduje się aby dziecko było z nim/nią to powinien być świadomy tego aby samodzielnie je utrzymywać. A teraz proszę bardzo... możecie mnie krytykowac :)

    Odpowiedz
    IP: 5.174.xx7.xx7 
  • zaratustra83

    05.08.2014, 09:12

    naciąganie

    Oczywiście istnieje proceder wyłudzania pieniędzy i z nim powinna walczyć prokuratura, bo to jest działalność przestępcza. Nie zgodzę się jednak co do Twojego twierdzenia kto ma utrzymywać dziecko. To na obojgu rodziców spoczywa obowiązek utrzymania dziecka. Jeżeli ktoś nie jest gotowy na wywiązywanie się z obowiązków rodzica to ujmę to dość dosadnie. Taka kobieta powinna kolana trzymać zaciśnięte a mężczyzna interes w gaciach. Nie można powołać dziecka na świat i potem stwierdzić że to nie mój interes. Rodzice oczywiście często w dzisiejszych czasach się rozchodzą ale z dziećmi rozwieść się nie da i nawet nie wyobrażam sobie jak wyglądało by społeczeństwo stworzone z braku jakiejkolwiek odpowiedzialności rodziców za dzieci.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    maxi_gość

    05.08.2014, 09:40

    Zgadzam się z Wami obojgiem ale wg mnie również dziecko utrzymywać powinna ta osoba z którą dziecko zostaje i chodzi mi tylko o utrzymywanie a nie o widzenia, kontakt itd. Kto zatrzymuje dziecko u siebie powinien być dokładnie świadomy i gotowy do tego aby na nie łożyć. Skończy by się wtedy proceder komorników, niewypłacalnych ojców ( czasem i matek), funduszy alimentacyjnych i innych tego rodzaju zapomóg.

    Cytuj
    IP: 5.174.xx7.xx7 

    szacun_dla _she_gość

    05.08.2014, 22:39

    szacun dla she

    Chwała Bogu, że istnieją jeszcze tak świadome kobiety na tym świecie jak she. Prawda jest taka, że co niektóre przedstawicielki płci żeńskiej "łapią" sobie mężczyzn "na dzieci", żeby zapewnić sobie byt. A potem jak się nie uda to chociaż jest dziecko, a rzekomo pokrzywdzona przedstawicielka płci żeńskiej ściga "drania" o alimenty. Żenada...BRAWO she, szacun za Twoją postawę, bo brzydzę się tymi wszystkimi, co podkładają się facetowi, a potem płaczą, że nie mają na dzieci.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx5 

    zaratustra83

    06.08.2014, 09:11

    do ~ szacun_dla _she_gość

    W tej pięknej pieśni pochwalnej dla tego typu postawy zapominacie o dziecku. Tutaj prawo jasno stoi w interesie dziecka jakim jest to by to oboje rodziców zajmowało się jego wychowaniem. Alimenty nie są dla matki, czy ojca zajmującego się dzieckiem tylko dla dziecka - chyba o tym podstawowym fakcie zapominacie. W interesie osoby płacącej jest to by pilnowała aby środki jakie na dziecko płaci, były na nie wydawane. Co do funduszu alimentacyjnego to uważam że idea jego działania jest dobra, jednak w praktyce nie odzyskuje on wypłaconych świadczeń. To też osoby mające dług wobec FA powinny być skuteczniej ścigane a w przypadku braku możliwości spłaty, kierowane do odpracowania zadłużenia.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    she_gość

