Specjalne poręcze ułatwią życie rowerzystom

Nowe udogodnienia dla rowerzystów (fot. tcz.pl)
Specjalne poręcze ułatwią życie rowerzystom
Specjalne podpórki, które mają ułatwić rowerzystom ruszanie na zielonym świetle, pojawiły się przy części tczewskich skrzyżowań.

Podobne rozwiązania z powodzeniem od lat stosuje się w Holandii, czy Danii, ale w Polsce takie udogodnienia to wciąż rzadkość. Całość jest bardzo praktyczna i ułatwia życie rowerzystom - kiedy zatrzymujemy się na czerwonym świetle, nie musimy zsiadać z roweru, a po zmianie na zielone, wystarczy lekko odepchnąć się nogą. Nowa infrastruktura pojawiła się wzdłuż ścieżki przy alei Solidarności.

- Ścieżka rowerowa wykonana w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 91 w Tczewie zapewnia bezpieczną i komfortową komunikację rowerową na stosunkowo długim odcinku. Wydawało się, że niczego tu nie brakuje. Jednak idąc do przodu z rozwiązaniami zaproponowaliśmy środowisku rowerowemu novum na ścieżkach rowerowych zlokalizowanych przy drogach krajowych - poręcze przy przejazdach przez jezdnie (tam gdzie są sygnalizacje świetlne). Po pozytywnej opinii zleciliśmy montaż. Docelowo będzie ich 27 sztuk. Większość została już zainstalowana. Są nieco odchylone od pionu ze względów ergonomicznych, ale to nie przypadek. Mam nadzieję, że to rozwiązanie spotka się z pozytywnym przyjęciem rowerzystów i być może zachęci niezdecydowanych do przesiadki z samochodu na rower. Będziemy monitorowali używanie poręczy, choć zdaję sobie sprawę, że tak naprawdę na wiosnę będzie można zaobserwować, jak to udogodnienie się przyjmie. - powiedział Karol Markowski, Zastępca Dyrektora GDDKiA Oddział w Gdańsku.

Przypomnijmy - od lipca 2014 roku trwał remont drogi krajowej nr 91. Roboty na odcinku od skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej do skrzyżowania z krajową „22” w Czarlinie prowadzone były na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za stan tej krajówki. Dzięki inwestycji powstał też trakt rowerowy wzdłuż krajowej trasy. Powstanie ścieżki wzdłuż DK 91 to efekt wcześniejszych wieloletnich rozmów przedstawicieli inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z urzędnikami z tczewskiego ratusza. Początkowo ścieżki miało w ogóle nie być. Urząd Miasta sfinansował jednak przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac i trasa powstała. Rowerowy trakt rozpoczyna się przy skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej, będzie biegnie wzdłuż alei Solidarności, w kierunku osiedla Witosa. Nad torami na granicy Bajkowego i Górek, powstała specjalna kładka. GDDKiA nie wybudowała natomiast ścieżki na odcinku od skrzyżowania z Jagiellońską do al. Kociewskiej. Inwestor tłumaczył to trudnym ukształtowaniem terenu, dlatego ruch został przerzucony na biegnącą równolegle, wybudowaną przez miasto, ścieżkę w ciągu ulicy Czerwonego Kapturka. GDDKiA doprowadziło trakt do skrzyżowania z Jagiellońską, prawą stroną, a następnie przerzuciła w okolice skrzyżowania przy Lidlu. Droga przebiega za Lidlem, przez teren zielony - w stronę istniejącego już traktu miejskiego. Trasa prowadzi do osiedla Witosa, które dotąd pozbawione było ciągu pieszego i rowerowego.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (22)
dodaj komentarz

  • as_gość

    16.12.2015, 10:24

    Potrzebna innowacja.

    Kilka razy jechałem rowerem tą trasą. Podpórki są praktyczne i ułatwiają jazdę. Dobry pomysł.!

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx5.xx7 
  • _gość

    16.12.2015, 11:10

    Hejt sponsorowany?

    Cytuj
    IP: 94.254.xx3.xx1 
  • p._gość

    16.12.2015, 10:30

    To może rozdajcie jeszcze boczne kółka, przecież rowerzystom się należy i to też udogodnienie przy staniu na światłach.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx6 
  • kris_gość

    16.12.2015, 10:39

    Ścieżki ładne a rowerzyści na ulicach i chodnikach. Sam często jeżdżę na rowerze ale to co wyprawiają niektórzy prosi się o jakiś wypadek.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx1 
  • mof_gość

    16.12.2015, 15:17

    ale szanowny panie, ja też dużo jeżdżę do pracy na rowerze, i do diaska, ale nie wszędzie są drogi rowerowe, więc trzeba jechać ulicą (bo chodnikiem nie wolno). pozdrawiam

    Cytuj
    IP: 83.25.xx5.xx4 
  • kris_gość

    16.12.2015, 10:54

    Na wypadek intensywnego deszczu bądź upału powinno się pomyśleć o zadaszeniach automatach z wodą pitną.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx1 
  • _gość

    16.12.2015, 11:43

    A już musieli je pogiąć?

