Gotowa jest już dokumentacja, która jest potrzeba do rozpoczęcia prac związanych z remontowaniem mostu przez Wisłę w Tczewie. Trwa jej weryfikacja, a tymczasem starostwo szuka już wykonawcy, który podejmie się pierwszego etapu prac - ratowania zabytkowych przęseł Lentza. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku. Poniżej galeria zdjęć.
Na konto Starostwa Powiatowego w Tczewie, które odpowiada za stan mostu, wpływają z Warszawy 23 mln zł, które mają posłużyć do remontu zabytkowej kratownicowej konstrukcji. Blisko 9.7 mln zł udało się też zebrać samorządom - powiatowi, miastu Tczew i gminie Lichnowy. Teraz trzeba znaleźć wykonawcę, który pozwoli rozpocząć pierwszy etap prac.
- Mamy już pozwolenie na budowę. Pierwszy etap przetargu został rozpoczęty - po uzyskaniu korekty decyzji środowiskowej przystąpimy do drugiego etapu. Mamy nadzieję, że prace rozpoczną się jeszcze w tym roku - mówi Mariusz Wiórek, wicestarosta tczewski.
W ramach pierwszych prac zostanie zakonserwowana cenna kratownica, nastąpi wymiana jezdni, remont filarów, budowa wsporników, ścieżki rowerowej (od strony mostu kolejowego) i chodnika. Gotowy jest również harmonogram kolejnych etapów prac - w drugim nastąpiłaby wymiana przęseł nad nurtem rzeki (ESTB) i budowa przyczółka od strony miasta, w trzecim - wymiana przęseł od strony Lisewa, a w ostatnim odbudowa nieistniejących portali i wieżyczek. Każdy etap trwałby około 1,5 roku, ale jeśli na pozostałe trzy etapy udałoby się pozyskać dofinansowanie "od ręki", można byłoby całość zamknąć w ciągu dwóch lat. Na razie jednak są pieniądze tylko na ratowanie przęseł Lentza - wpisanych do rejestru zabytków.
- Ratowanie zabytkowej części mostu to ważny kamień milowy - uważa wicestarosta - Nie zapominamy jednak o funkcji transportowej tego mostu - i usunięciu wąskiego gardła, które pojawiło się w postaci przęseł ESTB. Na to trzeba jednak pozyskać fundusze - to już zadanie dla samorządowców przyszłej kadencji.
Urzędnicy ze starostwa zastanawiają się nad tym, gdzie znaleźć źródło finansowania dla kolejnych etapów przebudowy.
- Zastanawiamy się nad tym, jakie możliwości da nam nowa perspektywa finansowa podziału funduszy unijnych. Chodzi o środki, które mają być przeznaczone na rewitalizację. Wszystko wskazuje na to, że nowe rozdanie będzie mocno ukierunkowane na rewitalizację społeczną. Całość będzie wymagała nie tylko współpracy powiatu z miastem, ale także innymi gminami, czy np. instytucjami kultury, które mogły prowadzić działalność w mostowym portalu. - mówi Paweł Filar z Wydziału Inwestycji i Remontów Starostwa Powiatowego w Tczewie.
Tymczasem jest już gotowa dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia prac na moście. Wczoraj (22.07) w tczewskim starostwie zaprezentowano dziennikarzom efekty kilkumiesięcznych prac firmy Europrojekt z Gdańska - wizualizacje mostu po przeprowadzeniu wszystkich czterech etapów prac. Całość zakłada wymianę 6 przęseł, odbudowę 4 wież w kształcie historycznym (dotyczy części z kratownicą Lentza), stworzenie 6 wieżyczek w nowoczesnym kształcie (z bezpiecznego szkła pokrytego tzw. lamelami ceramicznymi), ale nawiązujących do historycznej całości oraz stworzenie portalu wjazdowego od strony Tczewa.
- Projekt zakładał przywrócenie funkcji komunikacyjnej, ale podstawową ideą było wyeksponowanie bogatej historii mostu. - tłumaczy Witold Kosecki z firmy Europrojekt. - W niektórych odbudowanych wieżyczkach pojawią się windy - będzie można wjechać i podziwiać okolicę. Z kolei w portalu od strony Tczewa zyskamy trzykondygnacyjną powierzchnię - budynek stworzy duże możliwości do wykorzystania go np. pod funkcje turystyczne. Na przyczółku od strony Tczewa powstanie symboliczna konstrukcja nawiązująca do istniejącej tam niegdyś bramy wjazdowej.
Przęsła Lentza zostają w niezmienionym stanie - wymienione zostaną natomiast przęsła ESTB nad nurtem rzeki, tzw. jazda górą od strony Lisewa i przęsła dobudowane w 1912 roku. Zastąpią je zgodnie z wytycznymi konserwatora przęsła z nieregularną kratownicą, nawiązującą do oryginału z 1857 roku.
- Niejako uporządkujemy istniejący dziś stan. Po dyskusjach z konserwatorem pojawił się pomysł, by zróżnicować kratownice - most jest niejednolity, bo taka jest jego historia. Różny kształt kratownic przypomni m. in. o tym, że nieco inaczej wyglądające przęsło historycznie było również inne, bo zostało dobudowane w całkiem innym kształcie w 1912 roku - dodaje Henryk Windorpski z Europrojektu.
Dodajmy, że podczas pierwszego etapu prac nie będą dobudowywane nieistniejące wieżyczki w historycznej części mostu. Być może zadanie zostanie zrealizowane z ewentualnych oszczędności przetargowych, bądź jako oddzielne zadanie współfinansowane przez resort kultury.
O przebudowie słów kilka...
Celem inwestycji jest przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przez rzekę Wisłę w Tczewie. Projektowany most drogowy umożliwiać będzie ruch drogowy, rowerowy i pieszy nad rzeką Wisłą, z Tczewa w kierunku Lisewa Malborskiego.
