Odbudowa mostu. "Historyczna atrapa? Niekoniecznie"

Od prawej dr Waldemar Affelt, prof. Zbigniew Cywiński, prof. Wieland Ramm i mgr inż. Maciej Malinowski (fot. tcz.pl)
Odbudowa mostu. "Historyczna atrapa? Niekoniecznie"
Grupa ekspertów - m. in. profesorowie z politechnik w Gdańsku i niemieckim Kaiserslautern - spotkała się ostatnio w Tczewie, by rozmawiać o przyszłości tutejszego mostu. Gościom przedstawiano wstępne koncepcje odbudowy obiektu - wszyscy zgodnie podkreślali, że podczas odbudowy najważniejsze będzie utrzymanie zabytkowego charakteru i podkreślenie historyczności mostu, który nosi m. in. ślady działań wojennych. Dlatego nie są entuzjastami tworzenia "historycznej atrapy". W ciągu dwóch - trzech tygodni mamy poznać wstępne wyniki prac inżynierów, którzy pracują nad dokumentacją.

Eksperci zostali zaproszeni do Tczewa przez przedstawicieli starostwa - zarządcy obiektu, by ocenić wstępne koncepcje odbudowy mostu. Na razie firma, która pracuje nad dokumentacją, przygotowała wstępne cztery projekty. Oceniali je profesor Zbigniew Cywiński z Politechniki Gdańskiej, prof. Wieland Ramm z Politechniki Kaiserslautern (Niemcy), dr Waldemar Affelt z PG i mgr inż. Maciej Malinowski również z Politechniki Gdańskiej. Do Tczewa przyjechali również przedstawiciele wojewódzkiego konserwatora zabytków, którzy przyglądali się mostowi.

- Wspólnie z naszymi doradcami przygotowujemy - mam nadzieję, najlepszą z możliwych koncepcji, która ma uwzględnić interesy wszystkich, ale i być realna ze strony finansowej - mówił wicestarosta tczewski, Mariusz Wiórek - Warunkiem do realizacji określonej koncepcji będzie uzyskanie akceptacji konserwatora zabytków. Praca nad dokumentacją musi uwzględniać mechanizmy finansowania. Część środków mogłaby pochodzić z działań rewitalizacyjnych.

Przygotowane koncepcje, łącznie z prognozą cenową, mamy poznać w ciągu dwóch - trzech tygodni. A jak wstępne założenia przebudowy obiektu oceniają zaproszeni eksperci? Podczas analiz doszli do pewnych wspólnych wniosków:


- Nie można zachować przęseł ESTB (przęsła nad nurtem rzeki od strony Tczewa, zamontowane po wojnie) - są w bardzo złym stanie, a poza tym prześwit jest zbyt wąski. W bardzo złym stanie są również przęsła od strony Lisewa, pochodzące z 1912 roku. Wymagają zatem wymiany. - mówił prof. Wieland Ramm .

O odbudowanie mostu w wersji jak najbliższej oryginału wnioskuje Społeczny Komitet Odbudowy Mostu. Jednak zdaniem ekspertów niewskazana byłby odbudowa zabytku w jego pierwotnym kształcie - i to nie tylko ze względów ekonomicznych. Pojawiają się głosy, że może to być również niemożliwe ze względów konserwatorskich (niewykluczone, że będzie trzeba wyeksponować "urwaną" w wyniku działań wojennych kratownicę):

- Powstałaby historyczna atrapa, która zagubiłaby oryginalne kratownicowe przęsła, które są wartością tego mostu. Poza tym, ten most odegrał swoja rolę w historii - i trzeba o tym pamiętać. Obiekt nosi ślady wojny, jest świadectwem przemian inżynieryjnych. Trzeba zatem myśleć o stylizacji, ale niecałkowicie wiernej. Utrzymać zabytkowy charakter i podkreślić historyczność. - mówił profesor Zbigniew Cywiński.

