Tczew bez laboratorium Sanepidu?

Laboratorium działa w budynku przy ul. Obrońców Westerplatte (fot. tcz.pl)
Tczew bez laboratorium Sanepidu?
Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne w całym kraju szukają oszczędności. Pomóc ma w tym likwidacja oddziałów laboratoryjnych w powiatach oraz łączenie niektórych stacji. Pod znakiem zapytania stoi istnienie laboratorium w Tczewie.

Teraz na terenie Pomorza działa 10 laboratoriów Sanepidu. Według ostatniej koncepcji Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku do likwidacji miałyby zostać przeznaczone trzy placówki - w Lęborku, Wejherowie i Tczewie. Martwi to samorządowców, bo likwidacja laboratorium utrudni dostęp do badań. Dlaczego akurat wspomniane trzy laboratoria przeznaczono do likwidacji?

- U nas wykonuje się tylko biologiczne czynniki chorobotwórcze - jest to zakres ograniczony i uznano, że jest to nieekonomiczne. Odwołujemy się teraz gdzie się tylko da - rozmawialiśmy z wojewodą, marszałkiem. Tłumaczą nam, że nie chodzi o likwidację Sanepidu, ale laboratorium, gdzie jest zatrudnionych 5 czy 6 osób, które jeśli będą chciały, mogą założyć spółkę i robić nadal badania. - tłumaczy starosta tczewski, Józef Puczyński - W tym temacie nic nie jest jeszcze pewne. Dotarły do nas słuchy, że według jednej z koncepcji, w całym województwie zostanie tylko jedno laboratorium.

Dodajmy, że w laboratoriach Sanepidu na terenie całego województwa pracuje około 270 osób. Ogólnopolska akcja zmian w strukturach funkcjonowania jednostek Sanepidu, prowadzona przez Główny Inspektorat Sanitarny, ma wejść w życie nie wcześniej niż w styczniu przyszłego roku.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (25)
dodaj komentarz

  • _gość

    02.03.2012, 00:10

    Wiec przyjeeeeedz do Tczewa - zobacz nadwislanski sanepid ;D

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xx9 
  • mieczyslaw

    02.03.2012, 01:24

    Pewnie się nie opłaca, jak większość rzeczy w tym kraju. Autostrady muszą się opłacać, stocznie padły, bo się nie opłacały, rafinerie jeszcze się opłacają, ale Lotos od prawie roku planują sprzedać, pewnie się nie opłaca, itd. I tylko zapytam, a jaką odprawę "wziął fryzjer"? Się opłacało?

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • roza-81

    02.03.2012, 01:36

    Zmartwieni samorzadowcy ?

    ,,bo likwidacja laboratorium utrudni dostęp do badań " komu utrudni dostęp do badań? Chorzy np na salmonelle badanie wykonają w każdym laboratorium , po leczeniu badanie kontrolne przeprowadza co prawda sanepid ale naprawdę wątpię aby przesłanie pocztą 3 próbek do odpowiedniego laboratorium przewyższyło w skali miesiąca , na wszystkich przypadkach koszt utrzymania 6 etatów .Jeśli chodzi o badania okresowe , poszczególnych grup zawodowych , dostaje się na takowe wolne i są one jak nazwa mówi okresowe czyli zazwyczaj co roczne lub co 5 lat jaki problem ? I w ogóle jak by zlikwidowano sanepid tłumy zrozpaczonych przedsiębiorców wyjdą na ulicę , bo nikt inny nie wydrukuje im instrukcji jak podetrzeć prawidłowo tyłek w pracowniczej toalecie :D

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    03.03.2012, 14:40

    Próbek do badań biologicznych czynnikw chorobotwórczych nie można wysłać pocztą, muszą być zbadane w ciągu 24h po pobraniu próby, mówi o tym system jakości! a co do zrozpaczonych przedsiębiorców to może i za kontrolami nie będą tęsknić, ale kto będzie odbierał ich obiekty i dopuszczał je do użytku, kto zamknie sklep z dopalaczami, który zagraża naszym dzieciom, kto szybko wyda koncesję na handel alkoholem....powodzenia dla tych wszytskich który będą próbowali załatwić coś na CITO w Gdańsku :- )

    Cytuj
    IP: 81.219.xx5.xxx 
  • _gość

    02.03.2012, 07:07

    Paranoja jak nie jedna pod rządami jaśnie panującego nam rudego Kaszuby. Laboratoria, jako takie powinny się bilansować, opłaty za badania powinny wpływać na konto danego sanepidu. Należy przy tym pamiętać żeby się reformować, podnosić swoje uprawnienia i akredytacje.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx4 
  • xxcxx_gość

    02.03.2012, 07:09

    kiszka

    ale ten budynek wygląda :( ,dlaczego odrestaurowano tylko przód czyżby już wtedy wiadomo było ,że reszty się nie opłaca bo na odprawy zabraknie???

