Sprawdzali, ile wiedzą o prawach konsumentów

Nagrody wręczał starosta, Józef Puczyński (fot. nadesłane do redakcji)
Sprawdzali, ile wiedzą o prawach konsumentów
Zakończył się Powiatowy Konkurs Wiedzy o Ochronie i Prawach Konsumentów. Podczas eliminacji uczestnicy musieli wykazać się wiedzą wynikającą z podstawowych regulacji prawa konsumenckiego obowiązującego w Polsce, a także znajomością kompetencji i instytucji zajmujących się ochroną interesu konsumentów. Najlepsza okazała się Justyna Szcześniak z Liceum Katolickiego.

O konkursie zostali powiadomieni dyrektorzy wszystkich Szkół Ponadgimnazjalnych z terenu powiatu tczewskiego, którzy zostali poproszeni o przeprowadzenie eliminacji na poziomie kierowanej jednostki oświatowej. Dyrektorzy szkół wytypowali nauczyciela odpowiedzialnego za przygotowanie uczestników oraz przeprowadzenie na podstawie otrzymanego od Rzecznika Konsumentów testu eliminacji szkolnych. W konkursie zdecydowała się wziąć udział większość zaproszonych szkół. Pierwszy etap - eliminacje szkolne, odbył się w szkołach w dniu 30 listopada 2010r. W sumie udział wzięło w nim 88 uczniów. Do finału kwalifikowali się zwycięzcy eliminacji szkolnych oraz osoby, które otrzymały największą ilość punktów z testu. Zwycięzcami eliminacji zostali Justyna Szcześniak (Uniwersyteckie Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Tczewie), Patryk Bielecki (I Liceum Ogólnokształcące w Tczewie), Lucyna Borkowska, Monika Tulula i Martyna Mrozek (II Liceum Ogólnokształcące w Tczewie), Jakub Piotrowski (Zespół Szkół Technicznych w Tczewie), Dawid Nierzwicki i Anna Małodzińska (Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Swarożynie), Monika Nalecznińska, (Zespół Szkół Ekonomicznych w Tczewie) oraz Karolina Ruczyńska (Zespół Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich w Tczewie). Poza zwycięzcami do ścisłego finału zakwalifikowano jeszcze 8 osób - Angelika Jendreszewska, Paulina Płatek, Krzysztof Sokołowski Karolina Łuczyńska (Zespół Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich w Tczewie), Grażyna Podobińska (Zespół Szkół Ekonomicznych w Tczewie), Daniel Ciemniewski (II Liceum Ogólnokształcące w Tczewie) oraz Klaudia Kundelska i Sylwia Stalmaska - Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Swarożynie. Za zakwalifikowanie się do ścisłego finału w nagrodę przyznano książkę. Nagrodą za zwycięstwo w eliminacjach szkolnych były pamięci przenośne o pojemności 4 GB.

Podczas eliminacji uczestnicy musieli wykazać się wiedzą wynikającą z podstawowych regulacji prawa konsumenckiego obowiązującego w Polsce, a także znajomością kompetencji i instytucji zajmujących się ochroną interesu konsumentów. W ścisłym finale uczestniczyło łącznie 18 osób. Uczestnicy musieli poradzić sobie z dodatkowo poszerzonym zakresem materiału, który oprócz zagadnień z eliminacji szkolnych obejmował także zagadnienia prawne związane m.in. z usługami telekomunikacyjnymi, kredytem konsumenckim, usługami turystycznymi, nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Na zadania finałowe składały się 22 pytania testowe oraz jedno otwarte.

Zwycięzcą Powiatowego Konkursu Wiedzy z zakresu Ochrony i Praw Konsumentów została Justyna Szcześniak z Uniwersyteckiego Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Świętej Jadwigi Królowej w Tczewie. Uzyskała najlepszy wynik i poza pamiątkowym dyplomem otrzymała wysokiej klasy odtwarzacz MP4 o pojemności 8 GB oraz nagrody książkowe. II miejsce zajął Krzysztof Sokołowski z Zespołu Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich w Tczewie im. Księcia Sambora II. Otrzymał dyplom pamiątkowy, cyfrowy kompaktowy aparat fotograficzny oraz książki o tematyce prawnej. Laureatką III miejsca okazała się Sylwia Stalmaska z Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących im. Stanisława Staszica w Swarożynie. Otrzymała pamiątkowy dyplom, komputerową mysz bezprzewodową oraz książkę.


