"Śmierć Żołnierska jest święta". Echa pomysłu likwidacji mogiły żołnierzy radzieckich

Grób żołnierzy radzieckich (fot. tcz.pl)
"Śmierć Żołnierska jest święta". Echa pomysłu likwidacji mogiły żołnierzy radzieckich
Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Teraz temat znowu powrócił - a po serii medialnych publikacji - list i specjalny wiersz napisała 87-letnia tczewianka, która pamięta koszmar wojny i chce podzielić się swoimi spostrzeżeniami. Kobieta ma nadzieję, że radni nie zdecydują się na likwidację mogiły, bo to "pomysł niezręczny i wręcz podły".

Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że wspomniany teren to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące. Czy mogiła powinna znajdować się w tym miejscu? Temat powraca co jakiś czas. Tym razem za sprawą listu otwartego stowarzyszenia Zawsze Solidarni, którzy zwracają uwagę, że czas zlikwidować pomnik, a zmarłych pochować na cmentarzach. Niedawno o opinię na ten temat pytaliśmy mieszkańców Tczewa - Grób żołnierzy radzieckich. Pytamy - zostawić, czy zlikwidować? .

Teraz specjalny list do radnych miasta wystosowała blisko 88-letnia tczewianka (korespondencję przekazała nam radna Gertruda Pierzynowska).

- Przed kilkoma laty był omawiany temat likwidacji mogiły żołnierzy radzieckich, który upadł, bo między innymi ja bardzo krytykowałam pomysł Pana Kaffki (to radny Mirosław Kaffka rozpętał ówczesną dyskusję - przyp. red) i zakończono tę dyskusję jako prawidłową. Teraz ponownie któryś z radnych podnosi tę wersję. Co za pomysł niezręczny i wręcz podły. Ja jestem staruszką i patrzę na świat realnie, bo cała rodzina i strona mojego męża ucierpiała, tracąc swoich najbliższych i to w sposób morderczy. Proszę rozważyć ten gest sumienia, a fundusze na to przeznaczone zainwestować na inne cele, aby nasze piękne miasto dalej tak się rozwijało. - pisze Teresa Gospodarczyk.


Tczewianka napisała nawet specjalnie na tę okazję wiersz, który zadedykowała radnym:

Śmierć Żołnierska jest święta.
I każdy odruch nienawiści
podlega karze.
Czy wrogiem był, czy bliźnim,
Jednak szacunek musimy nieść
Im w darze.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (92)
dodaj komentarz

  • Tczewiak_gość

    29.09.2014, 11:16

    likwidacja

    Mam nadzieje że będzie ten pomnik zlikwidowany

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx0 
  • ._gość

    29.09.2014, 11:18

    TO JEST CENNA OCENA

    Znam osoboiscie PANIA Terese Gospodarczyk mieszka na ul. Wl Jagielly to osoba z wysoka kultura osobista wielka wiedza historyczna pomimo swojego wieku ciagle aktualna, zainetresowana polityka potrafi krytykowac obecnych politykow ,ale rowniez dawac wyraz uznania. Zycze jej jeszcze dlugich lat zycia i oceniania spraw ,ktore wymagaja wielkiej roztropnosci. Ma racje komu przeszkadza pomnik zolmierzy ????

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • patriota_gość

    29.09.2014, 14:52

    Mi przeszkadza. Nie chcę w moim mieście i kraju mieć grobu swoich prześladowców i najeźdźców. Nie po to nasi przodkowie walczyli z tą czerwoną zarazą, żeby teraz stawiać znicze na grobach tych zbrodniarzy. Nawet po wojnie komuniści skutecznie ścigali żołnierzy AK. Te zwłoki powinny być wywiezione do lasu i zakopane pod jakimś drzewem i przysypane wapnem jak to robili w Katyniu. Moja prababcia zawsze powtarzała:"Niemca się nie bój, ty się Ruska bój". To była czerwona dzicz, kradzieże, gwałty. Przez wzgląd na historię te groby powinny być wywiezione do Rosji albo spalone i rozsypane na wysypisku śmieci. Amen

    Cytuj
    IP: 109.243.xx8.xx4 

    zaratustra83

    29.09.2014, 16:32

    do ~ patriota_gość

    Taki z ciebie patriota jak z koziej d. trąba. To nie jest grób oprawców tylko żołnierzy radzieckich jacy walczyli z nazistami o wyzwolenie tych ziem. Puknij się w głowę zanim napiszesz swoje brednie albo poucz się trochę historii. Nie obchodzi mnie że byli to żołnierze Armii Czerwonej, nie interesuje mnie też co potem komuniści zrobili w Polsce. Fakt jest taki że ci ludzie oddali swoje życie by uwolnić te tereny z pod okupacji Nazistów, Nie przyszli tu propagować komunizmu, przyszli walczyć z okupantem i zapłacili za to najwyższą cenę. Zginęli na wojnie daleko od domu, walcząc na obcej ziemi o naszą wolność. To co stało się później było sprawka komunistów i naszych sprzedajnych sojuszników.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    xczd_gość

    29.09.2014, 18:10

    Rozwagi

    Niestety Pani się pomyliło stawianie pomników oprawcom z bohaterskimi patriotami jak mogą ludzie porównywać mogiłę armii czerwonej z sytuacja śmierci patriotów ze co ze śmierć jest równa nie zgadzam się jak tak ma wyglądać nasz kraj z szacunkiem dla poległego wroga a brakiem prawdy i szacunku dla naszych bohaterów nie da się oszukać historii ich miejsce jest w ich kraju albo na cmentarzu komunalnym nie w centrum naszego miasta to powinno być zarezerwowane dla naszych miejscowych bohaterów trzeba na to patrzeć przez cała naszą historię a nie wybaczamy i postawmy jeszcze większe pomniki z większą gwiazdą bo śmierć jest równa przenieść ciała na komunalny i przestać przywozić głazy a w miejsce postawić prawdziwy patriotyczny pomnik ludziom co na to zasłużyli dla młodzieży by pamiętali !

