Uczniowie z Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych im. Henryka Sienkiewicza w Tczewie przez ostatni semestr korzystali z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno Spedycyjnych i Magazynowych. Dzięki ćwiczeniom przygotowanym w oparciu o oprogramowanie biznesowe mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda praca w ich wymarzonym zawodzie. Nowoczesne metody kształcenia są bardziej efektywne, zwiększają zainteresowanie młodych ludzi nauką i kładą nacisk na praktyczne wykorzystanie zdobywanej wiedzy - przynajmniej tak wynika z opinii uczniów.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM) powstają w ramach projektu „Wirtualne laboratoria - sukces innowacji”, który jest realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu od czerwca zeszłego roku. Na tym etapie biorą w nim udział uczniowie z 49 szkół z całej Polski, czyli blisko 3000 osób. Zgodnie z założeniami kontakt z systemami biznesowymi i upraktycznienie zajęć ma zachęcić uczniów szkół ponadgimnazjalnych do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym przede wszystkim kontynuowania nauki na studiach. Jest to tym bardziej istotne, że 45% uczniów chce iść do pracy od razu po zdobyciu zawodu, ponieważ uczenie się jest dla nich mało przyjemne.
WLLSiM pozwalają udowodnić, że nauka wcale nie musi być nudna i niepraktyczna. Widać to w wynikach badań ankietowych. Uczniowie, którzy przez ostatni semestr pracowali z WLLSiM wypełnili blisko 20 000 ankiet na temat poszczególnych ćwiczeń w programie iScala. Uzyskane w ten sposób wyniki pokazują, że 68% z nich chce po maturze kontynuować naukę. Wśród preferowanych kierunków studiów zdecydowanie dominuje logistyka (ponad połowa wskazań). Mimo, że dwie trzecie osób z tej grupy zdecyduje się na studia zaoczne i jednocześnie podejmie pracę zawodową i tak można mówić o sukcesie.
Większość ankietowanych jest świadoma tego, że udział w projekcie jest dodatkowym atutem w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Absolwent technikum, który zna obsługę iScali jest przygotowany do wykonywania pracy praktycznie bez dodatkowego szkolenia. „Średni koszt szkolenia pracownika w zakresie, w jakim przygotowuje do pracy nauka z WLLSiM, to kilka tysięcy złotych. Zatrudnienie absolwenta wykształconego z wykorzystaniem programów biznesowych używanych na co dzień w firmach logistycznych jest więc sporą oszczędnością. Dlatego tak istotnym jest, żeby uczniowie techników logistycznych mogli korzystać z tych ćwiczeń. W końcu rachunek kosztów jest ważny nie tylko dla małych, ale również dla branżowych gigantów.” - mówi o korzyściach nauki z WLLSiM Robert Pawlak z firmy L-Systems.
Jak wyglądała nauka w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego przed wdrożeniem WLLSiM? Tam, gdzie zajęcia odbywały się w laboratorium komputerowym ćwiczenia rozwiązywano w programie Excel. W pozostałych szkołach uczniowie rozwiązywali zadania przy pomocy kalkulatora i kartki papieru.
Dzięki WLLSiM uczeń sam wprowadza dane do systemu, generuje zamówienia i wystawia faktury. Zajęcia w programie iScala symulują pracę prawdziwej firmy, co wprowadziło w szkołach testujących to narzędzie istotną zmianę jakościową. „Przygotowując program nauczania zawodowego działamy pod silną presją rynku, dlatego musimy go przygotować w taki sposób, żeby pozwolił uczniom nabyć jak najlepsze kwalifikacje. Ćwiczenia w ramach WLLSiM są potrzebne, choć na razie uczeń pracuje raczej odtwórczo niż twórczo. Przydałoby się dalej rozwijać to narzędzie w taki sposób, żeby wymagała od ucznia jeszcze większego rozwoju i samodzielności.” – podsumowała zalety Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych nauczycielka Danuta Kaczyńska z ZSBiO w Tczewie.
Potwierdzają to zresztą opinie uczniów. Z punktu widzenia 67% ankietowanych dzięki WLLSiM zajęcia stały się ciekawsze, a materiał o wiele łatwiej jest przyswoić. Szczególne znaczenie ma w tym miejscu wykonywanie ćwiczeń w iScali, która pozwala na symulację działań prawdziwej firmy. Pomaga to zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie zagadnieniami związanymi z logistyką, systemami informatycznymi oraz przedsiębiorczością. Dla niedoinwestowanego szkolnictwa w Polsce rozwiązania takie jak Wirtualne Laboratoria, które można przystosować do nauki na różnych przedmiotach zawodowych, są szansą na coraz lepsze przygotowanie młodzieży do pracy zawodowej.