Kolejne miejsca punktowane również drobnymi nagrodami rzeczowymi i książkowymi zajęli IV Patryk Bielecki (I LO w Tczewie), V miejsce - Lucyna Borkowska (II LO w Tczewie), VI miejsce Paulina Płatek (Zespół Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich w Tczewie), VII miejsce - Jakub Piotrowski (Zespół Szkół Technicznych), VIII miejsce Monika Tulula (II LO w Tczewie), IX miejsce Dawid Nierzwicki (Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Swarożynie). Upominki otrzymali również opiekunowie uczestników za szczególny wkład w organizację i przygotowanie uczniów - Ewa Chrzonowska z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Tczewie otrzymała pamiątkowy zegar oraz album "Powiat Tczewski" za zainteresowanie konkursem największej liczby uczniów. W eliminacjach przeprowadzonych w tej szkole udział wzięły 33 osoby. Tomasz Duchnicz z Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących otrzymał pamiątkowy wazon oraz zbiór map, "Krajobrazy Kociewia" za przygotowanie eliminacji, z których najwięcej, bo aż 5 osób zakwalifikowało się do finału. Upominki książkowe otrzymała także Aldona Bąkowska z II LO, Aleksandra Galikowska z Zespołu Szkół Technicznych w Tczewie oraz Alicja Rosińska z Zespołu Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich i Andrzej Murawski z I i II LO.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (19)
dodaj komentarz

  • towarzysz

    16.02.2011, 00:13

    Jakie prawa konsumenta,kto w to wierzy?

    Prawda jest taka,że wyegzekwowanie większości tych konsumenckich praw jest bardzo trudna i czasochłonna więc to raczej prawa czysto teoretyczne-choć istnieją. Nierzadko nam w sklepie nie chcą towaru wymienić albo robią to z wielką łaską więc gdzie tu możemy mówić o "wielkich prawach"? Jak ktoś coś ze sklepu ukradnie to w obronie właściciela stanie policja,sąd a w naszej-Urząd Ochrony Konsumenta,który już nie powiem co może i jak działa(wystarczy,że powiem iż działa gorzej od policji...) Gratuluję oczywiście zwycięzcom choć nie wiem czy będą w przyszłości szczęśliwsi,że te wszystkie prawa znają jak będą chcieli je wyegzekwować i zetknął się z szarą rzeczywistością ;-)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • tat_gość

    16.02.2011, 08:14

    Wszystko da się wyegzekwować tylko po pierwsze trzeba wiedzieć JAK! Nie ma sytuacji bez wyjścia jeśli jest się stroną poszkodowaną. Co to za brednie wgl.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx0 
  • Biuro Rzecznika Konsumentów_gość

    16.02.2011, 08:38

    Stanowisko Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tcz

    I właśnie takie mityczne myślenie powoduje wzmocnienie przedsiębiorców w nie respektującej prawnej pozycji konsumenta działalności. Mit I, to wyolbrzymienie trudności w wyegzekwowaniu swoich praw przez konsumentów. W zdecydowanej większości dla uzyskania satysfakcjonujących konsumenta rezultatów wystarczy jedno, a w szczególnych wypadkach dwa dobrze przygotowane pisma reklamacyjne. Mit II, to czasochłonność. Większość spraw gdy realizowana jest zgodnie z zasadami określonymi przez prawo kończy się w przeciągu miesiąca. Nawet gdy sprawa ostatecznie musi trafić do sądu, to rozstrzygnięcie powinno nastąpić w przeciągu dwóch miesięcy (w przypadku Sądów Grodzkich to niespełna 3 tygodnie). Oczywiście zdarzają się sprawy trwające dłużej ale nie jest to wynikiem zawiłości materii prawnej chroniącej konsumenta. Należy pamiętać, że żyjemy obecnie w demokratycznym państwie prawnym o ustroju gospodarczym opartym o zasady wolnorynkowe. Wobec czego mamy do czynienia m.in. ze swobodą prowadzenia działalności gospodarczej oraz swobodą zawierania umów, w tym wyboru stron takiej umowy. Wyłącznie od nas samych (konsumentów) zależy ile swobody otrzyma przedsiębiorca w swoim biegu po zysk. Jeśli konsument nie upomni się i nie podejmie minimalnego trudu to żadna instytucja, żadna norma prawna nie wymusi samoistnego, prokonsumenckiego działania.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
  • ka_gość

    16.02.2011, 10:31

    Wszystko to prawda, ale ...