    06.08.2014, 10:01

    Tak doskonale wiem że założeniem alimentów jest to że nie są one dla matek/ojców lecz dla dzieci, ale... nie oszukujmy się...samotny rodzić nie walczy o alimenty/ FA dla dziecka lecz dla siebie najczęściej. Niestety znam mase takich przypadków gdzie to (akurat w tych przypadkach są to tylko i wyłacznie matki) kobieta wymaga skandalicznie wysokich alimentów od ojca bo nie chce jej się pracować, a jak ten nie jest w stanie sprostac jej i sadowym wymaganiom - bo sądy też często nie wiadomo skąd biorą te kwoty na alimenty- to idzie do FA chociażby po te 500zł bo jej brakuje na melanże lub inne tego typu bajery. Pewnie dlatego mając bardzo często taki obraz przed sobą mam takie a nie inne zdanie na temat FA. A z alimenciarzy jak się do tej pory nie udaje sciągnąć długu tak nadal nie będzie się udawać i to nie tylko z ich winy ale z winy sądów i drugich (byłych) połówek. Przykre ale prawdziwe niestety.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx7 

    zaratustra83

    06.08.2014, 11:24

    do ~ she_gość

    Widzisz oceniasz sytuację tylko ze swojego punktu widzenia, a czy zjawisko jakie opisujesz występuje w większości przypadków? Ja mam zgoła inne doświadczenia w tej kwestii. Nie neguję że to o czym piszesz ma miejsce, uważam natomiast że nie jest to standard. Walka z tym procederem w sposób taki jak likwidacja funduszu alimentacyjnego, czy likwidacja alimentów nie jest rozwiązaniem problemu tylko zamieceniem go pod dywan. Takie rozwiązanie uderzy przede wszystkim w dzieci. Problem tkwi w opieszałości sądów i braku odpowiednich mechanizmów jak i woli do tego by ściągać należności z tych osób jakie się uchylają od odpowiedzialności. I tu kłaniają się podstawy jak proste i sprawiedliwe sadownictwo, ponoszenie odpowiedzialności i nieuchronność kary. Gdyby wymiar sprawiedliwości działał jak należy, problem by nie istniał, dla tego trzeba zmienić system w Polsce bo większość naszych problemów zaczyna się u "góry" i tam też trzeba likwidować przyczyny.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    she_gość

    06.08.2014, 13:14

    Tu się z Tobą zgodzę, trzeba by zmienić system, a dokładniej Polskie sądownictwo, przewlekłość w sprawach jest zatrważająca, nie wspomnę już o stronniczości gdzie nie powinno jej w sądach być a niestety jest. Ja moje tezy nie opieram tylko na jednym przykładzie ale na bardzo wielu ( z racji wykonywanej pracy). Owszem są osoby uczciwe pod tym względem ale to jedynie nikły % w całości. Ja osobiście jestem za likwidacją alimentów a przynajmniej FA. Kiedyś go nie było i dało się żyć samotnym rodzicom [ jestem przykładem takiego dziecka które kiedyś ani nie otrzymywało alimentów od ojca  ani nie otrzymywało pieniędzy z FA bo go nie było, a mimo to jakoś wyszłam (tak mi się wydaje) "na ludzi"]. Wiadomo że wszystko ma być z dobrem dla dziecka ale to dobro wychodzi bokiem całemu społeczeństwu, a nie wydaje mi się aby dzieci z braku finansowego wsparcia drugiego rodzica tak mocno finansowo cierpiały. Powinno być że kto chce to łoży, kogo stać to łozy, ale jeśli kogoś na to absolutnie nie stać to dlaczego ma być siłą do tego przymuszany. Wtedy tworzą się długi, kombinowania społeczne i cała masa podobnych rzeczy. Teraz pewnie posypie się fala negatywnych postów za moją wypowiedź, no cóż mamy (podobno) wolność słowa :) a ja tylko wyrażam swoją opinię.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx7 