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje:
• Rozbiórki elementów mostowych i innych przyobiektowych,
• Przebudowę mostu drogowego przez rzekę Wisłę,
• Przebudowę dróg dojazdowych do mostu,
• Budowa oświetlenia drogowego wraz z iluminacją mostu oraz zasileń urządzeń technologicznych,
• Przebudowę światłowodu,
• Budowę kanalizacji deszczowej,
• Przebudowę gazociągu.
Kształt obiektu w planie i profilu został dostosowany do parametrów przylegającego terenu. Kształt przekroju poprzecznego nowych przęseł obiektu został dopasowany do wymaganej szerokości jezdni oraz chodników i ścieżek rowerowych.
STAN PROJEKTOWANY - PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE
Konstrukcję nośną mostu tworzy 12 przęseł o pięciu różnych typach konstrukcji. Szerokość obiektu jest zmienna, zależy od typu konstrukcji nośnej i wynosi:
I. Konstrukcja zespolona ~8,9m
II. Kratownica typu ESTB ~8,67
III. Kratownica historyczna „Lentze’a” ~9,1m
IV. Kratownica jazdą górą ~7,4m
V. Konstrukcja kratownicowa z 1912r ~11,4m
Stan istniejący:
- klasa drogi na dojazdach do mostu Z
- klasa drogi na moście L
Stan projektowy:
- klasy dróg nie uległy zmianie w stosunku do stanu istniejącego
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- Nośność obiektu -część historyczna klasa obc.”C” wg PN-85/S-10030 - ciężar pojazdu do 40 t
- Nośność obiektu nowoprojektowana klasa obc.”B” wg PN-85/S-10030 - ciężar pojazdu do 60 t
- Długość obiektu: ~1074,79m (ze skrzydłami i budynkiem)
- Szerokość całkowita obiektu: 14,00m nowa konstrukcja przęseł
~11,94m przęsła Lentze’a
- Szerokość jezdni na nowych przęsłach: 2x2,5m+ 2x0,5 (opaski)
- Szerokość jezdni na przęsłach Lentze’a: 2x2,5m
- chodniki 2,0 m po prawej stronie jezdni
- ścieżka rowerowa 2,0 m po lewej stronie jezdni
- spadek poprzeczny daszkowy 2 %
- kategoria ruchu KR3
Schemat układu projektowanego
Projekt zakłada wyeksponowanie ocalałej, zabytkowej części mostu przy jednoczesnym nawiązaniu nowej konstrukcji wymienianych przęseł do historycznego charakteru całego obiektu.
Wariant ten zakłada utrzymanie wszystkich portali wjazdowych i wież w miejscach, gdzie się znajdowały przed rokiem 1939, które swoim wyglądem dowiązywać się będą do charakterystyki przęseł oraz przewiduje się zaakcentowanie symboliczną bramą zakończenie mostu od strony Lisewa.
Konstrukcję nośną istniejącego przęsła nr 1 wraz z jego podporami zastępuje nowoprojektowany portal wjazdowy, który będzie nawiązywał swoją formą do portalu historycznego. Konstrukcję nośną przęseł typu ESTB zastępują przęsła ze współczesnym nieregularnym skratowaniem, które swoją formą nawiązują do ocalałej części mostu. Filar nr 2 (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostanie przebudowany. Konstrukcje nośne przęseł Lentze’a tj. nr 4, 5 i 6 ze wspornikiem (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostaną poddane kompleksowej renowacji. Filary nr 3 i 4 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną odbudowane w nawiązaniu do ich pierwotnego wyglądu w technologii żelbetowej z ceglanym i kamiennym oblicowaniem. Filary nr 5 i 6 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną poddane kompleksowej renowacji. Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych nr 7, 8, 9 (oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą górą zastępuje konstrukcja ze współczesnym nieregularnym skratowaniem (identycznym do przęseł „nurtowych”). Takie rozwiązanie wymaga jednak realizacji dodatkowego filara nr ‘70’ (nowe oznaczenia) przy zabytkowym filarze nr 60. Filar w osi nr 80 (oznaczenia nowe) zostanie odbudowany w nawiązaniu do jego pierwotnego wyglądu i dodatkowo zwieńczony wieżami (analogicznymi do tych z portalu wjazdowego od strony Tczewa), w nawiązaniu do historycznych gabarytów i ścian wież wykonane zostaną w postaci szklanych fasad przesłoniętych poziomymi lamelami ceramicznymi.
Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych (nr 10, 11 i 12 - oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą dołem zastąpią przęsła ze współczesnym, rzadszym nieregularnym skratowaniem (nawiązującym skratowaniem do przęseł „nurtowych”, jednak skratowanie zastosowano bardziej ażurowe, znacznie rzadsze w stosunku do przęseł „nurtowych”), które swoją wyodrębnioną formą nawiążą do faktu przedłużenia obiektu w roku 1912. Podpory zostaną poddane kompleksowej renowacji. Dodatkowo konstrukcja mostu od strony Lisewa zakończona zostanie symboliczną bramą o prostym kształcie podkreślającym zakończenie mostu oraz nawiązującym poprzez zastosowane materiały do nowoprojektowanych wież.
Konstrukcję nośną mostu utworzy 10 przęseł o trzech różnych typach konstrukcji. Dla wszystkich przęseł, na całej długości mostu zostanie wykonany pomost w postaci stalowej płyty ortotropowej. Dodatkowo zaprojektowano na całej długości mostu po jednej stronie chodnik, zaś po drugiej ścieżkę rowerową. Przewiduje się w elementach projektowanych zastosowanie współczesnych materiałów.
Na konto Starostwa Powiatowego w Tczewie, które odpowiada za stan mostu, wpływają z Warszawy 23 mln zł, które mają posłużyć do remontu zabytkowej kratownicowej konstrukcji. Blisko 9.7 mln zł udało się też zebrać samorządom - powiatowi, miastu Tczew i gminie Lichnowy. Teraz trzeba znaleźć wykonawcę, który pozwoli rozpocząć pierwszy etap prac.
- Mamy już pozwolenie na budowę. Pierwszy etap przetargu został rozpoczęty - po uzyskaniu korekty decyzji środowiskowej przystąpimy do drugiego etapu. Mamy nadzieję, że prace rozpoczną się jeszcze w tym roku - mówi Mariusz Wiórek, wicestarosta tczewski.