    Wszystko to prawda, ale jeżeli jest to stanowisko Powiatowego Rzecznika Konsumentów to nie powinno być anonimowe, bo staje się niewiarygodne. Pozdrawiam ka

    Cytuj
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • ewa_gość

    16.02.2011, 12:02

    może ktoś mi powie co mam zrobic ,piąty raz odnoszę telefon do naprawy i ciągle na tą samą wadę.chciałam wymiany telefonu bo po trzech naprawach tej samej wady mam prawo na nowy telefon a sprzedawca powiedział że nie ma takiej ustawy.może ktoś mi podpowie co z tym fantem zrobic.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx3 
  • _gość

    16.02.2011, 13:25

    Może spróbuj to zgłosić do Inspekcji Handlowej: http://ihgd.pl/

    Cytuj
    IP: 79.188.xx3.xx4 

    _gość

    16.02.2011, 16:24

    Zgadza się, że Inspekcja zajmuje się takimi sprawami. W razie draki mają również sąd polubowny, który nic nie kosztuje. W przeciwieństwie do sądu zwykłego.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx8.xx8 

    Konsument_gość

    16.02.2011, 18:39

    Podaj więcej szczegółów

    Od kogo konkretnie kupiłaś telefon, jaki model telefonu, podaj miesiąc i rok zakupu. Podpowiem.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx0 

    ka_gość

    16.02.2011, 21:54

    Co zrobić

    Przede wszystkim przeczytać warunki gwarancji - to rzecz święta. Jeżeli gwarant nie przewiduje wymiany, to nic nie zrobisz. Natomiast zawsze możesz dochodzić od sprzedawcy swoich praw z tytułu niezgodności towaru z ofertą. Radzę próbować tej drogi. Pozdrawiak ka

    Cytuj
    IP: 46.134.xx2.xx0 
  • Biuro Rzecznika Konsumentów_gość

    16.02.2011, 13:40

    Informacja Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tcz

    W trudnych relacjach z przedsiębiorcą pomocą służy Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie, który przyjmuje interesantów w poniedziałki i w środy w godz. 9.00-14.00 oraz w czwartki w godz. 9.00-17.00. Biuro mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Tczewie, zlokalizowanym obecnie przy ulicy Piaskowej 2. Możliwy jest również kontakt drogą elektroniczną pod adresem rzecznik.konsumentow@powiat.tczew.pl oraz pod numerem telefonu (58) 773-49-47.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
  • Somebody_gość

    16.02.2011, 14:33

    redaktor z dysfunkcją

    Od pewnego czasu zauważyłem, że redaktorzy naszego miejskiego portalu mają trudności z przepisywaniem z kartek poprawności niektórych faktów. Z czego to wynika? Otóż w tym przypadku trudność ta polegała na niepoprawnym przepisaniu nazwisk. Panowie i Panie apeluję o więcej profesjonalizmu! Ps. polecam kilkakrotne sprawdzanie zredagowanego tekstu pod względem merytorycznym.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx7 
  • Konsument_gość

    16.02.2011, 17:19

    Rzecznik niezorientowany

    Niech mi szanowny rzecznik konsumentów wskaże, gdzie jest najbliższy sąd grodzki, bo wg mnie wszystkie wydziały grodzkie zostały zniesione, a ich właściwość rzeczową przejęły wydziały cywilne i karne. Po drugie w tej chwili terminy w wydziale cywilnym SR w Tczewie są 4 miesięczne. Przykładem jest mój pozew o nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, złożony w połowie października 2010, dzisiaj otrzymałem odpis nakazu, oczywiście jeszcze uprawomocnienie i klauzula. Sprawa związana z reklamacją butów w I instancji trwała w sądzie przy Piekarniczej Gdańsku 2 lata. Moje doświadczenie z rzecznikami praw konsumenta wskazuje, że jest to urząd zupełnie niepotrzebny, bo niepomocny, co więcej, mało kompetentny, niezdolny do występowania przed sądem w obronie interesów klienta.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • lala_gość