    Cytuj
    IP: 83.20.xx1.xx4 

    Patriota- _gość

    29.09.2014, 18:15

    Tcz54

    coś mi sie zdaje ,że towarzysz wiesław nadaje z ukrycia :D

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx5 

    _gość

    29.09.2014, 18:27

    Bredzisz zaratustra, nie czy jesteś czy udajesz głupiego. Chłopie jaakich wybawicieli? To zwykłe bandziory, którzy najpierw wjeżdżają do Polski potem udają przyjaciół, bp kto wszedł 17 września 1939 r. do Polski? Może inna Armia Czerwona to była co? Widzę, że to Ty musisz się nauczyć historii, bo jak Ty tych gwałcicieli, zbrodniarzy i złodziei uważasz za wybawicieli to tylko mogę powiedzieć że lepiej zaciągnij fachowej literatury i nie oglądaj tyle TVN-u. Potem Hitler najechał ZSRR i wielcy wybawiciele się zrobili. Może po wojnie to inny Stalin ścigał żołnierzy AK i skazywał ich na śmierć za to, że chcieli wolnej Polski a nie czerwonej hołoty?. Może to też inny Stalin jeszcze w czasie wojny mordował polską inteligencję co? Jeśli nie interesuje Cie co robili komuniści po wojnie to 0 szcunku do Twojej osoby, a jak tak bardzo zależy Ci na tym grobie to weź postaw go sobie w ogródku, bo ja tych zbrodniarzy tu nie chce i najlepiej jakby to wylądowało poza Polską albo w śmieciach

    Cytuj
    IP: 109.243.xx8.xx4 

    zaratustra83

    30.09.2014, 08:45

    polityczni

    Ludzie jesteście przesiąknięci bełkotem politycznym i tyle. Ja nie oceniam ustroju, nie oceniam polityki, nie oceniam nawet historii w tym przypadku. Oceniam czyny prostego żołnierza jaki przelał swą krew w walce z nazistami. Rozumiem więc że pomniki i cmentarze polskich żołnierzy walczących u boku Armii Czerwonej też chcecie pługiem zaorać? No przecież walczyli u boku wroga, toż to zdrajcy, mordercy i komuniści. Tfu jak Boga kocham. Wasza mizerna retoryka napchana nienawiścią z telewizora. Żołnierza nikt nie pytał w co wierzy, czy popiera cele rządu. Żołnierz dostawał rozkaz do walki, szedł i ginął i nie uważam bu rosyjscy żołnierze byli w tej walce gorsi od polskich, by danina ich krwi była gorsza tylko dla tego że byli Rosjanami a nie Polakami. I zważcie też na to że gdyby nie ci żołnierze to może do dziś siedzieli byśmy wszyscy pod butem SS-mana lub nie było by nas wcale. Wy jednak nie rozważacie zasług tych co tam spoczywają, wy przypisujecie im zbrodnie systemu komunistycznego i przelewacie na nich wrogość wobec Rosji.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    30.09.2014, 09:27

    do ~ _gość

    A czy w tym grobie spoczywa Stalin? Gdyby spoczywał Stalin to osobiście bym go szpadlem wykopał. I w tym właśnie problem. Ty nie widzisz w tym grobie tych co walczyli z nazistami, w tym grobie widzisz Stalina i jemu podobnych, ale to nie on tam leży. Co więcej leżą tam żołnierze z jakich życiem sam Stalin się nie liczył. Nie dbał ilu ich zginie. Ja znam historię, tylko że nie napełnia mnie ona nienawiścią tylko nauką na przyszłość. A gdy zrównuje się wszystkich radzieckich żołnierzy do miana komunistów i oprawców to już koło prawdy nie leżało. Zamiast dbać o prawdę historyczną, zamiast dbać o upamiętnianie polskich żołnierzy, politycy wolą pokazać palcem i wskazać wroga na jakiego trzeba się rzucić. Tak lekko chcą wydawać pieniądze na likwidacje cmentarza, a czemu nie wydadzą ich na renowacje grobów w Lesie Szpęgawskim? Zniszczycie grób jeden a inne popadnie w ruinę i tak kolejne elementy historii zostaną zatarte dla celów politycznych.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    _gość

    30.09.2014, 10:26

    Do ~ patriota_gość

    "Nie chcę w moim mieście i kraju mieć grobu swoich prześladowców i najeźdźców." Ale chcesz, żeby na Ukrainie były w należytym porządku utrzymywane cmentarze np ORLĄT Lwowskich itd, a my dl Ukraińców od XV, czy XVI wieku byliśmy najeźdźcami i okupantami.

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 

    patriota_gość

    30.09.2014, 15:34

    Widzę, że nadal nie rozumiesz zaratustra83. Powiedz mi w takim razie, skoro to byli tylko zwykli żołnierze wykonujący rozkazy okrutnego Stalina, to czy ten sam Stalin kazał im rabować nasze domy, gwałcić nasze babcie, matki, ciotki. To też był rozkaz pana Dżugaszwiliego? Więc za co mam mieć szacunek do tej dziczy? Tym bardziej mnie to motywuje, żeby walczyć o zlikwidowanie grobu tych bandytów/.

    Cytuj
    IP: 31.174.xx2.xx4 

    zaratustra83

    30.09.2014, 20:59

    do ~ patriota_gość

    A ty żyłeś wtedy i widziałeś że ci co tu spoczywają to są akurat przestępcy jacy gwałcili i mordowali? Czy znowu wrzucasz wszystkich czerwonoarmistów do jednego wora?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    zaratustra83

    30.09.2014, 21:18

    szacunek dla poległych

    Tutaj macie przykład cmentarza niemieckiego w Normandii. tnij.tcz.pl/?u=bb9362 i jeszcze jeden link tnij.tcz.pl/?u=e0dee2 W tych miejscach spoczywają żołnierze ewidentnego wroga i jakoś Francuzi nie wykopują poległych Niemców i nie odsyłają za granice. A u nas spoczywają żołnierze jacy walczyli z naszym wrogiem jakim byli Niemcy. Może warto uczyć się takiej postawy. Warto też środki i siły kierować w celu zadbania o miejsca pamięci i o cmentarze polskich żołnierzy zamiast pałać nienawiścią do innych. Co najważniejsze to budzi we mnie obrzydzenie, mieszanie poległych do walki politycznej. Szkoda że część polaków pozwala sobą manipulować zamiast interesować się ważniejszymi dla narodu sprawami. Politycy pokazują wam Rosjan jako wrogów, byście nie patrzyli na to co oni robią, a część z Was łapie się na przynętę i skupia na nienawiści wobec Rosjan nie patrząc co dzieje się w naszym kraju.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    gazda110@vp.pl_gość

    07.08.2023, 19:29

    IPN do likwidacji

    Naród który niszczy pomniki jest BARBARZYNSKI

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • darek_gość

    29.09.2014, 11:35

    popieram

    To bardzo mądry głos w tej sprawie. Wielki SZACUNEK dla Pani.