Na razie pewne jest to, że po przebudowie nośność obiektu ma zostać podniesiona do 40 ton, odbudowana zostanie część wież i zachowane zostaną oryginalne przęsła Lentza, wpisane na listę zabytków. Jak będą wyglądać wymienione przęsła, wstawione w miejsce konstrukcji ESTB i przęseł od strony Lisewa? Tego jeszcze powiat nie zdradza, być może będą wariacją na temat istniejącej kratownicy, ale taką która nie zasłoni walorów oryginału. Eksperci podkreślają, że nie ważne, jaka koncepcja zostanie wybrana, wszystkie mają na celu nie tylko przywrócenie funkcji komunikacyjnej, ale i stworzenie produktu turystycznego. Jest bardzo ciekawy pomysł na odbudowę portalu wjazdowego od strony Tczewa.

- Wiadomo, że przęsła ESTB będzie trzeba wymienić. Będzie można je zdemontować na pierwotne elementy i zmontować z tego nową konstrukcję - portal wjazdowy obudowany szkłem, obejmujący obrys pierwotnego portalu. Ta szklano-metalowa struktura byłaby monumentalna - miałaby 20 metrów wysokości, a na jej szczyt prowadziłaby szklana winda - stamtąd byłby wspaniały widok na żuławskie równiny. Nigdzie w Polsce nie ma czegoś podobnego, powstałby zatem wspaniały produkt turystyczny. Konstrukcja nocą byłaby specjalnie podświetlona, zatem każdy wjeżdżający pociągiem nocą do Tczewa, widziałby tę nietypową budowlę - tłumaczy dr Waldemar Affelt.

Przypomnijmy, przetarg, który wyłonił wykonawcę, został ogłoszony pod koniec ub. roku. Zgłosiło się kilka firm - ostatecznie urzędnicy ze starostwa, które zarządza mostem, zdecydowali, że dokumenty niezbędne do przebudowy mostu, przygotuje firma Europrojekt SA. z Gdańska. Będzie to kosztowało około 600 tys. zł. Teraz urzędnicy ze starostwa czekają na ostateczne decyzje odnośnie przekazania centralnych środków na remont mostu - w sierpniu ub. roku rząd wstępnie zadeklarował, że przekaże środki na ratowanie 150-latka. Wiadomo, że gruntowny remont mostu może kosztować około 100 mln zł. Z deklaracji wynika, że większość tej kwoty pochodziłaby z rządowej puli środków. Środki na sporządzenie dokumentacji przekazał marszałek województwa. On również ma koordynować działania związane z pozyskiwaniem środków od samorządów.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (40)
dodaj komentarz

  • Mostowiak_gość

    25.03.2013, 11:24

    Mam kilka pytań do ekspertów: 1. "Powstałaby historyczna atrapa" Gdańska starówka i zamek w Malborku zostały odbudowane ze zniszczeń wojennych i nikt nie mówił o fałszowaniu historii, dlaczego nasz most nie może być odbudowany? 2. "W bardzo złym stanie są również przęsła od strony Lisewa, pochodzące z 1912 roku. Wymagają zatem wymiany" - Co z ekspertyzą dotyczącą stanu mostu opracowaną przez Voessing Polska i Ingenieurbüro w czerwcu 2012 roku, która nic nie mówiła o wymianie przęseł z 1912 roku? Czy była niekompetentna i na jakiej podstawie teraz oceniono ich stan? 3. "Trzeba zatem myśleć o stylizacji, ale niecałkowicie wiernej. Utrzymać zabytkowy charakter i podkreślić historyczność." Jak stylizacja utrzyma zabytkowy charakter i podkreśli historyczność? Każda stylizacja będzie tworzeniem nowej historii mostu. 4. "portal wjazdowy obudowany szkłem, obejmujący obrys pierwotnego portalu. Nigdzie w Polsce nie ma czegoś podobnego, powstałby zatem wspaniały produkt turystyczny" Produktem turystycznym jest most nie portal. Zbudujmy przeszkloną werandę nad wiaduktem przy Wojska Polskiego, też ją będzie widać z pociągu i będzie to "atrakcja turystyczna"

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx2.xx7 
  • Wiewiórka_gość

    25.03.2013, 14:25

    Retoryka tych Państwa coś mi przypomina, mianowicie zachowanie bankierów, którzy doprowadzają na skraj bankructwa system finansowy kraju, a później oczekują przywilejów, oklasków i premii.