W ramach pierwszych prac zostanie zakonserwowana cenna kratownica, nastąpi wymiana jezdni, remont filarów, budowa wsporników, ścieżki rowerowej (od strony mostu kolejowego) i chodnika. Gotowy jest również harmonogram kolejnych etapów prac - w drugim nastąpiłaby wymiana przęseł nad nurtem rzeki (ESTB) i budowa przyczółka od strony miasta, w trzecim - wymiana przęseł od strony Lisewa, a w ostatnim odbudowa nieistniejących portali i wieżyczek. Każdy etap trwałby około 1,5 roku, ale jeśli na pozostałe trzy etapy udałoby się pozyskać dofinansowanie "od ręki", można byłoby całość zamknąć w ciągu dwóch lat. Na razie jednak są pieniądze tylko na ratowanie przęseł Lentza - wpisanych do rejestru zabytków.
- Ratowanie zabytkowej części mostu to ważny kamień milowy - uważa wicestarosta - Nie zapominamy jednak o funkcji transportowej tego mostu - i usunięciu wąskiego gardła, które pojawiło się w postaci przęseł ESTB. Na to trzeba jednak pozyskać fundusze - to już zadanie dla samorządowców przyszłej kadencji.
Urzędnicy ze starostwa zastanawiają się nad tym, gdzie znaleźć źródło finansowania dla kolejnych etapów przebudowy.
- Zastanawiamy się nad tym, jakie możliwości da nam nowa perspektywa finansowa podziału funduszy unijnych. Chodzi o środki, które mają być przeznaczone na rewitalizację. Wszystko wskazuje na to, że nowe rozdanie będzie mocno ukierunkowane na rewitalizację społeczną. Całość będzie wymagała nie tylko współpracy powiatu z miastem, ale także innymi gminami, czy np. instytucjami kultury, które mogły prowadzić działalność w mostowym portalu. - mówi Paweł Filar z Wydziału Inwestycji i Remontów Starostwa Powiatowego w Tczewie.
Tymczasem jest już gotowa dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia prac na moście. Wczoraj (22.07) w tczewskim starostwie zaprezentowano dziennikarzom efekty kilkumiesięcznych prac firmy Europrojekt z Gdańska - wizualizacje mostu po przeprowadzeniu wszystkich czterech etapów prac. Całość zakłada wymianę 6 przęseł, odbudowę 4 wież w kształcie historycznym (dotyczy części z kratownicą Lentza), stworzenie 6 wieżyczek w nowoczesnym kształcie (z bezpiecznego szkła pokrytego tzw. lamelami ceramicznymi), ale nawiązujących do historycznej całości oraz stworzenie portalu wjazdowego od strony Tczewa.
- Projekt zakładał przywrócenie funkcji komunikacyjnej, ale podstawową ideą było wyeksponowanie bogatej historii mostu. - tłumaczy Witold Kosecki z firmy Europrojekt. - W niektórych odbudowanych wieżyczkach pojawią się windy - będzie można wjechać i podziwiać okolicę. Z kolei w portalu od strony Tczewa zyskamy trzykondygnacyjną powierzchnię - budynek stworzy duże możliwości do wykorzystania go np. pod funkcje turystyczne. Na przyczółku od strony Tczewa powstanie symboliczna konstrukcja nawiązująca do istniejącej tam niegdyś bramy wjazdowej.
Przęsła Lentza zostają w niezmienionym stanie - wymienione zostaną natomiast przęsła ESTB nad nurtem rzeki, tzw. jazda górą od strony Lisewa i przęsła dobudowane w 1912 roku. Zastąpią je zgodnie z wytycznymi konserwatora przęsła z nieregularną kratownicą, nawiązującą do oryginału z 1857 roku.
- Niejako uporządkujemy istniejący dziś stan. Po dyskusjach z konserwatorem pojawił się pomysł, by zróżnicować kratownice - most jest niejednolity, bo taka jest jego historia. Różny kształt kratownic przypomni m. in. o tym, że nieco inaczej wyglądające przęsło historycznie było również inne, bo zostało dobudowane w całkiem innym kształcie w 1912 roku - dodaje Henryk Windorpski z Europrojektu.
Dodajmy, że podczas pierwszego etapu prac nie będą dobudowywane nieistniejące wieżyczki w historycznej części mostu. Być może zadanie zostanie zrealizowane z ewentualnych oszczędności przetargowych, bądź jako oddzielne zadanie współfinansowane przez resort kultury.
O przebudowie słów kilka...
Celem inwestycji jest przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przez rzekę Wisłę w Tczewie. Projektowany most drogowy umożliwiać będzie ruch drogowy, rowerowy i pieszy nad rzeką Wisłą, z Tczewa w kierunku Lisewa Malborskiego.
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje:
• Rozbiórki elementów mostowych i innych przyobiektowych,
• Przebudowę mostu drogowego przez rzekę Wisłę,
• Przebudowę dróg dojazdowych do mostu,
• Budowa oświetlenia drogowego wraz z iluminacją mostu oraz zasileń urządzeń technologicznych,
• Przebudowę światłowodu,
• Budowę kanalizacji deszczowej,
• Przebudowę gazociągu.
Kształt obiektu w planie i profilu został dostosowany do parametrów przylegającego terenu. Kształt przekroju poprzecznego nowych przęseł obiektu został dopasowany do wymaganej szerokości jezdni oraz chodników i ścieżek rowerowych.