    zaratustra83

    06.08.2014, 16:07

    do ~ she_gość

    Ja wcale nie uważam że społeczeństwo ma coś fundować. Ja uważam że państwo ma pośredniczyć w odzyskiwaniu należnych alimentów od uchylających się. Państwo ma większy wachlarz możliwości w ściąganiu długów niż osoba prywatna. Poza tym nadal stanowczo twierdzę że rodzic odpowiada za dziecko jakie powoła na świat, nie ma w mojej ocenie takiej możliwości że podchodzi do kwestii odpowiedzialności za nie jak do zabawki. Skoro powołałeś na świat nowe życie to odpowiadasz za nie. Ten skromny fakt odróżnia nas od części zwierząt. To też stanowi podwaliny społeczeństwa. Najważniejsze jednak jest to że każdy człowiek musi ponosić konsekwencje swojego postępowania. Może jestem w swoich poglądach staroświecki ale uważam że człowiek nie powinien dążyć do zbydlęcenia. Pamiętajmy też że sprawa cała może w jednej rodzinie rozbijać się nie o jedno dziecko ale parę. Jak wyobrażacie sobie że samotny ojciec czy matka utrzymuje w pojedynkę 4 czy 5 dzieci, bo druga połowa nagle stwierdziła że jej się nie chce? W takim przypadku, dzieci te przechodzą albo do życia w ubóstwie, albo nie widzą rodzica jaki musi pracować na 2 zmiany by finansowo to uciągnąć. W takim wypadku, model gdzie rodzic nie ponosi odpowiedzialności za swoje dzieci, zostają one bez należytej opieki. A co idąc dalej, gdy oboje rodziców stwierdzi że nie chce im się zajmować dziećmi, wywalamy na ulicę i czekamy aż z głodu zejdą?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • zaratustra83

    05.08.2014, 09:04

    Dla kogo...

    "Dla kogo świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego?" Dla armii urzędników jacy zarabiają niemałe pieniądze przy obsłudze tych kwiatków. Moi drodzy to co trafia w ręce potrzebujących jest śmiesznym ochłapem naszych pieniędzy jakie trafiają w podatkach do skarbu państwa. Większość pieniędzy trafia w ręce posłów, senatorów, ministrów, urzędników itd. Skończmy z twierdzeniem że Państwo komuś pomaga. Państwo w obecnym wydaniu pasożytuje na swoich obywatelach. Ludzie potrzebują stabilnej pracy z godnym wynagrodzeniem a nie zasiłków. Ja nie wzywam by ludzie nagle przestali brać zasiłki, to jest nierealne w obecnej sytuacji. Zachęcam jednak byście zapoznali się z faktami o tej pseudo pomocy i zaczęli działać w interesie likwidacji państwa socjalnego bo po prostu pod przykrywką pomagania sukcesywnie się nas okrada. Ja w życiu z pomocy MOPS korzystałem i wiem jedno. Źle się czułem z tym że muszę latać z toną papierów, po biurach i biureczkach by jakiś pan czy pani popijająca kawkę za biurkiem przychyliła się do mojej prośby o pomoc finansową. I bynajmniej nie ma w działaniu tego aparatu, jakiegokolwiek przejawu solidarności, to czysty biurokratyczny mechanizm. Nigdy za to nie miałem takich odczuć idąc po wypłatę za wykonaną pracę. Człowiek który uczciwie zapracuje na swoje wynagrodzenie czuje swoją wartość, bo przede wszystkim potrafił zapewnić byt własnej rodzinie. Może jestem odosobniony w tym odczuciu ale wolę kopać rowy i z tego mieć pieniądze na życie niż do MOPS chodzić.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • lgh_gość

    05.08.2014, 14:33

    To byś się zdziwił, nikt by cie do kopania rowów nie wziął, bo teraz rowy kopie się koparką, a uprawnień żadnych pewnie nie masz i obsługiwać takowej nie potrafisz. I widzisz, nawet do kopania rowów się pewno nie nadajesz... I co? Miałbyś wtedy na chleb? I co? Nie wziąłbyś wtedy zasiłku, mając na utrzymaniu dzieci?

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 

    kamila_gość

    05.08.2014, 23:14

    państwo socjalne? to nasze państwo jest socjalne, a z której strony? może mi ktoś podpowie, bo chętnie bym na tym skorzystała.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx5 

    teofil_gość

    06.08.2014, 08:02

    ciekawe

    Rozumiem, że wiedzę czerpiesz nie z przypuszczeń tylko z faktów. Przybliż nam zatem proszę, ile zarabia urzędnik "przy obsłudze tych kwiatków"?