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx7 
  • mieszkanka_gość

    02.03.2012, 22:32

    Ten budynek jest wizytówką sanepidu!!! Chodzą po sklepach i wypisuję duże mandaty : że nie wymalowane,że przy lampach w toaletach wisi pajęczyna, że podłoga do wymiany, że sufit odświeżyć................ A sami a swoje miejsce pracy nie dbają.

    Cytuj
    IP: 83.25.xx9.xx6 

    _gość

    03.03.2012, 15:43

    Remont elewacji to koszt ok. 1mln zł, ze względu na fakt, że budynek wpisany jest do krajowego rejestru zabytków, jakkolwiek pracownicy dbaliby o własne miejsce pracy własnymi siłami nie odrestaurują budynku!

    Cytuj
    IP: 81.219.xx5.xxx 
  • _gość

    02.03.2012, 07:37

    tczewski sanepid to parodia i tyle jak jest kontrola w zakladzie pracy to szef wie o tym predzej chyba dzwonia ze przyjda jedna wielka skorompowana banda lapowkarstwo i tyle

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx3.xx2 
  • roza-81

    02.03.2012, 09:31

    To nie kwestia Tczewskiego sanepidu

    Tylko ustawy z przed kilku lat która nakazuje tej instytucji zapowiadać swoje kontrole z wyprzedzeniem ,wyjątkiem są tak zwane sytuacje zagrożenia życia lub zdrowia poza tym to jedna wielka fikcja i czepianie się pierdołów bo coś trzeba raz na jakiś czas wykazać .

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • ka_gość

    02.03.2012, 07:47

    Kolejny krok

    Kolejny krok do pozbawienia Tczewa jakiegokolwiek znaczenia. Jeszcze parę lat i będzie można Tczew zaorać i posadzić buraki.

    Odpowiedz
    IP: 46.134.xx8.xx0 
  • tuskotłuk_gość

    02.03.2012, 09:27

    Zreformować państwo

    O ile Sanepid jest niezbędny, o tyle samorząd powiatowy uważam za zupełnie ZBĘDNY... Jeszcze bardziej samorząd wojewódzki! Te "samorządy" są zbędną naroślą - wynaturzeniem demokracji w państwie.

    Odpowiedz
    IP: 79.188.xx7.xx0 
  • kaczokuper_gość

    02.03.2012, 11:25

    tylkoTVTRWAM

    amen

    Cytuj
    IP: 77.115.xxx.xx2 
  • _gość

    02.03.2012, 10:37

    W Tczewie nie ma już Kuratorium Oświaty, bo jest dla Tczewa w Starogardzie, nie ma Państwowej Inspekcji Pracy, bo dla Tczewa jest w Malborku, WKU dla Tczewa też jest w Malborku. Nie wiem, czy jest jeszcze w Tczewie oddział NFOZ, ale wiem, że np EUROPEJSKIE Karty ubezpieczenia zdrowotnego można odebrać wszędzie (Starogard, Malbork, Gdańsk itd) tylko nie w Tczewie. Niby jedno z największych miast województwa a nic ważnego tu już nie ma. Jeśli są to oszczędności, to jak to się stało, że liczba urzędników w Polsce przekroczyła już 500 000? Rząd tłumaczy się tym, że to administracja lokalna/samorządy zatrudniają coraz więcej urzędników. Skoro nasze, tczewskie władze tak pchają się nie wiadomo właściwie po co, do trójmiejskiej metropolii a w Tczewie od kilku lat znikają różne, państwowe instytucje, to może zlikwidować starostwo powiatowe i Urząd Miejski i całkowicie "podłączyć " się pod Gdańsk?