    Odpowiedz
    IP: 91.229.xx2.xx6 
  • ccz_gość

    29.09.2014, 18:12

    Polak

    Ty się puknij za co oni walczyli o wyzwolenie tych ziem co ty miałeś z historii oni analfabeto historyczny walczyli o imperium sowieckie oj ty marny polaku

    Cytuj
    IP: 83.20.xx1.xx4 

    alinka_gość

    02.10.2014, 15:00

    wszechwiedząca

    sorry , ale o tym co się działo wiedzą tylko naoczni świadkowie, książki poczynając od biblii są przekłamane i przerobione, najpierw prze Niemców , na ich korzyść później przez ruskich a później wyolbrzymione prze Polaków. zobaczymy czy tacy cwani będziecie jak was Ruscy zaczną gwałcić i mordować!!!!. Będziecie im rowy lizać byle przetrwać

    Cytuj
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • _gość

    29.09.2014, 11:38

    Problem polega jedynie na tym, że ten grób jest wielkim pomnikiem z sowiecką gwiazdą, groby wyglądają nieco inaczej. Jak to ma się do wciąż odnajdywanych szczątków polskich bohaterów wymordowanych przez czerwonoarmistów i chowanych na cmentarnych śmietnikach czy przy więziennych kloakach. Jak to jest, że w Polsce, w której komuniści wymordowali setki tysięcy ludzi, z której wywieziono milion na Syberię, nadal jest problem z nazwaniem ronda imieniem Żołnierzy Wyklętych, a jednocześnie nie ma problemu z czerwoną gwiazdą górującą nad innymi mogiłami tuż obok tego ronda. Czy naprawdę polskie społeczeństwo jest tak zidiociałe przez wywodzące się z komunizmu kierownictwo TVNu? Ludziska, tu nie ma dylematu moralnego w ocenie tamtych czasów - nie dajcie sobą manipulować, komuna była złem w najczystszej postaci, a ludzie przez nią wymordowani chcieli wolnej Polski i za to zginęli.

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xxx.xx0 
  • bandycvi wykleci_gość

    30.09.2014, 06:51

    Żołnierze Wyklęci czesc z nich byla w UB potem mordoiwala swoich bo inaczej mysleli i  odbudowywali kraj

    Cytuj
    IP: 83.8.xx1.xx9 

    _gość

    30.09.2014, 09:19

    Zmień lekturę z Trybuny Ludu - doprawdy zabawni są opluwacze. Polecam dokumentację IPN a nie stare wycinki Trybuny Ludu czerwony baranie.

    Cytuj
    IP: 77.253.xxx.xx0 

    gazda110@vp.pl_gość

    07.08.2023, 19:34

    To nie na temat -widze ze ten osobnikj kocha wykletych ...Niemcy w egzekucjach wymordowalik 650 tys POLAKÓW o ty nie napisałes a co do Syberii -25 kwietnia 1919 roku Józef Piłsudski bez konsultacji i zgody sejmu zaatakował Rosje bolszewicką oraz wplątał słabą odradzającą się Polskę w wojnę, która mogła doprowadzić do likwidacji Polski.. Osadnictwo wojskowe na kresach II RP Ustawa o przejęciu na własność Państwa ziemi, - jako łup wojenny w niektórych powiatach Rzeczypospolitej Polskiej dotyczyła ziem w powiatach kresowych, które należały poprzednio do rosyjskiego skarbu i rodziny carskiej, dóbr duchownych i klasztornych, opuszczonych przez ziemian dóbr prywatnych, a także gruntów pochodzących z parcelacji wielkich polskich folwarków. Były to głównie ziemie leżące w powiatach województwa wołyńskiego: włodzimierskim, kowelskim, łuckim, rówieńskim, dubieńskim, warneńskim, krzemienieckim Czyli dokonano grabieży ziem, które nie należały do Polski.tnij.tcz.pl/?u=cfcbf7 czytaj ,,,,

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • _gość

    29.09.2014, 11:40

    Opieka nad grobami wojennymi jest obowiązkiem państwa,są na to stosowne umowy międzynarodowe więc nie wiem po co w ogóle ta durna dyskusja aby coś zlikwidować?najwyżej możecie się jakoś ugadać z Putinem co do kształtu pomnika np.zdjąć gwiazdę itp.Nie można dawać pretekstu aby na wschodzie też niszczyli nasze cmentarze,zmarłym należy się spokój i godne traktowanie

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx2 
  • _gość

    29.09.2014, 11:43

    W XXI wieku ludzie uciekają? To dziwne, ze to tylko nagonka na Putina Rosjan, ze ludzie uciekają z Rosji czekam na odpowiedz dlaczego w XXI wieku ludzie masowo w milionowych liczbach uciekają z Polski? Godzą się na najgorsze warunki na emigracji i nie chcą wracać do Polski DLACZEGO? jaka jest różnica miedzy Polska a Rosja? więcej ludzi ucieka z Polski jak z Rosji - jak to wyjaśni program ,,ustalmy jedno,,?

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx2.xx6 
  • gazda110_gość

    07.08.2023, 19:35

    Temat do opisania

    3 miliony wyjwechalo z Polski

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • Bigi_gość

    29.09.2014, 11:51

    Wierszyk za wierszyk

    Spalimy im domy, zgwałcimy ich żony Polski biały orzeł zostanie zdradzony Będziemy Polaków straszyli i honor niszczyli a po naszej śmierci będą nas głupcy czcili - żołnierz armii radzieckiej.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx9.xx8 
  • _gość

    29.09.2014, 11:51

    ... echo, że ho, ho, ho

    .... inne "przepisy na echo" mile widziane ...