STAN PROJEKTOWANY - PODSTAWOWE PARAMETRY TECHNICZNE
Konstrukcję nośną mostu tworzy 12 przęseł o pięciu różnych typach konstrukcji. Szerokość obiektu jest zmienna, zależy od typu konstrukcji nośnej i wynosi:
I. Konstrukcja zespolona ~8,9m
II. Kratownica typu ESTB ~8,67
III. Kratownica historyczna „Lentze’a” ~9,1m
IV. Kratownica jazdą górą ~7,4m
V. Konstrukcja kratownicowa z 1912r ~11,4m
Stan istniejący:
- klasa drogi na dojazdach do mostu Z
- klasa drogi na moście L
Stan projektowy:
- klasy dróg nie uległy zmianie w stosunku do stanu istniejącego
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- Nośność obiektu -część historyczna klasa obc.”C” wg PN-85/S-10030 - ciężar pojazdu do 40 t
- Nośność obiektu nowoprojektowana klasa obc.”B” wg PN-85/S-10030 - ciężar pojazdu do 60 t
- Długość obiektu: ~1074,79m (ze skrzydłami i budynkiem)
- Szerokość całkowita obiektu: 14,00m nowa konstrukcja przęseł
~11,94m przęsła Lentze’a
- Szerokość jezdni na nowych przęsłach: 2x2,5m+ 2x0,5 (opaski)
- Szerokość jezdni na przęsłach Lentze’a: 2x2,5m
- chodniki 2,0 m po prawej stronie jezdni
- ścieżka rowerowa 2,0 m po lewej stronie jezdni
- spadek poprzeczny daszkowy 2 %
- kategoria ruchu KR3
Schemat układu projektowanego
Projekt zakłada wyeksponowanie ocalałej, zabytkowej części mostu przy jednoczesnym nawiązaniu nowej konstrukcji wymienianych przęseł do historycznego charakteru całego obiektu.
Wariant ten zakłada utrzymanie wszystkich portali wjazdowych i wież w miejscach, gdzie się znajdowały przed rokiem 1939, które swoim wyglądem dowiązywać się będą do charakterystyki przęseł oraz przewiduje się zaakcentowanie symboliczną bramą zakończenie mostu od strony Lisewa.
Konstrukcję nośną istniejącego przęsła nr 1 wraz z jego podporami zastępuje nowoprojektowany portal wjazdowy, który będzie nawiązywał swoją formą do portalu historycznego. Konstrukcję nośną przęseł typu ESTB zastępują przęsła ze współczesnym nieregularnym skratowaniem, które swoją formą nawiązują do ocalałej części mostu. Filar nr 2 (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostanie przebudowany. Konstrukcje nośne przęseł Lentze’a tj. nr 4, 5 i 6 ze wspornikiem (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostaną poddane kompleksowej renowacji. Filary nr 3 i 4 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną odbudowane w nawiązaniu do ich pierwotnego wyglądu w technologii żelbetowej z ceglanym i kamiennym oblicowaniem. Filary nr 5 i 6 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną poddane kompleksowej renowacji. Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych nr 7, 8, 9 (oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą górą zastępuje konstrukcja ze współczesnym nieregularnym skratowaniem (identycznym do przęseł „nurtowych”). Takie rozwiązanie wymaga jednak realizacji dodatkowego filara nr ‘70’ (nowe oznaczenia) przy zabytkowym filarze nr 60. Filar w osi nr 80 (oznaczenia nowe) zostanie odbudowany w nawiązaniu do jego pierwotnego wyglądu i dodatkowo zwieńczony wieżami (analogicznymi do tych z portalu wjazdowego od strony Tczewa), w nawiązaniu do historycznych gabarytów i ścian wież wykonane zostaną w postaci szklanych fasad przesłoniętych poziomymi lamelami ceramicznymi.
Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych (nr 10, 11 i 12 - oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą dołem zastąpią przęsła ze współczesnym, rzadszym nieregularnym skratowaniem (nawiązującym skratowaniem do przęseł „nurtowych”, jednak skratowanie zastosowano bardziej ażurowe, znacznie rzadsze w stosunku do przęseł „nurtowych”), które swoją wyodrębnioną formą nawiążą do faktu przedłużenia obiektu w roku 1912. Podpory zostaną poddane kompleksowej renowacji. Dodatkowo konstrukcja mostu od strony Lisewa zakończona zostanie symboliczną bramą o prostym kształcie podkreślającym zakończenie mostu oraz nawiązującym poprzez zastosowane materiały do nowoprojektowanych wież.
Konstrukcję nośną mostu utworzy 10 przęseł o trzech różnych typach konstrukcji. Dla wszystkich przęseł, na całej długości mostu zostanie wykonany pomost w postaci stalowej płyty ortotropowej. Dodatkowo zaprojektowano na całej długości mostu po jednej stronie chodnik, zaś po drugiej ścieżkę rowerową. Przewiduje się w elementach projektowanych zastosowanie współczesnych materiałów.
Komentarze (73) dodaj komentarz
picas_gość
23.07.2014, 11:24
Most
No było by super
OdpowiedzLove_gość
23.07.2014, 13:07
Super? To wygląda jak projekt modelu z zapałek.
Cytuj_gość
23.07.2014, 19:30
Coooooo!!!!!!!
ALE TANDETA
Cytuj_gość
24.07.2014, 09:38
Ciekawe dlaczego nie odbudowali Gdańska, Wrocławia na modną nowoczesną w tamtych czasach architekturę ? Odpowiedź może być tylko jedna mieli więcej rozumu niż główny architekt powiatu Mariusz
CytujTczewianin_gość
23.07.2014, 11:27
Badziew
Ja pie.......ale badziew zrobią z tego mostu....niech lepiej się już sam zawali...wstyd
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 11:37
Nie można dopuścić do takiego stanu odbudowy mostu! Jak to wygląda??! TOTALNE BADZIEWIE! I Wiórek twierdzi, że to jest wyeksponowanie ciekawej historii mostu? Precz z Wiórkiem i jego koncepcją!!!
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 11:39
czyli jednak włodarze nie liczą się ze zdaniem społeczeństwa miasta i postawili na nowoczesny wygląd wbrew oczekiwaniom ludzi , którzy dawali wyraźne sygnały , że oczekują mostu o wyglądzie pierwotnym.
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 13:53
to co odbudować do pierwotnego stanu i całkiem wymazać historię (to ona daje temu mostu wartość a nie cegły) i za kolejne 50 czy 100 lat nikt nie będzie pamiętał co tu się stało
Cytujka_gość
23.07.2014, 11:43
NIE, NIE, NIE!