O projekcie
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk. Wykorzystują zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), których rdzeniem jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. WLLSiM zostały stworzone w ramach projektu „Wirtualne laboratoria - sukces innowacji”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu przy współpracy z firmą L-Systems. Projekt „WL-SI” jest współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współużytkowane przez szkoły środowisko wirtualne składa się z oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach oraz baz danych umieszczonych na serwerach zewnętrznych. Pozwala to realizować założenia podstaw programowych w praktyczny sposób bez konieczności zakupu drogiego sprzętu. Uczniowie i nauczyciele w nieograniczonym zakresie mogą korzystać również z materiałów pomocniczych - podręczników, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.
Uczniowie kształcą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux). Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania metody kształcenia w postaci Wirtualnych Laboratoriów posłużą w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego produktu dla innych kierunków zawodowych.
Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztów dostępu do najnowszych materiałów naukowych.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM) powstają w ramach projektu „Wirtualne laboratoria - sukces innowacji”, który jest realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu od czerwca zeszłego roku. Na tym etapie biorą w nim udział uczniowie z 49 szkół z całej Polski, czyli blisko 3000 osób. Zgodnie z założeniami kontakt z systemami biznesowymi i upraktycznienie zajęć ma zachęcić uczniów szkół ponadgimnazjalnych do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym przede wszystkim kontynuowania nauki na studiach. Jest to tym bardziej istotne, że 45% uczniów chce iść do pracy od razu po zdobyciu zawodu, ponieważ uczenie się jest dla nich mało przyjemne.
WLLSiM pozwalają udowodnić, że nauka wcale nie musi być nudna i niepraktyczna. Widać to w wynikach badań ankietowych. Uczniowie, którzy przez ostatni semestr pracowali z WLLSiM wypełnili blisko 20 000 ankiet na temat poszczególnych ćwiczeń w programie iScala. Uzyskane w ten sposób wyniki pokazują, że 68% z nich chce po maturze kontynuować naukę. Wśród preferowanych kierunków studiów zdecydowanie dominuje logistyka (ponad połowa wskazań). Mimo, że dwie trzecie osób z tej grupy zdecyduje się na studia zaoczne i jednocześnie podejmie pracę zawodową i tak można mówić o sukcesie.
Większość ankietowanych jest świadoma tego, że udział w projekcie jest dodatkowym atutem w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Absolwent technikum, który zna obsługę iScali jest przygotowany do wykonywania pracy praktycznie bez dodatkowego szkolenia. „Średni koszt szkolenia pracownika w zakresie, w jakim przygotowuje do pracy nauka z WLLSiM, to kilka tysięcy złotych. Zatrudnienie absolwenta wykształconego z wykorzystaniem programów biznesowych używanych na co dzień w firmach logistycznych jest więc sporą oszczędnością. Dlatego tak istotnym jest, żeby uczniowie techników logistycznych mogli korzystać z tych ćwiczeń. W końcu rachunek kosztów jest ważny nie tylko dla małych, ale również dla branżowych gigantów.” - mówi o korzyściach nauki z WLLSiM Robert Pawlak z firmy L-Systems.
Jak wyglądała nauka w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego przed wdrożeniem WLLSiM? Tam, gdzie zajęcia odbywały się w laboratorium komputerowym ćwiczenia rozwiązywano w programie Excel. W pozostałych szkołach uczniowie rozwiązywali zadania przy pomocy kalkulatora i kartki papieru.
Dzięki WLLSiM uczeń sam wprowadza dane do systemu, generuje zamówienia i wystawia faktury. Zajęcia w programie iScala symulują pracę prawdziwej firmy, co wprowadziło w szkołach testujących to narzędzie istotną zmianę jakościową. „Przygotowując program nauczania zawodowego działamy pod silną presją rynku, dlatego musimy go przygotować w taki sposób, żeby pozwolił uczniom nabyć jak najlepsze kwalifikacje. Ćwiczenia w ramach WLLSiM są potrzebne, choć na razie uczeń pracuje raczej odtwórczo niż twórczo. Przydałoby się dalej rozwijać to narzędzie w taki sposób, żeby wymagała od ucznia jeszcze większego rozwoju i samodzielności.” – podsumowała zalety Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych nauczycielka Danuta Kaczyńska z ZSBiO w Tczewie.
Potwierdzają to zresztą opinie uczniów. Z punktu widzenia 67% ankietowanych dzięki WLLSiM zajęcia stały się ciekawsze, a materiał o wiele łatwiej jest przyswoić. Szczególne znaczenie ma w tym miejscu wykonywanie ćwiczeń w iScali, która pozwala na symulację działań prawdziwej firmy. Pomaga to zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie zagadnieniami związanymi z logistyką, systemami informatycznymi oraz przedsiębiorczością. Dla niedoinwestowanego szkolnictwa w Polsce rozwiązania takie jak Wirtualne Laboratoria, które można przystosować do nauki na różnych przedmiotach zawodowych, są szansą na coraz lepsze przygotowanie młodzieży do pracy zawodowej.