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 

    zaratustra83

    06.08.2014, 08:47

    do ~ lgh_gość

    Wyobraź sobie że są miejsca gdzie koparką nie wjedziesz a nawet tam gdzie jej użyjesz, będziesz musiał dokończyć szpadlem by instalacji nie uszkodzić. Widać łopaty ni szpadla w rękach nie miałeś i chyba nawet nie widziałeś ludzi przy pracy.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    06.08.2014, 08:52

    do ~ teofil_gość

    Tak nasze Państwo jest socjalne bo zajmuje się opieką socjalną. To jakie są efekty i dokonania w tej opiece to już inna bajka.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    06.08.2014, 09:01

    ~ teofil_gość

    tnij.tcz.pl/?u=8c8c43 tutaj link do artykułu odnośnie wielkości zatrudnienia w sektorach oraz średniej płacy. Tego typu dane można łatwo wyszukać w internecie. tnij.tcz.pl/?u=71ac58 tu jeszcze niewielki artykuł o rozroście biurokracji jakiej elementem jest też MOPS

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    06.08.2014, 09:03

    poprawka

    Przepraszam, drugi post zatytułowałem do ~ teofil_gość a miało być do ~ kamila_gość

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    teofil_gość

    06.08.2014, 11:23

    do zaratustra83

    Przepraszam Cię bardzo, ale artykuły odnoszące się do poziomów średnich wynagrodzeń nijak się mają do poruszanego tu konkretnego wycinka administracji. Podane w artykułach średnie uwzględniają wynagrodzenia pracowników ministerstw, kancelarii premiera, prezydenta, w tym tych zatrudnionych na stanowiskach dyrektorskich, urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, organów samorządu w metropoliach itd. I zapewniam że na wskazane w artykule 5029 zł brutto miesięcznie, w Tczewie muszą pracować zwykle 2, a czasem i 2,5 osoby. Wynagrodzenie szeregowego pracownika ministerstwa i szeregowego urzędnika zajmującego się np. funduszem alimentacyjnym mają ze sobą wspólnego tyle co krzesło z krzesłem elektrycznym. Wyobrażenia na temat wynagrodzeń w budżetówce naprawdę nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 

    zaratustra83

    06.08.2014, 16:13

    całość systemu

    A nie zapominasz o tym że pieniądze w MOPS nie pojawiają się z powietrza, Ich wędrówka z naszych kieszeni zaczyna się w Urzędzie Skarbowym który zaczyna od zebrania ich w podatkach, pieniądze wędrują (w formie decyzyjnej, jak i przelewów) po kontach różnych sektorów finansów państwa, gdzie zapadają decyzje gdzie fundusze mają być kierowane. Na końcu lądują zapewne na kontach naszego Urzędu Miasta pod jaki podlega MOPS. Często ludzie zapominają że nasze pieniądze przechodzą przez wielki młyn jakim jest aparat biurokratyczny państwa. Pracownicy MOPS to jedynie końcówka tego aparatu jaka pobiera swoje wypłaty z naszych pieniędzy.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    05.08.2014, 12:51

    Według Ciebie większość zostaje w rękach urzędników??? To przy tocz jakieś dowody na to i obiektywne dane. Z tego co wiem to w Polsce koszty administracji w porównaniu do innych krajów nie są, aż tak wysokie. Na razie przytaczasz tylko swoje poglądy i odczucia.... Nie jest to więc opis rzeczywistości tylko Twoja osobista ocena, która nie musi mieć wiele wspólnego z prawdą.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx3 
  • _gość

    06.08.2014, 21:53

    URZĘDAS TO ZŁODZIEJ PODATKÓW....