Tylko odbudowa. Wydaje mi się, że większość mieszkańców naszego miasta jezst za odbudową, a nie tworzeniem jakiegoś cudactwa. Mam nazdieję, że kadencja Wiórka zakończy się na odbudowie przęseł Lentza, a nowy Wicestarosta będzie miał zgoła inny pogląd na remont mostu.
Odpowiedzkicz_gość
23.07.2014, 11:47
most serce miasta
to bardziej przypomina budowle z zapalek a nie historie i wspaniala swiatowa inz. budowe naszego kochanego mostu tczewskiego ps typowy kicz !!!!!!!!!!!!!! taka miniature budowy mostu to p. Wiorek moze zbudowac sobie z zapalek, WSTYD ! trzeba pojsc, jak najszybciej na wybory, poza tym taka moda wyszla, juz z mody ludzie maja przesyt
Odpowiedzziomkowy_gość
23.07.2014, 11:59
jeszcze foty projektu w calosci brakuje :( bo przez powodz na zdjęciach to nie mogę sobie wyobrazić które filary gdzie się znajdują
Odpowiedzziomkowy_gość
24.07.2014, 09:58
Dzieki :)
CytujN0NE
23.07.2014, 12:15
Paranoja
nowoczesne wieżyczki będą się prezentowały na tle ceglanych, jak "nowoczesny" wiadukt na Wojska Polskiego na tle Starego Miasta, czyli tandetnie.
OdpowiedzKiszka_gość
23.07.2014, 12:31
odbudowa mostu
"i po ptokach"!
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 12:35
mi się podoba
mi się podoba. nawiązuje do nowoczesnej koncepcji naszego bulwaru, a jednocześnie pokazuje jego historyczne dzieje, no i będzie ścieżka rowerowa!
OdpowiedzObywatel_gość
23.07.2014, 13:24
Musze Ciebie zmartwić. Mijając 4 pary wieżyczek będziesz musiał zsiadać z roweru i przeprowadzić go pomiędzy wieżą a kamienną balustradą. Będziesz musiał to robić za każdym razem. Jednym słowem nie ma ciągłej ścieżki rowerowej tylko 5 fragmentów. Jest sie z czego cieszyć prawda?
Cytujtcz45
23.07.2014, 13:07
Tczew miastem kiczu i nie wykorzystanych szans
ojej, ojej ojej,...ręce opadają, szczęki się otwierają, twarz bladnie, ciśnienie się podnosi..jednym słowem tragedia...co na tych studiach architektury uczą...
Odpowiedzrger_gość
23.07.2014, 18:58
idz lepiej robic te swoje cienki zdjecia małpi ryju
Cytujzaratustra83
23.07.2014, 14:34
zabytek
Jeżeli tak to ma wyglądać to ujmę to w takich słowach. Mieliśmy zabytek, wyjątkowy obiekt architektoniczny a będziemy mieli jakiś nowoczesny model w skali 1:1. Takich tworów nowoczesnych jest na pęczki. Szkoda. Miałem nadzieję że zobaczymy most taki jak za czasów jego świetności a okazuje się że niestety będzie to jakaś karykatura i namiastka.
Odpowiedzostr_gość
23.07.2014, 14:40
Nowy most
Litości. Zostawcie ten most (a raczej 1 przęsło) historykom, a zbudujcie obok nowy, nowoczesny most, który będzie dużo dużo tańszy w budowie niż remont tej kładki... Przykładem może być most w Toruniu
Odpowiedzaga_piet
23.07.2014, 15:02
Widać, że centra handlowe wyznaczają nowe kanony w architekturze. Może ten "nowoczesny" fragment mostu ma wyleczyć tczewskie małomiasteczkowe kompleksy? Ja również liczę, że końcowy etap będzie nadzorowała zupełnie inna ekipa, już po wyborach...
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 15:50
my tczewianie dajemy wielkie tak dla projektu
Odpowiedzopalona@40_gość
23.07.2014, 15:57
LIPA-jak zwykle
kasa pójdzie do brzucha a za resztę kicz zbudować muszą
Odpowiedztczewiak_gość
23.07.2014, 16:01
most
super by było,i prośba do radnych Tczewa wprowadzcie opłaty za przejazd przez most,na całym swiecie tak sie robi ,most sam zarobi na swoje remonty itd,a tych idiotów co sie wypowiadają ze projekt jest do niczego to pozdrawiam,na pewno są z Lisewa
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 17:59
Gdyby ktoś miał pobierać opłaty to chyba tylko GDDKiA, a na pewno nie Tczew, więc lepiej nawet tego nie proponuj.
Cytujzaratustra83
24.07.2014, 08:25
z Tczewa
Ja jestem z Tczewa kolego. Projekt nie jest do niczego, może nawet i ładnie by gdzieś wyglądał jako całkiem nowa konstrukcja, ale w naszym wypadku mówimy o rekonstrukcji zabytku a nie o nowej budowli. Zabytek powinien zostać odbudowany a nie zbudowany na nowo. cze jak zamek w Malborku ulegnie czasowi to też mają mu dobudować wieżę ze szkła, albo do naszej Fary na starym mieście. Może żurawia w Gdańsku też przy najbliższej renowacji zrobią ze szkła i metalu, drewno wyszło z mody ale co tam olać historię. Zabytki mają wracać do stanu oryginalnego a nie być przerabiane na jakieś cuda. Mają być żywymi świadkami historii, przerabianie ich to wymazywanie naszej historii.
Cytujopalona@40_gość
23.07.2014, 16:05
nie drażnijcie ludzi
przepraszam za swój poprzedni wpis ale ten projekt wzbudza negatywne emocje
Odpowiedzozy_gość
23.07.2014, 16:46
most
żal mi tych co piszą te komentarze,ciągle wam coś się niepodoba,może zacznijmy budować w mieście takie kamienice w stylu przedwojennym to może wtedy będziecie zadowoleni,bo będzie historycznie,trzeba patrzeć żeby był też funkcjonaly,znawcy historii...
Odpowiedztcz45
23.07.2014, 18:02
przestań fanzolić pierdoły.