O projekcie
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk. Wykorzystują zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), których rdzeniem jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. WLLSiM zostały stworzone w ramach projektu „Wirtualne laboratoria - sukces innowacji”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu przy współpracy z firmą L-Systems. Projekt „WL-SI” jest współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współużytkowane przez szkoły środowisko wirtualne składa się z oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach oraz baz danych umieszczonych na serwerach zewnętrznych. Pozwala to realizować założenia podstaw programowych w praktyczny sposób bez konieczności zakupu drogiego sprzętu. Uczniowie i nauczyciele w nieograniczonym zakresie mogą korzystać również z materiałów pomocniczych - podręczników, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.
Uczniowie kształcą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux). Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania metody kształcenia w postaci Wirtualnych Laboratoriów posłużą w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego produktu dla innych kierunków zawodowych.
Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztów dostępu do najnowszych materiałów naukowych.
Monika Bogdał
Koordynator ds. upowszechniania informacji o innowacji i włączania jej
do głównego nurtu polityki oświatowej projektu "Wirtualne laboratoria - sukces innowacji"
Koordynator ds. upowszechniania informacji o innowacji i włączania jej
do głównego nurtu polityki oświatowej projektu "Wirtualne laboratoria - sukces innowacji"
Komentarze (9) dodaj komentarz
GryFFF
12.08.2011, 00:12
Może zamiast różnych dziwnych wirtualnych matrixów organizować uczniom wycieczki do urzędów państwowych? Tam zdobędą nowe znajomości, a wiadomo że po znajomości najłatwiej o pracę. Wtedy drzwi do kariery parzyciela kawy staną przed młodymi ludźmi otworem.
Odpowiedzgość_gość
12.08.2011, 16:47
Wirtualne laboratoria
Miałem okazję przez ostatni rok w szkole uczestniczyć w tym wielkim jakże wydarzeniu, szczerze mogę powiedzieć ze to jest jedno wielkie g... i to wszystko jest tam g... warte;) Tutaj tak pięknie wszystko może być opisane, ale to tylko pozory, w praktyce to wygląda zupełnie inaczej, zresztą tak jak cały profil technik logistyk w ZSBiO, pozdrawiam panią Szymańską, która dzwoniła 1000 razy do Poznania ponieważ znowu coś się popsuło w programie ;)
Odpowiedzgośc_gość
14.08.2011, 13:08
Popieram przed mówcę, praktyka z takimi programami w ZSBiO wygląda słabo, ale co mają począć nauczyciele którzy nawet nie mają dobrego sprzętu do dyspozycji. Profil logistyki w ZSBiO to fikcja i niezła beka. Pozdrawiam informatyka z firmy zewnętrznej!!!
Cytuj_gość
12.08.2011, 20:41
I te komputery ;) i wiecznie nie to haslo i zły wynik w zadaniu ; ) wszystko nie tak ;]
OdpowiedzAG
14.08.2011, 17:33
Szymi jest spoko ;D
;)
Odpowiedzmlinda_gość
15.08.2011, 22:58
A ja uważam, że macie wspaniałą szanse rozszerzenia swojej edukacji. Za moich czasów takich możliwości nie było, a uczyła nas ta sama nauczycielka Pani Danuta Kaczyńska, wielki szacunek dla niej. Wspaniała kobieta, pedagog.
Odpowiedzgość_gość
16.08.2011, 11:10
Wirtualne laboratoria
Nie chciałbym cię w żaden sposób urazić, ale nie masz pojęcia jak bardzo się mylisz ;). Ten cały system to jeden wielki niewypał, do tego informatyk w szkole który nie potrafi nic naprawić (pozdrowienia dla Adama) i ciągle wieszający się system.
Cytuj_gość
13.12.2012, 21:02
zsbio
Hhahahaha dobre pozdrowienia dla p. Kaczyńskiej bardzo fajny nauczyciel, a ty Bernadtka nie powinnaś w szkole uczyć bo dzieciakom oczy wydłubierz co za nauczycielka mam jej serdecznie dość
Odpowiedzuczeń_gość
20.07.2013, 17:15
ZSBiO
Hahaha zgadzam się P. Szymańska nie powinna nas uczyć ja osobiście jej nienawidzę jest najgorsza z wszystkich nauczycieli jak dobrze że to nasz wychowawca nie jest uff
Odpowiedz