    Odpowiedz
    IP: 213.241.xxx.xxx 
  • _gość

    29.09.2014, 12:08

    Teresa Gospodarczyk miała baaardzo dużo szczęścia, którego zabrakło setkom tysięcy kobiet zgwałconych przez Armię Radziecką. Grób można zachować, natomiast przebrzydłą czerwona gwiazdę, symbol okrucieństwa, ludobójstwa, nienawiści, braku godności i człowieczeństwa należy ZDJĄĆ, SPALIĆ I ROZRZUCIĆ POPIOŁY, ABY ZNISZCZYĆ DEMONY ZŁA. ARMIA RADZIECKA TO ZBRODNIARZE, KRYMINALIŚCI, KTÓRYM BIMBER POMIESZAŁ W GŁOWACH I GENACH. DZICZ RUSKA , NIC PONADTO. Mój pies zasługuje na więcej uczuć, empatii i miłości niż zbrodniarze ze wschodu. Pani Pierzynowska niech się historii pouczy, nie tej peerelowskiej, zakłamanej, tylko rzeczywistej, ostatniu odkłamywanej przez historyków- nie typu kulas, z pzpr- owską przeszłością. Teresa Gospodarczyk miała dalej dużo szczęścia, bo przyszło jej żyć w czasach, kiedy praca była obowiązkiem i dzięki temu ma emeryturę. Dziś miasto się nie rozwija, stąd się ucieka...

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx2.xx6 
  • sasiadka_gość

    29.09.2014, 15:23

    zyc w roznych systemach

    Pani TERESA to osba pogodna i zyczliwa , zna rozne realie zycia ,zyla w roznych systemach i zawsze byla soba. jest osoba wyksztalcona, pomimo swojego wieku zainteresowana jest  obecna sytuacja w kraju i poza krajem. jest mecenasem minionych lat . OSOBA SZANOWANA  przez spoleczenstwo mieszkajace na SUchostrzygach .

    Cytuj
    IP: 93.31.xx3.xx1 

    jendrek _gość

    04.08.2017, 07:54

    prostaki

    kretynskie smarkatarii wypowiedzi szkoda dyskutowac

    Cytuj
    IP: 83.14.xx3.xx8 

    jendrek _gość_gość

    24.09.2017, 16:14

    szokuja wypowiedzi

    MILIONO ZGWAŁCONYM ?//MEDIA NAROBIŁY WIELE ZŁEGO SZOKUJA TE WYOWIEDZI >>

    Cytuj
    IP: 109.197.xx4.xx1 

    jendrek_gość

    21.04.2018, 23:23

    ILE NIENAWISCI I GŁUPOTY

    Ale mamy prostackie społeczeństwo szok ale katolik

    Cytuj
    IP: 109.197.xx4.xx1 

    gazda110 _gość

    07.08.2023, 19:37

    brednie

    Ameryaknie robili podobnie na wszytkich frontach dzije sie podobnie amen

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • też z tamtych lat_gość

    29.09.2014, 12:42

    Nareszcie ludzki głos!!!! Wiersz Pani Teresy powinien kończyć się słowem - A M E N!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • Ad_gość

    29.09.2014, 12:52

    Joks

    Oczywiście że powinien zostać rozebrany , albo chociaż pomniejszony. Trzeba szanować również i przede wszystkim tych którzy walczy z armią czerwoną . Armia czerwona popełniała okropne , wstrętne czyny i nie należy stawiać im największego pomnika . Czy nie wystarczyła by tablica w tym miejscu ? Przecież nawet nasi bohaterowie nie mają takich pomników a na pewno na nie zasłużyli.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx1 
  • zaratustra83

    01.10.2014, 08:49

    do ~ Ad_gość

    To może zamiast wydawać kasę na rozbieranie tego pomnika, wydać ją na postawienie pomnika naszym żołnierzom? A kolejna sprawa. Skoro my zaczniemy demontować pomniki poległych z innych krajów to jak zawalczymy o miejsca pamięci jakie są poza granicami naszego? Też stwierdzą w Rosji we Włoszech, na Ukrainie czy w Anglii że obcy żołnierze nie powinni mieć takich wielkich pomników i zaczną je demontować. Skoro wymagamy szacunku dla naszych poległych, to sami musimy go mieć wobec innych.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • qq_gość

    29.09.2014, 13:28

    "Jednak szacunek musimy nieść Im w darze" taak, Polska przez pokolenia ma oddawać szacunek - wpierw zaborcom, potem wermahtowi i armii czerwonej, potem służbie bezpieczeństwa, potem postsolidarnościowcom, potem postkomunistom, a teraz zwykłym złodziejom.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx2 
  • alinka_gość

    02.10.2014, 14:56

    obojętność

    To przejdź obok tego grobu obojętnie a innym pozwól go szanować i tyle, ludzie czy wy nie macie problemów ?

    Cytuj
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • Lenin_gość

    29.09.2014, 13:30

    WSTAWAJ LENIU

    bo budu strelać

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx9.xx2 
  • _gość

    29.09.2014, 13:38

    Głosy o likwidowaniu tego pomnika podnoszą się zawsze, przed wyborami. Tu nie chodzi o jakaś sprawiedliwość dziejową, ani o przyzwoitość itd. Tu chodzi o zbieranie poparcia w nadchodzących wyborach, o zwrócenie na siebie uwagi, o dorwanie się do koryta i potem o pozostanie przy nim.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • beduks_gość

    29.09.2014, 13:54

    brawo i szacunek

    Nareszcie normalne spojrzenie i ludzki odruch takie prostowanie historii do niczego nie prowadzi, Ci ludzie nie chcieli tu ginąć stalinowski reżim ich do tego zmusił.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • zaratustra83

    01.10.2014, 08:55

    prawda

    Do niektórych nie dociera że Stalin był wrogiem przede wszystkim swojego własnego narodu, bo co to kogo obchodzi. Rosjanie to obcy i są wrogiem Polski od zarania dziejów naszych krajów, więc to zawsze dobra karta w walce propagandowej przed wyborami.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • ania_gość

    29.09.2014, 13:55

    W mojej ocenie grób powinien zostać, ale czerwoną gwiazdę powinni obalić.