Nie ,że nam się nie podoba , ale ten most to zabytek. Odbudować go do wersji historycznej , pierwotnej. Mi się też podobają nowoczesne pomysły, ale na to musi być miejsce i odpowiednie otoczenie. Ktoś kogoś mocno poprosił i przeforsował taki obrzydliwie brzydki projekt. Miasto czy jak tam zwał starostwo wykorzystuje most jako znak miasta, a zarazem obrzydza ten most innym . Czy nie ma tam ludzi rozsądnych , mądrych myślących. W wyborach ja i moja rodzina powiemy takim ugrupowaniom i osobom stanowcze NIE ...krowy wypasać na łąkach w Lisewie.
Cytuj_gość
23.07.2014, 18:42
zapewno budownictwo przedwojenne jest ciekawsze od modelu budownictwa na Bajkowym, WSTYD w takim cos mieszkac ostatnio na Tcz.pl reklamuja budynek na Bajkowym, kojarzy mi sie to z budynkem szpitalnym a nie mieszkalnym -:) nawet nie mozna porownywac poza tym w Bonn widzalem kamienice fasada przedwojenna a w srodku luksus doslownie luksus
Cytuj_gość
23.07.2014, 16:58
jedno wielkie GÓWNO, dziekuje za uwage
Odpowiedzmayster_gość
23.07.2014, 17:33
Nikt nie liczy się z mieszkańcami, to raz. Projekt jest kiczowaty i pasowałby do nowoczesnej okolicy a nie jako "replika" mostu, to dwa. Po trzecie, to kto to będzie czyścił ? Te "szczebelki" to idealne siedlisko gołębi - sraluchów i po roku - dwóch będzie tonął w odchodach. Gratuluję !
OdpowiedzTomek_gość
23.07.2014, 17:40
Z całym szacunkiem , gówno jakich mało...
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 17:48
SKOM W SZCZAW- DOBRE WERSJE
Brawo europrojekt . Skomlaki to w krzaki na brzegu i basta.
OdpowiedzMariusz z Lisewa_gość
23.07.2014, 17:56
most
Nie wiem jak ten most będzie wyglądał. Zabytek w nowoczesnej odsłonie? Jak chcą go remontować to niech zrobią go w takim stanie jak wyglądał 160 lat temu. A jak chcą nowoczesności to niech wybudują nowy obok kolejowego w taki sposób,że kolejowy most będzie na środku pomiędzy wspaniałym zabytkiem a nowoczesnym mostem.Część wieżyczek z cegły, część ze szkła z windą!Pierwszy konstruktor mostu w grobie się przewraca i mówi "Co wy chcecie zrobić z moim mostem!"
Odpowiedzaga_piet
23.07.2014, 19:12
Dobrze, że wieża Fary spłonęła tak dawno, dziś odbudowaliby ją ze szkła i chromu :)))
Odpowiedzjaszym1
23.07.2014, 23:15
...
A ja cieszę się ,że budynki starostwa,muzeum i "budowlanki" są odnowione bo nie daj .... MW jeszcze tu by coś skombinował. ps. szkoda, że oni ( umyślnie z małej ) Nas totalnie olewają, Nas Tczewiaków !!!
CytujXCZ_gość
23.07.2014, 19:52
DNO
CO TO JEST MOST Z SIATKI ? CO ZA ZADUFANA TCZEWSKA WŁADZA JAK ZA KOMUNY TYLKO JEDNA RACJA PRECZ Z TA PSEUDO POLITYCZNA KLASA NIC NIE KONSULTUJĄ Z MIESZKAŃCAMI ZAPŁACĄ PRZY WYBORACH
Odpowiedz23.07.2014, 20:05
Co za różnica. Ważne tylko, żeby się nie rozpadał i dało się przejechać. To się tyko liczy dla większości ludzi.
Odpowiedzjaszym1
24.07.2014, 22:46
...
ty to chyba w mniejszości jesteś
Cytujminoga_gość
23.07.2014, 20:46
nareszcie coś będzie
Bardzo ciekawy,prosty projekt !
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 21:23
mi sie podoba tylko zdejmijcie te linki do wieszania co wiszą
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 22:10
Szkoda kasy na tą starą kładkę,rozpieprzyć to w cholerę i po kłopocie.
OdpowiedzFranek
23.07.2014, 22:28
wstyd
Będziemy jeździć do muzeum techniki w Berlinie ( tam znajduje się oryginalna miniaturowa kopia mostu Lentza ) i będziemy pokazywać naszym dzieciom, wnukom jak dawniej wyglądał most. Wstyd!
Odpowiedz_gość
23.07.2014, 22:49
most
Na swiecie "Tczewski Most" to arcydzielo sztuki inzynieryjnej ... w Polsce po nowej dokumentacji, barany go zruinuja, stanie sie kiczem i posmiewiskiem na skale swiatowa -:)
OdpowiedzANTYRZYMIANIN_gość
23.07.2014, 22:54
Władza deprawuje pieniądz korumpuje !!!!
Kto się odważy i wyjdzie na ulicę by zaprotestować !! jeśli nie dociera do betonowych łbów nic co mogło by to miasto ożywić to trzeba wziąć młoty i beton rozwalić !!!! Kto się odważy zorganizować protest w sprawie tak uwłaczającego projektu czy jest ktoś odważny może SKOM no co chłopaczki jak będzie ???
Odpowiedzpas_gość
23.07.2014, 23:16
postmodernistyczny gniot
bardzo słaby projekt bez polotu bez finezji,poszła jedna koncepcja ktoś tam kto nie zna się na sztuce przyklepał i róbmy bo kasa przepadnie. widać od razu ,że projekt robili drogowcy.