    Cytuj
    IP: 31.174.xx7.xx8 

    _gość

    26.03.2013, 11:27

    Proponuję wymienić ekspertów na osoby bardziej kompetentne.

    Cytuj
    IP: 79.188.xx3.xx4 
  • _gość

    25.03.2013, 11:32

    jak dla mnie lipa, ja chce wiernej rekonstrukcji mostu sprzed wojny, a przed mostem moga pojawic sie jakies informacje i zdjecia jak wygladal most rozwalony przez polakow w 1939 roku

    Odpowiedz
    IP: 91.145.xx7.xx8 
  • Tczewianin_gość

    25.03.2013, 12:19

    Panie Cywiński

    Decyduj sobie Pan o mostach w Gdańsku, most powinien być jak najbardziej zbliżony orginałowi i tego pragną mieszkańcy Grodu Sambora. Nie podobają mi się Pana wypowiedzi, podobne do tych z lat komuny jakie można zobaczyć w archiwaliach. Nie da się i tyle - da się, trzeba chcieć, a jak się profesorkowi nie podoba niech tu nie przyjeżdża.

    Odpowiedz
    IP: 213.77.xx8.xx4 
  • mayster_gość

    25.03.2013, 12:42

    A może by tak... wziąć pod uwagę pomysły samych Tczewian ? Wydaje mi się, że lansowany ostatnio u nas zestaw szkło + metal nie sprawdzi się - kto będzie to mył i naprawiał po zakrapianych imprezach na bulwarze... ? Sam jestem za zachowaniem klimatu stalowo - ceglanego, nawiązującego do konstrukcji oryginalnej, choć zdaję sobie sprawę, że odbudowa w tamtej technologii przy zwiększeniu nośności byłaby skarbonką bez dna. Panowie projektanci mogli by opracować kilka realnych finansowo wersji a ostateczną wybrać sami mieszkańcy.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx7 
  • ka_gość

    25.03.2013, 13:09

    Powiedzmy sobie prawdę

    Jeżeli most zostanie odbudowany w pierwotnym kształcie, to w dalszym cięgu będzie konstrukcją Lentza. Jeżeli jednak grupa konstruktorów z Politechniki przeforsuje swoje koncepcje, to ich nazwiska dopiszą się do sukcesów Lentza. Juz na zawsze będzie się czytało jednym ciągiem: Konstrukcja Lentza z ze zmianami wprowadzonymi przez .... Tu lista osób podanych w tekście artykułu oraz nazwisko Pana Starosty. Zgadnijcie która koncepcja wygra? Odbudowa przęseł Lentza, czy przebudowa panów profesorów pod czujnym okiem Starosty?

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • Wiewiórka_gość

    25.03.2013, 13:40

    Od początku wiadomo, która koncepcja "przejdzie". Buta i pycha "ekspertów" powala. Zresztą, cóż to za eksperci, którzy nie potrafią wykorzystać posiadanej wiedzy by spożytkować jej z ogromnym oczekiwaniem społecznym lub też, by zaproponować nam coś naprawdę nowatorskiego. Ich koncepcje są na poziomie rzemieślniczym, a podpisywanie się pod nimi osób z wieloma tytułami naukowymi powinno być dla nich zwyczajnym wstydem. Najwyraźniej wstyd można ukryć, a żadne wartości nie mają dla tych państwa znaczenia.

    Cytuj
    IP: 31.174.xx7.xx8 
  • Wiewiórka_gość

    25.03.2013, 13:35

    Co to ma znaczyć?!

    Nie rozumiem podejścia "panów ekspertów". Ich upór i argumentacja nie przemawiają do mnie. Odbudowanie mostu w możliwie wiernym kształcie wcale nie wymaże roli jaką ten most odegrał w historii. Urwaną kratownicę również można zachować starając się odbudować most w kształcie możliwie zbliżonym do oryginału. Dalej - jak Wasza argumentacja się ma do przęseł z 1912 roku - one już nie są istotne? I na końcu proponowany potworek ze szkła - tutaj nie będzie zakłamania? Chcecie by powstało szkaradztwo na kształt kiczowatych galerii handlowych i twierdzicie, że będzie to coś pasującego do mostu? Kpina.

