Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. 15 projektów zarekomendowanych do dofinansowania

Ścieżka rowerowa (Nowosuchostrzycka) (fot. tcz.pl)
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. 15 projektów zarekomendowanych do dofinansowania
Zapadły kluczowe decyzje odnośnie realizacji w województwie pomorskim tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (czyli ZITów) dla Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta. Piętnaście projektów znalazło się na liście przedsięwzięć jednogłośnie zaakceptowanych przez Radę Związku - wśród nich Metropolitalny system tras rowerowych, węzły umożliwiające przesiadkę z samochodu do pociągu, autobusu lub na rower i ośrodek medyczny dla osób w podeszłym wieku. Listę musi teraz zatwierdzić Urząd Marszałkowski i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Pomorski ZIT tworzy 36 jednostek samorządu terytorialnego, które wyznaczają dokumenty planistyczne województwa (w tym również Tczew). Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to zupełnie nowy sposób współpracy samorządów. Miasta i otaczające je gminy oraz władze województw wspólnie ustalą cele do osiągnięcia i wskażą inwestycje do zrealizowania. Samorządy chcące realizować ZIT są zobligowane do zawiązania zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa (np. stowarzyszenia, związku międzygminnego) i przygotowania wspólnej Strategii ZIT. Znajdą się w niej m.in. najważniejsze cele i przedsięwzięcia przewidziane do realizacji. Umawiające się samorządy muszą także podpisać porozumienie o wdrażaniu ZIT z zarządem danego województwa, ponieważ projekty w tej formule finansowane będą ze środków dostępnych w Regionalnych Programach (RPO).

Obszarem ZIT został objęty Tczew, którego władze mają nadzieję, że w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych uda się mocno rozwinąć transport i zapewnić dogodne połączenia ze stolicą województwa, a także rozwinąć system tras rowerowych. Są na to szanse, bo transport ma być mocno dofinansowany w ramach ZIT.

- Powołany w lutym Związek ZIT dysponuje sumą 1 mld zł na inwestycje, które chce przeprowadzić w latach 2014-2020. Jednak liczba i wartość projektów zgłoszonych przez strony i obserwatorów Związku znacznie przekracza kwotę dofinasowania. Dlatego Związek ZIT musiał podjąć decyzję, które z ponad 70 pomysłów uznaje za najważniejsze dla rozwoju metropolii. - czytamy na stronie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.


Lista zadań do realizacji, którą 16 kwietnia przyjęła Rada Związku ZIT obejmuje m.in.:

• Wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania transportem publicznym (autobusowym i kolejowym) z uwzględnieniem miast powiatowych jako lokalnych węzłów transportu publicznego, zmierzające do wprowadzenia wspólnego biletu
• Metropolitalny System Aktywizacji Społeczno-Zawodowej (stworzenie 36 lokalnych centrów usług w zakresie integracji społecznej i zawodowej)
• Węzły integracyjne oraz STeR - System Tras Rowerowych dla Metropolii (spójna sieć węzłów integrujących systemy transportowe w kluczowych dla regionu miejscach oraz budowa tras rowerowych, parkingów rowerowych, tworzenie oznakowań dla poprawy orientacji przestrzennej, udogodnienia dla ruchu rowerowego i jego integracja z transportem zbiorowym)
• Budowę Centrum Geriatrii, Programów Zintegrowanej Opieki i Telemedycyny (powstanie referencyjnego klinicznego ośrodka geriatrycznego, posiadającego bazę stacjonarną na ok. 20-40 łóżek i ambulatoryjną oraz wysokospecjalistycznego ośrodka geriatrycznego o profilu rehabilitacyjno-reumatologicznym, posiadającego bazę stacjonarną liczącą 40 łóżek, oddział dzienny i bazę ambulatoryjną)
• Zwiększenie potencjału zdrowotnego osób w wieku produkcyjnym (kampanie społeczno-edukacyjne, profilaktyczne świadczenia zdrowotne, kształtowanie polityki zdrowotnej)
• Kompleksową modernizację energetyczną budynków mieszkalnych komunalnych, spółdzielczych i wspólnot mieszkaniowych Obszaru Metropolitalnego

Lista przedsięwzięć do realizacji w formule ZIT zostanie ostatecznie ustalona w drodze negocjacji z Urzędem Marszałkowskim, a następnie Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Samorząd Województwa Pomorskiego ma się wypowiedzieć na temat propozycji projektów zgłoszonych przez Związek ZIT w maju. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj .

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (7)
dodaj komentarz

  • t-j_gość

    28.04.2014, 09:39

    BleBleBle i żadnych konkretów dla Tczewa.

    BleBleBle i żadnych konkretów dla Tczewa. Ciekawe wogóle na co miasto ma zamiar pozyskiwać kasę z UE bo jak dotąd sam prezydent nie wie... Może nowy szpital specjalistyczny? Może obwodnica Tczewa? Może uzbrojenie i zagospodarowanie działek po wojsku na Górkach? Może budowa nowego centrum basenowego (Aquapark)? Może modernizacja głównych ulic w mieście (Woj.Polskiego, Gdańska,30-Stycznia,Jagiellońska,Bałdowska,Czatkowska)? Może dokończenie Al. Kociewskiej ? Ja wiem Panie Pobłocki a Pan na co czeka?

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • _gość

    28.04.2014, 10:33

    kolejny tczewski maruda, który w necie zna się na wszystkim - tu masz artykuł z http://tczew.naszemiasto.pl/artykul/transport-publiczny-przedsiebiorczosc-odnowa-obiektow , 2246792,t,id.html i sobie poczytaj - Głównie postawiliśmy na dalszy rozwój węzła transportowego. Chcemy stworzyć nowy system komunikacyjny, a dokładnie zmodernizować ulicę Gdańską, Aleję Zwycięstwa, wybudować parking wielopoziomowy, a także zagospodarować budynek po Banku Żywności na cele społeczne. W tym całym projekcie na pewno nie zapomnimy o rowerzystach - wyjaśnia Adam Burczyk, wiceprezydent Tczewa ds. gospodarczych. Władze miasta chcą też wprowadzić bilet metropolitalny tak, by płacąc raz za przejazd można było korzystać ze wszystkich środków transportu publicznego w Tczewie i Trójmieście. - Takie rozwiązanie na pewno jeszcze bardziej zbliży nas do Trójmiasta - podkreśla Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa. Do strategii Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wpisano również rewitalizację bazy sportowo - rekreacyjnej dla mieszkańców i gości. Władze Tczewa chcą rozbudować obecny basen na kanonce oraz stworzyć nową halę dla Sportowej Szkoły Podstawowej nr 2.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx7.xx5 

    x_gość

    28.04.2014, 10:37

    ja tez wiem, ale mi sie nie chce

    Cytuj
    IP: 188.146.xx3.xx8 
  • Robert_gość

    28.04.2014, 11:38

    To na co miasto chce pozyskiwać kasę UE?

    Zero wizji zero konkretów. Wczesniej miasto wiedziało w co chce inwestować, były takie projekty jak CWRDW, Regionalny węzeł, rewitalizacja SM, bulwar nad Wisła a teraz nikt nie widział żadnych priorytetów już nie mówiąc o projektach.

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • _gość

    28.04.2014, 13:31

    Ale ciency jesteście nic nie rozumiecie... szkoda gadać.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx6 
  • Sebastian_gość

    28.04.2014, 15:29

    A miał być Aquapark i co?

    A miał być Aquapark i co?

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • _gość

    28.04.2014, 19:21

    Tak Aquapark - o długości metropolii od Tczewa do Gdańska, chyba w Wiśle :)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.