ZUS ma zacząć do nas pisać zrozumiałym językiem

Znaczek pocztowy (fot. tcz.pl)
ZUS ma zacząć do nas pisać zrozumiałym językiem
Zakład Ubezpieczeń Społecznych upraszcza język pism kierowanych do klientów. „Zusowskie” formularze będą miały mniej stron i rubryk. Specjalnie powołany zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami ZUS. We współpracy z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy Zakładu.

Zgodnie z nowymi zasadami pisma nie mogą zawierać skomplikowanych określeń, zdania mają być krótkie i proste, a przepisy przedstawione w sposób zrozumiały, najlepiej ”własnymi słowami”.

- Pracy jest więc dużo, ale kluczowy jest efekt, czyli zadowolony klient. Pierwsze zmiany można zauważyć w konstrukcji formularzy obowiązujących w ZUS - podzielono je na jasne i czytelne sekcje, zmniejszono liczbę stron, zredukowano ilość wymaganych do uzupełnienia danych oraz dodano prostą instrukcję. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co ułatwi właściwy wybór klientom. - mówi Krzysztof Cieszyński, rzecznik gdańskiego oddziału ZUS.


Efekt prac nad formularzami klienci mogą ocenić, odwiedzając jeden z trzech wyznaczonych do pilotażu oddziałów - w Jaśle, Toruniu oraz w II Oddziale w Warszawie. Pilotaż potrwa do końca lutego, a w kwietniu pierwsze uproszczone formularze będą wdrażane w całym kraju.

Akcja „Prosto z ZUS” to także cykl mających podnieść standard komunikacji z klientami. szkoleń dla pracowników. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS oraz nadzór nad wypracowanymi standardami prostego języka. Szkolenia potrwają do końca roku.

- Badania opinii publicznej prowadzone przez firmę Millward Brown wskazują, że wprowadzane przez ZUS zmiany zyskują aprobatę klientów. W badaniach doceniono w szczególności nową grafikę, redukcję liczby informacji do wypełnienia, proste komunikaty i zrozumiały język, jakim operują nowe wnioski. - dodaje Cieszyński.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (3)
dodaj komentarz

  • podam_gość

    20.02.2017, 10:58

    wZÓR

    Czyli mają pisać prostym i zrozumiałym językiem. Więc podam jak powinien wyglądać wzór tego pisma. Oto on : " ZUS czyli legalna mafia informuje płatników że was okradamy i nadal to będziemy robić ponieważ podnieśliśmy znowu składkę o 50 zł. Ponadto normalny człowiek jak sobie możecie państwo obliczyć wpłaca 1200 zł miesięcznie a w wieku 65 lat(mamy nadzieje oczywiście że nie dożyje) , dostanie emerytury około 1400 zł i to pewnie tylko przez parę lat gdyż znamy średnią życia obywateli. Reasumując drodzy państwo jak to się mówi po chłopsku przez około 20 lat płacicie nam 1200 zł a my wam w zamian 1400 zł ale tylko przez około średni okres 10 lat. Mata kalkulatory w domu więc se policzta. Jako ZUS wysyłamy na koniec wielkie ELO :) :):):):):):):):):):):):):)

    Odpowiedz
    IP: 88.156.xx8.xx5 
  • F_gość_gość

    20.02.2017, 12:18

    Dokładnie tak jak piszesz .Ja ani grosza tym zlodziejom nie dałem przez całe życie nie potrzebne mi łapska złodziei na moich pieniądzach całe życie na czarno robię i sam sobie odkładam by najmniej będę miał wszystko co odłożę i nie potrzebuje złodziei czyli ZUS mnie nie okradnie

    Odpowiedz
    IP: 46.212.xxx.xx8 
  • aqw

    20.02.2017, 16:01

    Jacy klienci?! Ja jestem ofiarą ZUS a nie zadnym klientem! Gdybym była klientem miałabym dowolność zawierania umów. To ZUS zabiera mi moje pieniądze więc teoretycznie to on jest moim klientem a nie ja jego

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.