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx7.xx8 
  • esteta_gość

    25.03.2013, 14:26

    "Historyczna atrapa"

    1. Zdaje się, że wszystkie zabytkowe obiekty w Warszawie to "historyczne atrapy". 2. Paradoks taki: w starych ruderach z pocz. XX w. nie można wymienić włącznika światła bez zgody konserwatora zabytków. 3. Argument ekonomiczny: czy ktoś wyliczył ile kosztowałaby wierna rekonstrukcja w porównaniu z szklano-metalowym potworkiem lansowanym przez "atrapę profesora"?

    Odpowiedz
    IP: 46.171.xx4.xx9 
  • michal.k_gość

    25.03.2013, 14:29

    jak zwykle... :(

    jak to ze wszystkim zazwyczaj bywa w naszym mieście, głos mieszkańców ma najmniejsze znaczenie; atrapą będzie to, co proponują tzw. "eksperci", będzie to gwoździem do trumny dla mostu jako zabytku, a żeby obiekt ten przyciągał turystów i ich zachwycał, to powinien zostać odbudowany w formie jak najbardziej zbliżonej do pierwotnej; należałoby zorganizować jakąś oficjalną i zauważalną akcję protestacyjną mieszkańców wobec planów odbudowy i proponowanych koncepcji zanim będzie za późno i zanim władze przemienią zabytek w nowoczesną, metalowo-szklaną szkaradę!

    Odpowiedz
    IP: 89.66.xx8.xx9 
  • GGG_gość

    25.03.2013, 15:02

    PROTEST

    AKCJA PROTESTACYJNA Z POZIOMU NASZYCH DZIECIAKOW WYSŁAC Z MOSTU LAMPIONY NA ZNAK PROTESTU !

    Cytuj
    IP: 83.25.xxx.xx3 
  • _gość

    25.03.2013, 15:36

    Ciekawe ile na tym zarobi Wiórek

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx7.xx8 
  • as_gość

    25.03.2013, 15:52

    Przy ul.30 Stycznia jest stara zabytkowa wieża ciśnień, która jest bardzo wysoka i jest na pewno wyżej posadowiona niż most lisewski. Widok z niej na pewno byłby tak samo rozległy jak z planowanej ' konstrukcji' przy moście. Tylko trzeba wreszcie UDOSTĘPNIC wieżę ludziom! Jestem za utrzymaniem w miarę możliwości historycznego charakteru mostu.

    Odpowiedz
    IP: 83.7.xx4.xx1 
  • jełometra_gość

    26.03.2013, 11:25

    most

    jełometra do as Portal będzie posadowiony na wys. ok. 16m n.p.m. + 2o m wys. portalu = 36 m Wieża posadowiona jest na wys ok. 30 m n.p.m. + 40 m wys. wieży = 70 m. Który punkt widokowy jest lepszy?!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • Ł_gość

    25.03.2013, 16:41

    Warszawa po II Wojnie Światowej

    Zburzmy Warszawę (razem z zamkiem) by dać świadectwo zniszczeń jakie wywołała II Wojna Światowa. Podobnie ulicę Długą w Gdańsku, zamek w Malborku. Niektórzy chcieliby żyć w ciągłej żałobie pomni tragicznych chwil dla Polski. Trzeba o tym pamiętać i takie stosowne pomniki historii mamy - jak chociażby Auschwitz. Ale Auschwitz jest odpowiednim miejscem i każdy może sam wybrać czas kiedy chce się tam wybrać i porozmyślać nad czarnymi kartami historii. Jadąc do pracy, czy odpoczywając na bulwarze nie chcę za każdym razem rozmyślać o tragedii wojny. Polska się odbudowała, jesteśmy innym Państwem niż 70 lat temu. Mieszkańcy Niemiec nie są dla nas zagrożeniem - wielu Polakom dali dach nad głową i pracę, a poprzez fundusze UE finansują inwestycje w całym kraju. Siłą społeczeństwa jest to jak potrafi podnieść się z upadku. Dlatego most powinien odzyskać dawną świetność - powinien znowu stać się dumą regionu do której ściągaliby (tak jak kiedyś) turyści z całej Europy.