    Odpowiedz
    IP: 80.50.xx5.xxx 
  • ._gość

    29.09.2014, 14:30

    .

    .

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx9.xx2 
  • toska5

    29.09.2014, 14:34

    Mogila zolnierzy radzieckich

    Chory pomysl likwidacji pomika, dajcie tym ludziom spokojnie odpoczywac

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • gość_gość

    29.09.2014, 15:05

    Rozebrać, a gruz wywieść na wysypisko .Kości Ruskich pochować na cmentarzu .

    Odpowiedz
    IP: 185.26.xx2.xx7 
  • jendrek _gość_gość

    04.08.2017, 07:55

    szok

    kretyn

    Cytuj
    IP: 83.14.xx3.xx8 

    gazda110_gość

    07.08.2023, 19:38

    czas na norm,al;nosc

    Nie ruskich z Rosyjskie

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • thhrt_gość

    29.09.2014, 15:08

    hrthr

    je...ć ruskich .... takie mają dla nas zasługi że wbili nam nóż w plecy 17 09 1939 i okupowali przez 45 lat nie wspominając o mordach i gwałtach

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx5.xx2 
  • Maciej_gość

    29.09.2014, 15:21

    Wow!

    Ale wiersz! No co za talent! Trzeba jakiś tomik wydać, albo co innego.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx9 
  • mieszkaniec tczewa_gość

    29.09.2014, 15:24

    MIESZKANIEC TCZEWA Z DZIADA PRADZIADA

    ZOSTAWIĆ PROSZĘ TEN POMNIK! PRECZ OD POMNIKA. TO NIE WINA ŻOŁNIERZY, ŻE ZOSTALI TU ZABICI. NAD TRUPAMI TRZEBA SIĘ POCHYLIĆ I ODDAĆ IM CZEŚĆ !!PO ZA TYM TRZEBA TROCHĘ POCZYTAĆ I ZROZUMIEĆ DLACZEGO I PO CO WTARGNĘLI DO TCZEWA . BĘDZIEMY BRONIĆ TEGO POMNIKA JAK OKA W GŁOWIE. JESTEM POLAKIEM I ZNAM HISTORIĘ, NIE WAŻNE CZY NIEMIEC, RUSEK, ŻYD, UKRAINIEC, PAMIĘĆ POLEGŁYM POWINNO SIĘ SZANOWAĆ.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx2 
  • Maciek_gość

    29.09.2014, 16:45

    Poczytaj trochę!

    Poznaj historię naszego kraju i wtedy stawiaj ruskim pomniki. Teraz to się wszystkim ruskim należy - jedna, wspólna, wielka... mogiła.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx9 

    _gość

    29.09.2014, 16:58

    SZACUNEK TAK, ALE W INNYM MIEJSCU

    na inny cmentarz, albo kierunek wschód.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 

    cvc_gość

    29.09.2014, 18:19

    Rusek

    Głupi ty oj głupi szanuj ty sobie zieleń i broń sałaty

    Cytuj
    IP: 83.20.xx1.xx4 

    cbb_gość

    30.09.2014, 01:27

    dziad

    Jaki ty jesteś tępy pewnie komuch z dziada pradziada

    Cytuj
    IP: 83.8.xx8.xx8 

    Andrzej_gość

    30.09.2014, 07:07

    Tak pamięć zmarłych żołnierzy trzeba szanować , dlatego muszą mieć mogiłę , ale taka armia nie może mieć pomników jako wyzwoliciele

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx8 

    alinka_gość

    02.10.2014, 15:03

    szczury

    te ludzkie szczury kopną leżącego na ulicy a ty wymagasz od nich szacunku?! niech ich w szkole tego nauczą. Swojej własnej matki pójdą postawić świeczke tylko na Zaduszki bo gdyby nie one to by zapomnieli jak o tych poległych zapomniano.

    Cytuj
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • MIŚ_gość

    29.09.2014, 16:35

    Ciekawostka

    CZY WSZYSCY ŻOŁNIERZE KTÓRZY POLEGLI TO DZICZ I ZBRODNIARZE ??? BRAK SZACUNKU , PAMIĘĆ POLEGŁYCH POWINNO SIĘ SZANOWAĆ.

    Odpowiedz
    IP: 31.2.xx6.xx1 
  • _gość

    29.09.2014, 16:42

    Precz z pomnikiem !!!

    Jestem za tym, aby szczątki spoczywały w Rosji obok Stalina i innych orędowników Narodu Polskiego. Jeśli babci się to nie podoba, to też może wyjechać!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • oficer_gość

    04.08.2017, 07:57

    prostaki

    debil

    Cytuj
    IP: 83.14.xx3.xx8 

    gazda110 _gość

    07.08.2023, 19:40

    Brednie

    Samarkateria nie wychowana .

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • Mielonka_gość

    29.09.2014, 17:02

    A co z cmentarzami żołnierzy wehrmachtu?!

    Jakoś nie słyszałem, by na wschód od Odry jakikolwiek był! Kacapy zniszczyli i zaorali, a przecież tam też walczyło mnóstwo Polaków (wbrew swej woli)! To co - kacapy OK, a Niemiec to faszista (jak to ruscy wymawiają) i zło całkowite? Ruscy to nasi najgorsi wrogowie od zawsze! To dzicz i okupanci od 1939/09/17. Czemu to ścierwo ma mieć u nas pomniki?!   tnij.tcz.pl/?u=ed5355