    16.02.2011, 18:50

    są wydziały zamiejscowe grodzkie panie znawco i w żargonie prawniczym mowi sie sad grodzki na to. ja wiem ze ty jestes super wybitnym prawnikiem i nie mowisz potocznie. 2 lata ,toś d**a a nie konsument

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx4 
  • konsument_gość

    16.02.2011, 21:41

    Nie znasz akt sprawy, a się wypowiadasz, że jestem dupą, bo sprawa trwała 2 lata. Jesteś niegrzeczny, mimo wygwiazdkowania. Teraz złożony pozew na Piekarniczej w Gdańsku --> pierwsza rozprawa w sierpniu, kolejna za pół roku. Nie masz podstaw do krytyki. A wydziały grodzkie zniesiono kilkoma rozporządzeniami ministra sprawiedliwości. Teraz te sprawy prowadzą wydziały cywilne i wydziały karne. W siedzibach zamiejscowych sądów rejonowych w większości przypadków pozostały jedynie wydziały ksiąg wieczystych. Tak się stało dla przykładu w Nowym Dworze Gdańskim i w Sztumie.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • pocopytaszłosiu_gość

    16.02.2011, 18:52

    te zorientowany ,wskaż mi najblizszego rzecznika praw konsumenta, co to za instytucja ? a najblizszy grodzki ? XI wydzial grodzki sadu rejonowego warszawy, np.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx4 
  • konsument_gość

    16.02.2011, 21:45

    Mogę być i łosiem i dupą, ale uwierz mi na słowo, że nie ma takiego sądu jak sąd rejonowy Warszawy. W Warszawie działa 6 sądów rejonowych będących we właściwościach dwóch okręgów sądowych; np. Sąd Rejonowy dla Warszawy Śródmieścia, Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi Północ, itd. W żadnym sądzie rejonowym ani w Warszawie, ani w Polsce nie ma wydziałów (sądów) grodzkich.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • pat_gość

    16.02.2011, 22:47

    Daleko szukać nie trzeba w Malborku jest wydział grodzki .Sąd Rejonowy w Malborku - VIII Zamiejscowy Wydział Grodzki Nowy Dwór Gdański. Pozdrawiam zoorientowanych.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx0 
  • konsument_gość

    17.02.2011, 07:52

    W Nowym Dworze pozostał wyłącznie zamiejscowy wydział ksiąg wieczystych. Wydziałów grodzkich w sądach nie ma od 1 stycznia 2010 r.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • Przemysław Szenrok_gość

    17.02.2011, 11:01

    zeczywiście z formalnego punktu widzenia sądów grodzkich już nie powinno być. Natomiast od praktycznej strony nie jest to takie proste. Nie sądziłem, iż niefortunny zapis mający być pośrednią krytyką stanu wpływającego na spowolnienie rozpatrywania spraw urośnie do rangi najistotniejszej kwestii w zakresie oceny skuteczności prawnej ochrony interesu konsumenta. Celowo wzmianka o sądach grodzkich została umieszczona w nawiasie. Dla jednoznaczności zabrakło jednego czasownika w formie przeszłej trzeciej osoby. Ubolewam, że tak się stało. Jednak patrząc szerzej to widzę pozytywy. Doskonale ilustruje to podejście do dyskusji. Każdy chce się wypowiedzieć i z jednej strony dobrze, tylko szkoda, że nie zawsze, co do istoty i uwypuklając za wszelką cenę negatywy jakiegoś zjawiska. Niewątpliwie zdarzają się sprawy ciągnące się ponad miarę. Jednak, czy to konsekwencja niskiej ochrony konsumenta? Czy na bazie jednostkowego osobistego doświadczenia można stawiać generalne zarzuty? Czy przedsiębiorca dyskusję o swoim produkcie zaczyna od jego mankamentów, choć wiadomo, że każdy je ma? Gdyby tak było nie miałby, z kim i czym handlować. Czy ponad 300 000/rok udzielonych przez rzeczników porad świadczy o tym, że są niepotrzebni? To, że nie można niektórym konsumentom pomóc, to nie dowód na nieudolność tej instytucji. I nie demonizujmy czasu rozpatrywania spraw przez sądy. Nie można z tego tylko powodu rezygnować z dochodzenia swoich praw. W ten sposób tylko utwierdzamy pewną grupę przedsiębiorców o celowości ich strategii handlowej.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx1.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.