Odpowiedziwona_gość
24.07.2014, 07:17
ZABYTKOWY MOST
CO TO JEST? JAK MOŻNA BYŁO !! TO JEST ZABYTEK!!!!!! gdy ktoś remontuje zabytkowe domy to urzedy się "czepiają" LUDZIE ODNOWIC GO TAK JAK WYGLĄDAŁ WCZESNIEJ
OdpowiedzTczewianka_gość
24.07.2014, 08:09
Wiórek odejdz z polityki i ze Starostwa wraz z tym projektem wstydliwym jak to nazywają Tczewianie do Lisewa , wstyd ze chodziłam z tobą do klasy
Odpowiedzzaratustra83
24.07.2014, 08:44
władza a społeczeństwo
W przypadku tego mostu dzieje się dokładnie to samo co w przypadku wiaduktu na 30-go stycznia. Większości się to nie podoba ale i tak nasi kochani włodarze mają nasze zdanie głęboko w dupie i zrobią po swojemu bo im się tak podoba. I będziemy mieli badziewny most tak jak mamy badziewny wiadukt z kwadratową rurą nie pasujący do otoczenia. Ale włodarze stawiają na nowoczesność, nie ważne że pasuje to jak świni siodło. Na pewno jednak z wielką pompą ktoś przetnie wstęgę, pochwali się wykonaną inwestycją i zostaniemy z kolejnym bublem wpisanym w architekturę miasta.
Odpowiedz_gość
24.07.2014, 09:41
MIędzy wieżyczkami miejsce widokowe....tylko po co? pewnie i tak będą pozamykane na klucz. Ci jednak, którzy będą chcieli wejść i zdewastować znajdą sposób. Projekt ciekawy, jednak dalece odbiega od historycznego wyglądu mostu. Chodzi o to, by most był bezpieczny, więc po co go tak "upiększać"?
Odpowiedzziomkowy_gość
24.07.2014, 09:54
KRATOWNICA LENTZA ! tylko ta częsć jest zabytkiem i na niej odbudują 4 wierze . reszta mostu jest dobudowana ! czyli , jak by wybudowali wszędzie wieżyczki z cegły to i tak most by nie był kopią orginalu bo brakowało by zabytkowej Kratownicy Lentza ! Moim zdaniem bardzo dobry projekt ! zabytkowa czesc odnowiona a dobudówki nowoczesne z zachowanym orginalnym kształtem . Nasz most robi wrażenie i będzie robił jeszcze większe
Odpowiedzzaratustra83
24.07.2014, 10:14
wrażenie
Lampki na choince też robią wrażenie, ale czy zadaniem choinki jest tylko świecić?
Cytujjaszym1
24.07.2014, 22:44
do ziomkowy
Zastanów sie co wypisujesz. Jaka reszta mostu ? My tu w większości mówimy o odbudowie całego mostu biorąc pod uwagę, że to zabytek. I tylko taki scenariusz Nas zadowala. Wizje MW i reszty są tylko po to aby przy nazwisku LENZ zaistniały w historii tego mostu i Miasta na następne lata.
Cytujtczewiak_gość
24.07.2014, 11:21
nie korzystający z tej przeprawy najwicej marudzą
Komentójcie jak wam się podoba ładny nieładny ma być funkcjonalny(komunikacyjny),ja korzystam z tego mostu ( najdłoższej kładki w UE) bo zadrogo wychodzi przejazd przez most w Knybawie.Niech budują jak najszybciej ma być przejezdny,a czy będzie miał takie przęsła czy takie wiezyczki , te osoby które codzienie przechodza tą kładką jest im to obojętny wygląd obecnego mostu i po reanimacji.
OdpowiedzHejter_gość
24.07.2014, 13:21
Most -.-
Z jakiej okazji od strony Tczewa ma wyglądać lepiej niż od strony Lisewa? -.- TO PODCHODZI POD RASIZM !! Myślą że są z miasta to są lepsi -.- Pewnie i tak usuną ten komentarz..
Odpowiedzmiszczu_gość
24.07.2014, 13:36
1939
Według mnie powinni doprowadzić do stanu z 1939 roku.
Odpowiedzreggi
24.07.2014, 14:18
Kicz! Niech projektanci pójdą po rozum do głowy.
Kilka osób się już wypowiedziało podobnie, jak ja poniżej, ale może warto jeszcze raz to napisać. To jest zabytek. ZA-BY-TEK. Rozumiem, że technika się zmieniła, że nie będzie teraz ręcznie kutych nitów, że są inne materiały, inne wymagania dot. nośności itd. W końcu Zamku w Malborku też nie odbudowywano z średniowiecznej cegły i teraz widać, gdzie jest stara, a gdzie nowa. Ale zachowano formę, bo to ona jest najważniejsza! Te "nowoczesne" wieżyczki to paranoja i pasują do zabytkowego mostu, jak do świni siodło. Może jeszcze piramidę zbudować - będzie Mały Tczewski Luwr...
Odpowiedzsongo_gość
28.07.2014, 12:41
to nie jest zabytek
środkowa część mostu jest zabytkiem i zostanie przywrócona a reszta to powojenny gniot - tak więc 2/3 mostu to nie zabytek
Cytujaratig_gość
24.07.2014, 21:19
I tak...
będzie z tego jedno wielkie G... skopiujcie i zachowajcie zdjęcia dla porównania no i poróbcie aktualne dla potomnych... Bo w Polsce nic nie wygląda tak samo na koniec budowy, jak na projekcie:) a wizualizacja tym bardziej odbiega całkowicie od rzeczywistości...;)
Odpowiedzmaluch_gość
24.07.2014, 23:46
fajny projekt
projekt mi się bardzo podoba tylko jak na razie nie widać efektów :/
Odpowiedztczewianka_gość
25.07.2014, 09:29
Wiórek po prostu odejdz z tym projektem z polityki
Odpowiedztczewiak_gość
26.07.2014, 19:09
Jeszcze się taki nie narodził co by każdemu dogodził. Mi osobiście się koncepcja podoba, ten most nie ma żadnego znaczenia strategicznego w skali kraju więc dobrze że cokolwiek z nim zrobią. Najważniejsze jest to że ludzie z Lisewa i okolic będą mieli krótszą drogę do Tczewa
OdpowiedzAlgol
26.07.2014, 21:50
Co za badziew
Jak można coś takiego zaakceptować? To ma być projekt???? To jest jakaś kiczowata MASZKARA!!!!!!!!!!!!!! Mieliśmy szansę na piękny most, a dostaniemy taką koszmarną hybrydę!!! Brak słów.... Rozliczymy się w najbliższych wyborach panowie ze starostwa...