    Cytuj
    IP: 83.238.xx1.xx7 
  • zuza

    05.08.2014, 13:07

    do she

    Podejrzewam,że Pani ma pensję na odpowiednim poziomie aby wystarczyła na godne życie .A tym postem chciała Pani po prostu zaistnieć.Dlaczego wszystkim przeszkadzają tak bardzo rodziny korzystające z pomocy państwa?I nie mam tu na myśli patologii.Wszyscy dobrze wiemy kto najwięcej korzysta z naszych podatków.Proszę iść po sejm i tam krzyczeć .Ja sama dostaję alimenty z funduszu i zapewniam,że to nic przyjemnego czytać takie rzeczy.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    05.08.2014, 21:37

    z pretensjami do fagasa...

    Cytuj
    IP: 213.238.xx5.xx8 

    zaratustra83

    06.08.2014, 09:19

    do ~ _gość

    Poziom wypowiedzi, kultury i inteligencji poniżej krytyki. Widzicie tylko kobiety łapiące facetów na dzieci dla kasy? Zapomina się o zjawisku przemocy w rodzinie gdzie często jeden z partnerów musi zabierać dzieci i ratować je przed przemocą drugiego z rodziców? A może ma patrzeć na kasę i zostać, bo samemu może finansowo nie podołać? Zapominacie o rozwodach, gdzie jedno z partnerów, nagle poznaje nowa osobę, zostawia rodzinę i ma wszystko w nosie? Ludzie zjawisko rozbitych rodzin ma tak wiele wymiarów i przypadków ilu jest ludzi. Ustawa o alimentach i funduszu alimentacyjnym ma za zadanie zabezpieczyć dzieci jakie nie są winne tych rozpadów, a ponoszą największe konsekwencje. Widzę w całej tej sprawie większość patrzy na kasę i na tych rodziców a zapomina o dzieciach. Dzieci są tu najważniejsze do cholery. Jestem rodzicem i jak obserwuje takie podejście to mnie skręca.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    06.08.2014, 10:59

    Jak słyszę słowo ,,partner", ,,konkubent", to wiem, że to patologia...Nawet słowo ,,przyjaciel" sprowadzono do relacji ,,k***s..kich"....szklanka wody zamiast. Jak się szuka na siłę chłopa, po podstawówce, z tatuażami, z dorywcza pracą, z ojcem alkoholikiem,  przeklinającego, ze słowem k...a zamiast przecinka, to niestety można przewidzieć, że najbliższe 40 last związku nie będzie usłane różami...I rzadko które dziecko z takiej patologii wychodzi na ludzi, powielają wzorzec rodzica, do MOPS-u załatwiamy zasiłki, węgiel, jedzenie...Pracą się brzydzimy, w chałupie brud, smród i fajki...AVE!!

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx7 

    _gość

    06.08.2014, 11:06

    zuza, zdobądż zawód, jakiś fach, nie świeć tyłkiem przed facetami i nie szukaj na siłę chłopa..Jak tam, pazurki zrobione, make up położony, ,,Trudne sprawy" zaliczone? MOPSY , GOPSY DO LIKWIDACJI, A DZIADOSTWO DO ROBOTY, NA SWOJE DZIECI HAROWAĆ....SZKLANKA WODY ZAMIAST, ALBO PREZERWATYWA, ZUZA...

    Cytuj
    IP: 81.219.xx7.xx7 
  • _gość

    05.08.2014, 20:26

    wiecie co niektorzy nie maja wyjscia i dobre jest to ze jest cos takiego jak fundusz  alimentacyjny bo niektore matki nie maja wyjscia bo facet zostawil ja z dzieckiem bez pytania czy ona je chce wychowywac a bez pieniedzy z tych alimentow bylo by jej trudniej wychowac dziecko i dac mu dach nad glowa zarabiajac np marne 1500 zl w tych czasach nie zapomnijcie ze pieniadz nie ma wartosci ma sie je tylko na chwile a 1500 zl to tylko na wynajem jakis starczy a oszustow trzeba demaskowac w jakis sposob dokladniej ich sprawdzac bo ci co potrzebuja tych alimentow nie mozna ich tego pozbawic

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xx6 
  • _gość

    06.08.2014, 11:07

    sezon budowlany trwa, wszyscy dawcy plemników na budowach na czarno robią, po 4 000 złotych mają...