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx2 
  • tczewiak_gość

    29.09.2014, 18:41

    kolega patriota ma rację

    wywieźć ich szczątki za miasto, a Ty człwieku się dopiero póknij w głowę jeśli uważasz że czerwonoarmiści nas wyzwolili, oni byli tacy sami jka naziści a w pewnych kwestiach nawet gorsi. Mój dziadek walczył w 2ej wojnie światowej I nigdy nie słyszałem pochlebnego słowa na temat żołnierzy armii czerwonej...skoro mamy "wielbić" czerwonych to postawmy może również pomnik żołnierzom nazstowiskim??? (ironia), w końcu jedni I drudzy mordowali Polaków więc chwalmy I palmy znicze wszystkim.......kpina. Poznaj historię tę prawdziwą a nie tylko to czego od lat w zakłamaniu uczy się w szkołach tzn.tego że niemcy byli źli a ruscy dobrzy, radze poczytać troche książek jak choćby tytuł: Pakt Ribbentrop- Beck. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xx9 
  • jendrek _gość_gość

    24.09.2017, 16:10

    Widze ze smarkateria ma głos ale wychowano pokolenie szok

    Cytuj
    IP: 109.197.xx4.xx1 

    jendrek_gość_gość

    21.04.2018, 23:25

    ZERO

    ZERO HISTORII

    Cytuj
    IP: 109.197.xx4.xx1 
  • i co teraz?_gość

    29.09.2014, 18:58

    I co teraz? Co jeśli zostanie zlikwidowany? Czy ma to jakikolwiek sens? Jest to cios w godność tych ludzi, którzy zostali tam pochowani. Nie należy tak postępować ze zwłokami. Przecież to wymagałoby wiele czasu i funduszy, które można zainwestować w coś innego, co przyczyni sie do rozwoju miasta i kultury w nim. Pomysł usunięcia pomnika jest niedorzeczny. Nie ma sensu żyć przeszłością i rozdrapywać dawnych ran. Wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy zasługujemy na godne traktowanie po śmierci. Bez względu na to, czy jesteśmy murzynem, żydem, czy żółnierzem radzieckim.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx0.xx9 
  • kris_gość

    29.09.2014, 19:26

    skandal

    skandal, ze nadal mamy pomniki okupanta.-

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx5.xxx 
  • alinka_gość

    02.10.2014, 15:05

    tupolew

    Okupant ma pomniki Polaków i gdyby nie te pomniki to by połowa Polskiego rządu nie zginęła

    Cytuj
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • seniorka_gość

    29.09.2014, 21:05

    Pomnik

    Pomnik i pamięć powinna pozostać w tym miejscu tylko głupcy zacierają historię. Są to ludzie , którzy zostali wysłani na wojnę a może ktoś pomyśli o Polakach , którzy ginęli na frontach i mają pomniki na obczyźnie. Zastanówcie się Radni miasta Tczewa . Tak myślą pomyleńcy urodzeni i żyjący w dobrobycie i niczego nie potrafią tylko krakać bez sensu.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx9 
  • bbx_gość

    30.09.2014, 01:32

    Porównanie

    Ty ale wymyśliłeś porównanie mocny to ty z historii nie byłeś ale jeszcze nie wszystko stracone tylko twojej głowy już się nie da uratować pusto i ciemno

    Cytuj
    IP: 83.8.xx8.xx8 

    wolny_gość

    30.09.2014, 01:34

    historia

    Ty takim głupcem jesteś i chcesz zatrzeć historię

    Cytuj
    IP: 83.8.xx8.xx8 
  • GOŚĆ_gość

    29.09.2014, 22:11

    POMNIK !!!

    Czy wy do reszty zdurnieliście,jak możecie żądać usunięcia tego pomnika.Nikt nie zapomni historii,ale trzeba żyć dalej i jakoś nikt się nie przeciwstawił temu, gdy go kilkadziesiąt lat temu postawiono a teraz nagle wam przeszkadza.Nasi żołnierze również polegli na obczyźnie i maja tam swój pochówek i jakoś nikt nie usuwa ich zbiorowego grobu spoczynku. Możecie ewentualnie zmienić na Tablicę pamięci poległych tych żołnierzy bo oni wtedy nie przybyli tu z własnej woli !!!

    Odpowiedz
    IP: 109.241.xx4.xx5 
  • GOŚĆ BETA_gość

    29.09.2014, 22:17

    POMNIK POWINIEN TAM ZOSTAĆ !!!

    Czy wy do reszty zdurnieliście,jak możecie żądać usunięcia tego pomnika.Nikt nie zapomni historii,ale trzeba żyć dalej i jakoś nikt się nie przeciwstawił temu, gdy go kilkadziesiąt lat temu postawiono a teraz nagle wam przeszkadza.Nasi żołnierze również polegli na obczyźnie i maja tam swój pochówek i jakoś nikt nie usuwa ich zbiorowego grobu spoczynku. Możecie ewentualnie zmienić na Tablicę pamięci poległych tych żołnierzy bo oni wtedy nie przybyli tu z własnej woli !!!

    Odpowiedz
    IP: 109.241.xx4.xx5 
  • _gość

    29.09.2014, 23:09

    ....a ja skromnie uważam, że w ostateczności można pozostawić pochówki, co nie oznacza automatyczne stawianie wielkich monumentalnych pomników. Mało, jaki mieszkaniec z okolic Starego Miasta przejmuje się wyprowadzając swoje psy na cmentarz żeby się wysikały. Spoczywających na tych cmentarzach ludziom też należy się szacunek, ale nikt się tym nie przejmuje i nie dziwi, że na cmentarzu przy ul. Wyszyńskiego jest plac zabaw. Myślę, że ekshumacja szczątków i przeniesienie ich na cmentarz wojenny nie jest żadnym bezczeszczeniem ani wyrazem nienawiści.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx8 
  • Raiders

    29.09.2014, 23:43

    Barany z urzedu zostawcie ten pomnik w spokoju, jest już wcielonym elementem w nasze miasto, a wy chcecie niszczyć miejsce pochówku ludzi którzy polegli w walce!!! zastanówcie się co robicie, te pieniądze co chceilibyście przeznaczyć na likwidację pomnika przeznaczcie na budowę porządnej noclegowni dla bezdomnych, którzy potrzebują pomocy.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    30.09.2014, 09:22

    Jedno z drugim nie koliduje, a zakłamaną historię trzeba odkłamywać. To jest pomnik, groby wyglądają inaczej - czerwona sowiecka gwiazda nie ma prawa istnieć w wolnej Polsce. Jak ci siętak czerwone gwiazdeczki podobają to wypad do Rosji, tam nadal czczą Stalina