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • _gość

    03.03.2012, 14:54

    Dobrze powiedziane, w artykule nikt nie wspomiał że likwidacja laboratorium to pierwszy etap zmian dla tczewskiego sanpidu, kolejny to stworzenie z niego fili którą zarządzał będzie Sanepid w Starogardzie Gdańskim. Radzę zająć się tym tematem. Po tym jak zamknięte zostanie laboratorium, zlikwidowana zostanie administracja, a potem cały nadzór sanitarny. "Kolejny krok do pozbawienia Tczewa jakiegokolwiek znaczenia. Jeszcze parę lat i będzie można Tczew zaorać i posadzić buraki."-popieram!

    Cytuj
    IP: 81.219.xx5.xxx 
  • ja_gość

    02.03.2012, 15:29

    ;(

    JESZCZE TROCHE WSZYSTKO POZAMYKAJA NIC SIE W TYM PAŃSTWIE NIE OPŁACA, A W TCZEWIE NIC NIE BEDZIE STRAJK JEST POTRZEBNY LUDZIE WYJDA KIEDYS NA ULICE I BEDZIE POWTORKA Z ROKU 89!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx8 
  • _gość

    02.03.2012, 16:25

    To jest normalne i co za każdym razem do Gdańska jeździć jak potrzeba coś z laboratorium sanepidu? A ten tekst że niby w województwie miałoby byc jedno takie laboratorium to ci co mieszkają dalej od Gdańska nawet ponad 100km. TO co dla nich to cała wyprawa. Np z takiego Człuchowa czy Chojnic. Przecież jakie duże jest województwo. I nie każdy ma możliwość autem. Ale jak piszą to tylko taka koncepcja. Ale lepiej żeby sie nie sprawdziło.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx7 
  • Malowanka

    02.03.2012, 16:45

    POSTAWMY POMNIK - Tczew Miastem Pomników.

    Postawmy im POMNIK. Powinien być z brązu lub miedzi, żeby był bardzo atrakcyjny dla turystów (wg. urzędników) i....złomiarzy (wg. mieszkańców). Niech URZĄD MIEJSKI lub STAROSTWO POWIATOWE wyda na to "sześćset tysięcy miliardów złotych polski " z naszego budżetu miasta.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Dawid_BMW

    02.03.2012, 16:55

    Tu nic

    się nie opłaca , co za powalone rządy są w tym kraju normalnie klękajcie narody żeby własny kraj okradał ,oszukiwał ,nie dawał możliwości rozwoju rodaków kpina ... szkoda słów :(

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • gość_gość

    02.03.2012, 21:08

    brawo

    popieram wpis malowanki.Nic dodać nic ująć.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx1 
  • Gość_gość

    02.03.2012, 21:41

    Ludzie się budzą. Dziś PO przegrała w sejmie - PO chce sprzedać Ruskom LOTOS ale społeczny projekt nie został w sejmie na szczęście odrzucony wbrew PO. Trzeba tych sprzedawczyków jak najszybciej odsunąć od władzy. Wszystko zamykają lub sprzedają.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xxx 
  • były sympatyk PO_gość

    03.03.2012, 07:25

    Ludzie z PO - czas się obudzić!

    Trzeba koniecznie ich zamknąć, albo sprzedać. Tylko kto ich kupi - chyba tylko głupi!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx3 
  • willi

    03.03.2012, 09:00

    Państwo szuka oszczędności kosztem nas wszystkich. Podnieśli vat, akcyzę na paliwo, podatek od kopalin, likwidują urzędy które są potrzebne a sami podnoszą sobie pensje, premie, zatrudniają więcej urzędników. Trzeba w końcu coś zmienić bo nigdy nie przestaniemy być przedsionkiem Europy!

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    03.03.2012, 16:00

    Ten /////////////////////////////// Ten Tczewski Sanepid już dawno powinien być zamknięty zobaczcie jaki zagrzybiony budynek ale Oni lubią grzybki ,bo jesli ktoś na wilgoć albo grzybki w swoich mieszkaniach to i tak próbki idą do Gdańska .Po co komu w takim razie Sanepid w Tczwwie i taki brzydki budynek .+Tczewianka .

    Odpowiedz
    IP: 46.134.xx9.xx2 
  • BASIA .CZAS .ALTERNATYWA. .FRU_gość

    03.03.2012, 22:40

    Alternatywa

    Całe szczęście,że jeszcze szpitala w Kodzborowie nie zamknęli przyda się dla działaczy PO.

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx9.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.