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx7.xx7 
  • she_gość

    06.08.2014, 13:18

    Proszę nie zapominać że sam "dawca plemników" sobie dziecka nie zrobił/zrobi. do tego potrzebna jest też kobieta... wiec sam facet nie jest niczemu winny. (Oczywiście wykluczam tu gwałty)

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx7 
  • _gość

    06.08.2014, 12:04

    tnij.tcz.pl/?u=77331b

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx7.xx7 
  • ola_gość

    06.08.2014, 12:38

    masakra

    a jak mąż zostawia żonę po 17 latach małżeństwa z dziećmi ,idzie do młodszej ,zostawia ją z długami( żona pracuje,ale w życiu nie utrzymałaby dzieci i domu ze swojej wypłaty ) to co ma zrobić ,to On ją zostawił ???????cała 3 dzieci się uczy!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx6 
  • 06.08.2014, 21:30

    xxxx

    Witam. Kazdy z was co opisujecie to bzdury dziecko nie jest niczemu winne sa rozne sytuacje ale jezeli chodzi o alimenty to powinno byc karane za to ze nie placi sie alimentow a co taki rodzic ma zrobic jezeli niema za co kupic jedzenia itp jezeli panstwo nie zmusi osoby do pracy to musi sie z tym liczyc ze pokryje te koszty

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx6 
  • she_gość

    07.08.2014, 07:24

    Karanie nic nie zmieni bo każdy nadal będzie kombinował, uchylał się. Tu trzeba zmienić system i nie uogólniać każdego (przeważnie) faceta.Znam taki przypadek gdzie panna po 2 latach zaczęła sądownie szukać tatusia swojego dziecka. Wcześniej miała tylko przygody jedno łóżkowe... no i jak już po serii mężczyzn sprawdzonych sądownym DNA znalazła tego odpowiedniego to zaczęła się cała akcja z alimentami, komornikami, długami itd. Tak więc czy w takiej sytuacji facet też powinien być zmuszany do łożenia, skoro nawet nie wiedział że ma dziecko, a po drugie ma swoją rodzinę i tamto go nie interesuje z Racji tego że o nim nawet nie wiedział... Nie każdy przypadek jest taki sam. często to kobiety też odchodzą do innych , zostawiają facetów, ale dzieci zabierają i co wtedy..? Żądają oczywiscie alimentów... Jak odnosić się do takich spraw...?

    Cytuj
    IP: 109.197.xx2.xx7 

    szyderca_gość

    07.08.2014, 15:38

    do she - z przygodami łóżkowymi tak to już jest, że czasem wiążą się z nimi nieprzewidziane konsekwencje. Czasem będzie to kac moralny, czasem choroba weneryczna, a czasem niechciana ciąża. Nie zmienia to faktu, że za utrzymanie dziecka ZAWSZE ponoszą odpowiedzialność oboje rodzice, niezależnie od tego czy o potomku marzyli czy nie. I tu nic zmieniać nie tylko nie trzeba i ale i nie należy. Piszesz że każdy będzie kombinował, uchylał się. Otóż nie. Uchyla się margines i ten margines z całą stanowczością należy piętnować,a tych którzy uporczywie się uchylają stawiać przed Sądem. Kombinowanie czego by tu nie zrobić by nie łożyć na utrzymanie swojego potomka jest przejawem odhumanizowania i zeszmacenia człowieka. Stare porzekadło mówi - "Nie uważałeś jak robiłeś, teraz rób jak uważasz".

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • sxdcs_gość

    08.03.2020, 22:51

    xs

    Powiedzcie a co z tym które celowo nie ujawniaja tatusia bo młody ,bo popija itd? a pobieraja z funduszu alimentacyjnego pieniadze kryjąc jakiegos patola,czy to jest fair, tak szastac naszymi pieniedzmi?

    Odpowiedz
    IP: 95.90.xx4.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.