    Odpowiedz
    IP: 78.30.xx0.xx2 
  • _gość

    25.03.2013, 17:03

    Powinien zachować swój dawny charakter tzn. z przed 39r. Po co budować nowoczesny straszak zamiast bramy ,która miała niepowtarzalny wygląd ?!Jak dla mnie pieniądze wyrzucone w błoto!

    Odpowiedz
    IP: 46.204.xx1.xx3 
  • bulwers_gość

    25.03.2013, 17:25

    Ja nie chcę drogiego mostu! długich rozmów nad tym jak ma wyglądać ! chcę po prostu abym mógł wreszcie po nim przejechać! robię "na około" 20km więcej! w miesiącu wychodzi mnie to ponad 500zł! jak długo można ?! dwa lata już myślicie i tupa blada! naprawcie go po prostu i niech wygląda jak wygląda bez żadnych luksusów!

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xx9 
  • Tczewianin_gość

    25.03.2013, 17:44

    most "Lisewski"

    Dyskutowac to państwo potraficie. Proponuję, abyście złożyli się na Waszą koncepcję mostu (oczywiście finansowo).

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx2 
  • sambortcz_gość

    25.03.2013, 17:58

    most i Wisła

    pamiętam barki na Wiśle w latach 70, natomiast most jako atrapa to żenada wszystko robione na wczoraj. Wytłumaczenie bieda.

    Odpowiedz
    IP: 213.241.xx5.xx5 
  • sambortcz_gość

    25.03.2013, 18:02

    ścieszka

    Może nie na temat ale przypominam, iż tczewskie władze chciały budować ścieżkę rowerową do Gniewa i nawet dalej i jak zawsze dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane. Obawiam się, że tak będzie z mostem

    Odpowiedz
    IP: 213.241.xx5.xx5 
  • gość_gość

    25.03.2013, 18:35

    gość

    Uwzględnić INTERESY WSZYSTKICH nareszcie trochę prawdy panie wiórek

    Odpowiedz
    IP: 159.205.xx1.xx7 
  • net_gość

    25.03.2013, 19:03

    Tak, tak Włodarze Tczewa....

    Wiecznie tymczasowe rondo przy Wieży Ciśnień....parkowy zegar słoneczny w cieniu....piękne plany oświetlenia wiaduktu...i rdzewiejący most....no tak ale urzędnik ma sobie właściwe tempo i rytm pracy...

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx6 
  • cwaniaczek_gość

    25.03.2013, 19:17

    zostanie więcej na popijawę

    Do jegomościów profesorstwa i decydentów naszych wspaniałych. Czyście ludzie już całkiem na głowy poupadali, czy zaszkodził nadmiar godzin nad książkami ? Może jedno i drugie ? Co wy kombinujecie ? Z syntezy waszych kierunków widzę, że uderzyliście w dzwon kreatywnej twórczości ! Lampki to sobie pozakładajcie w formie naszyjników na szyi. Takie wariactwa są teraz na topie. Rozum na kartki. Takie czasy - lecz społeczeństwo ma za to zapłacić ! I tacy nami rządzą - mój Boże miej litość nad nami grzesznymi. Kto na to pozwoli, ten w końcu pójdzie za kratki ! Jeśli ma powstać taki mostowy Frankensztajn z lampkami i światełkami jak w Gwiezdnych Wojnach - to biada nam ! Tu nie ma mowy o remoncie, niezbędna jest odbudowa w połączeniu z rekonstrukcją budowy całości (technologia może być aktualna). Jak można zakładać częściową odbudowę, gdy pokolenia czekały na to by ujrzeć unikatowego jubilata wreszcie w pełnej krasie ? To jakaś totalna niedorzeczność - jeszcze w to nie wierzę ! Mam nadzieję, że nikt nie pozwoli na realizację tych POMYSŁÓW ! Nie możemy na to pozwolić ! Jeśli kierować się takim ROZUMOWANIEM, to zamek w Warszawie, starówkę w Gdańsku, czy Zamek Marienbourg w Malborku - również należałoby odbudować selektywnie i częściowo ku uciesze kreatywnych inżynierków, i może za dodatkowe profity dla tychże. Jeśli nasi włodarze nie mają dostatku siły by właściwie odbudować tej klasy zabytek, jak to uczyniono z Dworem Artusa w Gdańsku lub Zamkiem Marienbourg, to niech ze swych chorych AMBICJI zrezygnują i zostawią to następnym pokoleniom - zamiast marnować publiczne pieniądze na spapraną ODBUDOWĘ ! Włodarze - częściowo, to możecie sobie naprawić wasz samochód, lecz bynajmniej nie tej klasy, unikatowy most o wyjątkowym i bez precedensu znaczeniu historycznym !