    Cytuj
    IP: 77.253.xxx.xx0 
  • _gość

    30.09.2014, 09:00

    Te komentarze odzwierciedlają przekrój społeczeństwa zamieszkującego Tczew widać ze nie zależało im na wyzwoleniu spod okupacji hitlerowskiej.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • mieszkaniec tczewa_gość

    30.09.2014, 09:24

    MIESZKANIEC TCZEWA Z DZIADA PRADZIADA

    ZOSTAWIĆ PROSZĘ TEN POMNIK! PRECZ OD POMNIKA. TO NIE WINA ŻOŁNIERZY, ŻE ZOSTALI TU ZABICI. NAD TRUPAMI TRZEBA SIĘ POCHYLIĆ I ODDAĆ IM CZEŚĆ !!PO ZA TYM TRZEBA TROCHĘ POCZYTAĆ I ZROZUMIEĆ DLACZEGO I PO CO WTARGNĘLI DO TCZEWA . BĘDZIEMY BRONIĆ TEGO POMNIKA JAK OKA W GŁOWIE. JESTEM POLAKIEM I ZNAM HISTORIĘ, NIE WAŻNE CZY NIEMIEC, RUSEK, ŻYD, UKRAINIEC, PAMIĘĆ POLEGŁYM POWINNO SIĘ SZANOWAĆ

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx2 
  • Stukow_gość

    30.09.2014, 17:30

    Nie!

    Łapy precz od tego pomnika. Rosjanie to nasi bracia! To oni wybawili nas spod okupacji nazistowskiej! To oni ginęli za Tczew! Za to, żebyśmy mogli mówić po polsku w polskim kraju! Mogiła to rzecz święta, bez względu na to kto tam jest pochowany, czy to Żyd czy to Chińczyk czy też "Rusek". Przecz z rusofobią!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx2 
  • _gość

    30.09.2014, 22:39

    "Raz sierpem, raz młotem w czerwoną hołotę"

    Pomnik musi zostać zlikwidowany, a szczątki przeniesione. Jeszcze jedno, ci wszyscy rusofile, którzy są za tym, aby pomnik pozostał niech natychmiast wyjadą na plac czerwony całować spocone stopy Putina! Nie jesteście polakami.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx0.xx2 

    alinka_gość

    02.10.2014, 15:07

    walnij się w łep

    Putin do Rosjan ma tyle co Tusk Do Polaków, czyli byle okraść i sie nachapać i pobawić bo ludzi ma w dupie

    Cytuj
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • zaratustra83

    01.10.2014, 09:17

    pomnik nadal krzewi prawdę

    W tej całej dyskusji jaka rozgrywa się wokół tego cmentarza i zarazem pomnika, najpiękniejsze jest to że poprzez kontrowersje jakie budzi, nie pozwala zapomnieć historii. Ta gwiazda czerwona na szczycie nie jest już elementem czci, przypomina nam o czasach kiedy Polska nie była wolna mimo że była na mapach. Przypomina nam o radzieckiej agresji na Polskę we wrześniu 1939r. i o czasach represji stalinowskich. Puki ten pomnik stoi, do póty trwać będzie żywo dyskusja o tamtych czasach i pamięć, a zapomnieć nam nie wolno. Nie wolno zapomnieć ani krwi prostego żołnierza przelanej w walce z najeźdźcą i nie wolno zapomnieć okrucieństw reżimu sowieckiego. Gdy zabraknie symboli tamtych lat, zabraknie też powodów by pamiętać. Nie przejdziecie się z dziećmi na spacer i nie usłyszycie pytania "Co to za miejsce?" Teraz gdy ono pada, musicie dzieciom wytłumaczyć kto tam leży, czemu poległ, ale też co symbolizuje ta gwiazda i jakie to były czasy dla Polski. Niestety zbyt wielu z nas nadal rozdrapuje stare rany i pała wrogością zamiast skupić się by takie czasy w jakich ten pomnik powstawał już nie nadeszły. Zniszczenie pomnika nie naprawi historii, jej naprawiać się nie da. Za to wyciągnięcie z niej wniosków może dać dobrą przyszłość.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • oficer_gość

    04.08.2017, 08:00

    historia

    tnij.tcz.pl/?u=1628fb

    Cytuj
    IP: 83.14.xx3.xx8 
  • mieszkaniec tczewa_gość

    01.10.2014, 12:11

    MIESZKANIEC TCZEWA Z DZIADA PRADZIADA

    kto dziś wieczorem idzie zapalić świeczkę pod mogiłą radziecką ? kto chętny ? PRECZ OD POMNIKA !

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx2 
  • alinka_gość

    02.10.2014, 14:54

    wasi prześladowcy ?!

    LUDZIE !!! OPAMIĘTAJCIE SIĘ !!!! KTO WAS PRZEŚLADOWAŁ??? CHYBA NAUCZYCIELE W PODSTAWÓWCE . BREDZICIE TRZY PO TRZY A PRZEZYLI TO TYLKO NAJSTARSI A WY NAWET W PIELUCHY NIE SRALIŚCIE I CO WY MOŻECIE POWIEDZIEĆ O PRZEŚLADOWANIU ???!!!! MÓJ DZIADEK UCIEKŁ Z TRANSPORTU DO AUSCHWITZ, ON MÓGŁBY POWIEDZIEĆ COŚ NA TEMAT PRZEŚLADOWANIA, ( gdyby żył) ALE NIE WY !!! POKOLENIE BEZSTRESOWEGO WYCHOWANIA, KTÓRZY UWAŻACIE ŻE WAM SIĘ WSZYSTKO NALEŻY !!!!1

    Odpowiedz
    IP: 178.252.xxx.xx3 
  • maaat_gość

    04.03.2015, 10:23

    Mamy ustawę, która zabrania rozpowszechniania symboli systemów totalitarnych zalicza się do nich symbol swastyki i czerwonej gwiazdy. Mogę zrozumieć strach radnych przed protestami Rosji w przypadku próby przeniesienia szczątków na cmentarz, ale nie rozumiem jak można łamać prawo będąc radnym i pozwalać na to by symbol terroru, pod którym zabito więcej ludzi niż pod swastyką nadal rzucał cień w naszym mieście. Osoby tworzące prawo powinny bezwzględnie owo prawo przestrzegać.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • jendrek _gość_gość