OdpowiedzKot_gość
27.07.2014, 18:06
Musimy coś zrobić jako mieszkańcy miasta!
PROSZĘ TERAZ LUDZI ZE SKOMU, BY OGŁOSILI JAKIEŚ DATY PROTESTÓW. BY TO ZORGANIZOWALI. Proponuję kilka spotkań i zbieranie podpisów, nagłaśnianie oburzenia mieszkańców w mediach. Rozgłaszać to, jak wielka jest ignorancja władzy. Zrobią z tego mostu coś potwornego. Ludzie mają rację pisząc o starówkach, zamku w Malborku, tczewskiej Farze - zabytki trzeba ODRESTAUROWYWAĆ a nie przebudowywać według swoich chorych fanaberii! Gdybym miał dostateczną władzę - pan konserwator już by nie pracował na swoim stanowisku. Niestety ludzie są głupi, głosują na kogo popadnie i takie też wtedy mamy władze...
Odpowiedztczewianka _gość
27.07.2014, 21:20
Zorganizujmy się
Proszę zorganizujmy się! Jeśli władza nie wie, jak ważny dla miasta jest ten most, to jej to pokażmy! Jeśli władza nie wie, jak ważna jest społeczność miasta i jej głos, tym bardziej to pokażmy!!! Jeśli władza nie wie, co to TROSKA o zabytek, to jej to przypomnijmy. Jeśli trzeba rozplakatować miasto, chętnie pomogę. Zrobić plakat, pomogę. Ogłośmy reszcie społeczeństwa, co nam ta władza chce zrobić i jak bardzo nie wolno jej na to pozwolić! Na szczęście w przyszłym roku wybory (nie zapomnimy tej ekipie sprawy mostu, nie liczenia się z mądrymi ludźmi (weźmy chociaż autorytety, które przywoływał - chyba - Dawny Tczew i tych młodych ludzki, którzy chcieli bronić zabytkowego projektu mostu!). Powiedzmy tej władzy dość, bo zniszczy nam jeden z najważniejszych zabytków Tczewa! NIE POZWÓLMY!!!
Odpowiedzzaratustra83
28.07.2014, 11:51
popieram
Popieram ta inicjatywę. Moim zdaniem trzeba działać. Zbliżają się wybory, proponuję oplakatować miasto a na plakatach zamieścić nazwiska tych którzy uporczywie forsują tą dewastacje zabytku. Trzeba wytknąć tczewianom palcem kto ponosi za to odpowiedzialność i kto mimo że podobno mamy demokrację, nie słucha opinii mieszkańców. Dajmy wyraz społecznemu niezadowoleniu i w najbliższych wyborach odsuńmy od władzy tych którzy zamiast reprezentować naszą wolę, reprezentują tylko własne interesy.
Cytujgość_gość
29.07.2014, 09:08
gość
Żałosna władza żałosny projekt jak dla Mnie tylko odbudowa sprzed wojny!!!!!!!!!!!
Odpowiedz~tczewiak _gość
04.08.2014, 22:32
Most
Totalna kicha , prosze o orginalny wyglad.!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz_gość
20.11.2014, 23:34
most
To będzie porażka
OdpowiedzKonsultant
05.03.2015, 20:58
Rączka Rączkę ...
Gdzie jest konserwator zabytków ? Jak można dopuścić do do takiej dewastacji pod pretekstem remontu ? Ciekawe kto robi kosztorysy ? Taki drobiazg. Wiadomo że pieniędzy jest mało więc nie rozumiem, po co instalować windy w kilku wieżyczkach. Wystarczy w jednej po to aby starsi i niepełnosprawni mogli skorzystać z atrakcji. Należałoby się przypatrzeć całemu kosztorysowi w który napchane jest pewnie wiele materiałów drogich, a przecież nie o to chodzi. Czy nie wystarczy dobrej jakości, tradycyjnie palona cegła ? Będzie taniej i naturalnie bardzie odpowiadać będzie prawdzie historycznej. Wstęp na most powinien być płatny dla obywateli spoza Tczewa i Lisewa. P.S. Za zaakceptowanie architektury mostu na ulicy Dąbrowskiego architekt miasta powinien wylecieć z roboty. Jak można było dopuścić do takiego kiczu w historycznym mieście ??? Pewnie znowu "rączka rączkę ..."
OdpowiedzHazik_gość
06.03.2015, 03:35
Ja pier....
Przepraszam za przekleństwa,ale co to ku...ma być?! Takie coś ma być wizytówką miasta? Ludzie toż to jak z filmu katastroficznego jest. Temu co mówi że jak przyjdą Ruscy to trzeba będzie wysadzać powiem ,że jak to tak ma być odbudowane to niech ci ruscy przychodzą szybko,bo tego widoku to oczy miasta długo nie zniosą.Ludzie patrzenie na to aż boli, powinni uprzedzać o drastyczności tych scen na tej wizualizacji...bo to wygląda jak by jakiemuś białemu chuderlakowi przeszczepiono do jego klatki piersiowej ręce i nogi od kogoś kto ma 300 kilo wagi i jeszcze do tego był czarny.Szkarada na miarę naszych możliwości,po prostu uosobienie kiczu i tandety,nasi przodkowie pewnie w grobach się przewracają.Tego konserwatora powinni za jaja na tym wjazdowym portalu powiesić i niech tam wisi aż zrozumie co zrobił.JAKIM PRAWEM PRZYKLEPAŁEŚ TO COŚ?! ZABYTEK TO ZABYTEK DO CH**A! I tak powinien zostać odbudowany,a dla tych co mówią że ważne by był przejezdny,historyczna wersja też by taka była i to nie tylko funkcjonalna ale i do tego przepiękna.
OdpowiedzHazik_gość
06.03.2015, 03:57
To najlepiej oddaje ten projekt
tnij.tcz.pl/?u=cdb342
Odpowiedz