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx8 
  • Lichnowy_gość

    25.03.2013, 20:12

    mos

    Ludzie!!! Wy tu sobie gadu gadu o stylizacji, wyglądzie, światełkach i innych jak dla mnie "pierdołach" a tymczasem my-mieszkańcy Lichnów i okolicznych wsi zamiast do Tczewa jechać 10 min ok 11 km musimy zapierniczać ponad 20 min ok 24 km!!! Ile jeszcze bedziecie debatować, kłócić się, robić swoje przewałki finansowe itd??? My czekamy i i dopłacamy coraz to więcej z naszych kieszeni! Jesteśmy "odcięci od świata"! dlaczego nie możecie zrobić jakiejś przeprawy przez Wisłę??? wystarczy ułożyć wielkie płyty przez łąki i jakiś most pontonowy nawet sezonowy-miejsce jest-możliwości chyba również = w Sobieszewie coś takiego istnieje już lata.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx7.xx4 
  • _gość

    25.03.2013, 21:31

    A co mnie obchodzi, że dopłacacie z własnych kieszeni do biletów??? Ludzie z Tczewa jadą do pracy do Gdyni a nawet dalej i też dopłacają! Skoro Lichnowy i okolice tak narzekają to niech się może dołożą do remontu? W końcu to też w waszym interesie! Jakie odcięci od świata? Wisła to dopiero połowa Polski. Druga połowa jest na wschód, więc jak się nie podoba, to albo przez knybawski albo na Elbląg! A jak wam tak bardzo nie pasuje, to zrzućcie się na prom z Opalenia i przeprawa będzie! Za Wisłą to nie powiat tczewski więc jakim prawem domagacie się pieniędzy powiatowych na remont? Może niech wasz powiat też się dołoży? Ale wasz powiat ma w d...e most! To trochę po złości ale w takim samym stylu był komentarz.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx1.xx9 

    mostowiak_gość

    25.03.2013, 21:57

    Według harmonogramu przeprawa będzie najwcześniej gotowa w 2017 roku więc debaty nie mają na nią wpływu, tak jak odbudowa zgodna z oryginałem nie wydłuży żadnych zaplanowanych prac. Jeżeli potrzebujecie przeprawy już teraz to właściwym adresem jest starosta malborski i wójt Lichnów

    Cytuj
    IP: 83.25.xx2.xx7 

    niki_gość

    26.03.2013, 11:15

    Był prom na sprzedaż

    Był prom na sprzedaż za 70 kółek....tczewskie władze to olały....pogoogluj na tcz.pl

    Cytuj
    IP: 109.197.xx3.xx6 
  • adam_gość

    25.03.2013, 20:13

    a co od strony lisewa?jakies plany?tez kiedys istniał piekny portal wjazdowy i zadnych planow?wszystko wokol tczewa sie dzieje?

    Odpowiedz
    IP: 109.84.xxx.xx1 
  • Wiewiórka_gość

    25.03.2013, 20:56

    Żadnych,

    Bo Wiórek już dawno zapowiedział, że nie ma takiej potrzeby. Poza tym, jak on się nie mógł z koleją dogadać co do terminów wyburzenia wiaduktu na Wojska Polskiego, to jak się dogada na odbudowę portalu? Słabizna i tyle, ale do "odbudowy" mostu się pcha - politykier.