    24.09.2017, 16:07

    brednie

    KTO CIEBIE TERORYZOWAŁ ILE TY MASZ

    Cytuj
    IP: 109.197.xx4.xx1 
  • historyk_gość

    15.03.2015, 23:43

    Chamskie uproszczenia a historia

    Co są winni SZEREGOWI żołnierze Armii Czerwonej temu, co robiło NKWD w Katyniu? Zwykli ludzie... Mówicie "Dzicz ruska" - naprawdę przedstawiciele mnóstwa narodów, także zniewolonych przez Rosję. Nie mieli wyboru - musieli być w sowieckiej armii, za odmowę poszliby pod ścianę. Walczyli z Niemcami okupującymi nasze ziemie. Trzeba odrózniać żołnierzy od NKWD-zistów (to faktycznie mordercy). Kto zna historię ten wie, że w "ruskiej armii" byli też Polacy. Porównajmy tylko granice Polski sprzed I rozbioru 1772 i granicę po traktacie ryskim 1921. Wystarczy wymienić Mińsk czy Kamieniec Podolski. Mieszkało tam wielu Polaków. Po 1921 r. w państwie sowieckim, nigdy nie byli obywatelami RP - nie mieli wyboru armii, gdy byli w wieku poborowym, szli do Armii Czerwonej. Ilu z nich poległo na ziemiach polskich? Tylko Bóg raczy wiedzieć, bo statystyk pewnie nawet w moskiewskich archiwach nie ma. Może benedyktyńska praca wielu historyków mozolnie zbierających dane coś by pomogła... Na Podolu i Białorusi (i w KAZACHSTANIE, wywiezieni przez Stalina bynajmniej nie z II RP tylko z zachodnich obwodów SSSR) wciąż mieszkają nasi bracia. Ilu z nich miało dziadków w sowieckiej armii? Nie mogli mieć w innej, byli poddanymi ZSRR i nie mieli wyboru. Według danych podawanych np. w polskiej prasie przedwojennej, w ZSRR mieszkało ponad 700 tys. Polaków (1928 rok). Kto pluje na groby Armii Czerwonej, nigdy nie wiadomo czy nie napluje na groby naszych najbardziej nieszczęśliwych braci Polaków cierpiących pod jarzmem stalinizmu i zapomnianych przez rodaków!

    Odpowiedz
    IP: 87.207.xx8.xx7 
  • gazda110 _gość

    07.08.2023, 19:42

    szok

    Co wy za brednie wypisujecie ,,,w III RP brakuje normalnej lekcji hsitorii

    Cytuj
    IP: 88.156.xx5.xxx 
  • jednrek_gość

    31.03.2016, 18:44

    Wiatam nie ma dla POLAKOW o zabarwieniu PIS świętości Nowy Sacz wykopali rozkopali trumny grzebali sie w kosciach jak hieny podłe... Wszystkie groby pojedyncze nawet ..To barbarzyństwo ..To historyczny moment dla miasta bo w końcu zniknie z jego mapy symbol okupacji sowieckiej, nie możemy gloryfikować agresora, który przyczynił się do śmierci wielu naszych rodaków - uważa Leszek Zakrzewski, prezes Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Sączu. Rozbiórki pomnika od lata domagały się organizacje kombatanckie i niepodległościowe 26 osób na 86 tys mieszaknców ... Po licznych manifestacjach i apelach, w ubiegłym roku usunięto z monumentu emblematy sowieckie.Te Łobuzy kanalie wykopali -Oprócz zbiorowej mogiły przed pomnikiem w centrum Nowego Sącza pracami są objęte również: zbiorowa mogiła lotników w Zagórzanach, grób zbiorowy w Bukownie, pojedynczy grób w Paszynie, zbiorowy grób w Chyżnem, pojedynczy grób w Lipnicy Małej, pojedynczy grób lotnika w Koźmicach Wielkich oraz pojedyncza mogiła w Tymbarku. To był szlak bojowy tymi grobami opiekowali się mieszkańcy ile w tym sk***ielach nienawiści.Hieny...

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx2 
  • tczewianka_gość

    31.03.2016, 20:56

    Pomnik

    Jak widać to tylko głupcy zacierają historię. A komu przezkadza ten pomnik i gwiazda a może nasza flaga też przeszkadza na Monte CAsyno zastanówcie się ci żołnierze dostali rozkaz i to wszystko w temacie. Dzieci urodzone 2000 r. chcą rządzić i wszystko niszczyć a co zrobili dla Polski niech pokażą. A tatusiek tego Jakubka też pracował w Milicji i teraz Policji a tak się rzuca dziecko.Co on wie???????

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx2 
  • Artur z Borów_gość

    04.08.2017, 09:56

    Pamięć

    do Zaratustry / podajesz linki i dobrze tylko sam strzelasz sobie w kolano bo to są CMENTARZE poległych żołnierzy i jakos nie zauważyłem na tych zdjęciach swastyki . nie będę się rozpisywał bo by za długo trwało . Pomnik rozebrać , ciała ekshumować , godnie na cmentarzu pochować. bez gwiazdy czerwonej . jakoś nie widzę w grodzie Sambora na wysokim cokole ORŁA BIAŁEGO w Koronie. z całym szacunkiem wiem jak Armia Czerwona wyzwalała i jak ci prości ,zwykli, biedni żołnierze gwałcili kobiety, staruszki, kobietom w ciąży bagnetami brzuchy rozcinali. to nie byli żołnierze tylko najeźdżcy

    Odpowiedz
    IP: 83.3.xx6.xx0 
  • gazda110@vp.pl_gość

    24.09.2017, 16:03

    POLSKIE BARBARZYŃSTWO

    tnij.tcz.pl/?u=8fb4ed ... Czekać kiedy ROSJANIE WSCIEKNĄ SIE I ROZWALĄ POLSKIE POMNIKI I GROBY NA TERENIE ROSJI ..

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx4.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.