    Cytuj
    IP: 31.174.xx7.xx8 
  • tczewianin_gość

    25.03.2013, 22:47

    oko za oko

    Pan Wiorek nadepnal na odcisk mieszkancom Tczewa drogo to bedzie go kosztowac !

    Odpowiedz
    IP: 5.146.xxx.xx1 
  • Jan_gość

    25.03.2013, 22:47

    Ten most......

    Ten Most Tczewski czy Lisewski cieszy się niestety bardzo złą sławą .....Wszyscy wiemy co się tam kilka dni temu tragicznego stało......

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx6 
  • Tribonus_gość

    26.03.2013, 10:13

    A co się stało?

    Cytuj
    IP: 213.77.xx8.xx4 
  • Kasia_gość

    25.03.2013, 22:53

    Panie Pobłocki !!!

    Słuchaj Pan ! Ten most rdzewie na potęgę ! Lepiej zamiast gadać po próżnicy, bierzcie ekipę, bo niedługo nie będzie czego remontować.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx6 
  • _gość

    26.03.2013, 08:28

    a co ma do tego pobłocki?

    w tekście masz wyraźnie napisane, że to most powiatowy - zgłaszać tam pretensje - czyli do powiatu

    Cytuj
    IP: 78.31.xx7.xx5 
  • jełometra_gość

    26.03.2013, 09:15

    most

    Ten proponowany punkt widokowy na portalu wjazdowym będzie się znajdował na wys ok. 36 m n.p.m. Na wieży ciśnień może być punkt widokowy na wys. ok. 70 m n.p.m.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • Tczewianin_gość

    26.03.2013, 14:48

    do gościa z Lichnów

    Chłopie, Twoje żale sa tu najmniej ważne. Kup sobie kajak, tylko uważaj na prąd bo do Gdańska zniesie :)

    Odpowiedz
    IP: 213.77.xx8.xx4 
  • Też Tczewianin_gość

    26.03.2013, 17:06

    Tczewianin

    Wstydź się! Sam jesteś żale, sam jesteś kajak. Spłyń ksenofobie.

    Cytuj
    IP: 31.174.xx5.xx6 
  • _gość

    27.03.2013, 14:27

    Tczew na stronach internetowych

    http://autamojapasja.blogspot.com/ na tej stronie napisano o moście i Tczewie. Ludzie dzieki temu mostowi pisza o nas. Most to wizytówka Tczewa

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx8 
  • Ryszard_gość

    28.05.2013, 20:50

    Oby tym razem renowacja ruszyła

    Dyskusje nad odbudową tczewskiego mostu, konferencje, wyróżnienia już były … O sprawie tej mówi się od dziesięcioleci. Most jest na pewno jednym z najważniejszych pomników europejskiej kultury inżynieryjnej. A takich pomników historia nie zostawiła nam wiele. Jednak fakt, że tak niewiele dotychczas fizycznie zrobiono, że sprawa wciąż nie wykracza poza sferę planów i dyskusji, nie napawa optymizmem. Wymowne jest też to, że energię w tej sprawie wykazują głównie nestorzy polskiej nauki i techniki. Oczywiście należy podziwiać profesora Cywińskiego, który przy swoich 84 latach znajduje jeszcze siły, by tę sprawę popchnąć do przodu – ale gdzie są młodzi…? Bzdurą jest tłumaczenie, że brak funduszy. Sam pisałem przed laty do Gazety Tczewskiej: zorganizujcie komitet, przedstawcie program, otwórzcie fundusz. Wtedy i ja przekażę na konto tego funduszu tyle, ile będę w stanie. Zrobi tak też na pewno wielu innych. Odpowiedzi nie dostałem… To nie pieniędzy nam brak. Brak nam wizji, energii, poczucia przynależności do europejskiej kultury i odpowiedzialności za nią!… To zarzuty mocne, ale uzasadnione dziesięcioleciami dreptania w miejscu zamiast podjęcia się renowacji. Miejmy nadzieję, że nestorzy pokroju profesora Cywińskiego zawstydzą młodsze pokolenia i robota w końcu ruszy. Bo niedługo już niestety danym nam jest wstydzić się przed Profesorem.

    Odpowiedz
    IP: 83.160.xx1.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.