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx7.xx6 
  • ka_gość

    16.12.2015, 12:07

    Następny krok

    Bardzo dobry pomysł. Pora na następny: W strefach buforowych też postawić podpórki. Rowerzystom będzie wygodniej, samochody nie przejadą i w końcu rowerzyści będą mieli jezdnię tylko dla siebie, bo do tego dążą od dłuższego czasu.

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • gość_gość

    16.12.2015, 12:39

    fajnie

    fajnie, super, tylko szkoda, że nie wszystkie są z prawej strony :)

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • wa

    16.12.2015, 13:11

    Bardzo dobry pomysł z tymi barjerkami

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx0.xx2 
  • _gość

    16.12.2015, 13:32

    sezon na bydlaka

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • _gość

    16.12.2015, 14:09

    pomysł na usprawnienia fajny, ale jak ktoś nie wie do czego to służy, to wygląda jak pogięta barierka ;)

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx4.xxx 
  • meme_gość

    16.12.2015, 14:38

    hehe

    Jeszcze laweczki by sie przydaly dla pieszych ktorzy musza stac na swiatlach. Gdzie ten Tczew zmierza...

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx4.xxx 
  • _gość

    16.12.2015, 15:53

    Noo i ogrzewane wiaty może jeszcze miękkie ławeczki też podgrzewane a barany i tak jeżdżą ulicą policja przejeżdza i ma to w du...ie a nas kierowców szlak trafia obok scieżka a baran ulicą jedzie ręce opadają i jeszcze im udogodnienia za nasze pieniądze robią ,prezydent się lansuje na otwarciu wiaty przy dworcu też za naszą kasę .Do kąt to miasto zmierza ?

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx0 

    pierre.dzoncy

    16.12.2015, 22:02

    Do ~ _gość z IP: 109.207.xx4.xx

    Pisząc, że Cię trafia, miałeś na myśli szlag? Bo szlak to trasa, która dokądś prowadzi... chociaż może jednak masz rację, pewnie Twój szlak prowadzi do kąt, gdzie zmierza całe miasto. A teraz koniec złośliwości - barierki są po to, by rowerzysta mógł szybko i bezpiecznie ruszyć po zmianie świateł i to nie jest tczewski wymysł, bo takie rozwiązania stosuje się w cywilizowanych krajach, gdzie rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego... ale to wymaga zmiany mentalności, zarówno rowerzystów jak i kierowców. Zauważ też, że gdyby wszyscy rowerzyści wsiedli do samochodów, to w mieście przybyłyby jednocześnie na drogach dziesiątki lub i setki samochodów, które dodatkowo zakorkowałyby miasto i stałbyś w nich dłużej, klnąc teraz również na kierowców. A pisze to rowerzysta, który od kilku lat rowerem jeździ bardzo mało, za to za kierownicą samochodu - bardzo dużo.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • gość_gość

    16.12.2015, 16:45

    Jeżeli przez przejście dla pieszych obok również prowadzi ścieżka rowerowa, wówczas rowerzysta może przez nie przejechać. Nie powinien jednak zapominać, aby zwolnić i upewnić się, że nie ma w pobliżu samochodu, który może nie ustąpić mu pierwszeństwa. Natomiast jeżeli na przejściu dla pieszych nie ma wyznaczonej ścieżki rowerowej, należy zejść z pojazdu i przeprowadzić go przez przejście Czytaj więcej na tnij.tcz.pl/?u=8257ca

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx9.xx0 
  • rowerzystka_gość

    16.12.2015, 18:19

    podpórki super rzecz, niektórzy to tylko krytkować potrafią- polskie piekiełko!z niczego się nie cieszą...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx9 
  • adr_gość

    16.12.2015, 18:58

    Świetnie tylko w razie wypadku samochodowego ta podpórka może zabić.

    Odpowiedz
    IP: 46.171.xx6.xx1 
  • Gość_gość

    16.12.2015, 20:02

    rowery na drogach

    Pomysł dobry i na pewno rozwiązanie użyteczne ale dopóki nie będzie ścieżki rowerowej wzdłuż całej ul. Wojska Polskiego i Jagiellońskiej i tak rowerzyści będą jeździć drogą lub chodnikiem. Ścieżka wzdłuż Alei Solidarności fajnie, że w ogóle powstała jednakże nie ma większego znaczenia dla komunikacji jak również jest średnią atrakcją dla rekreacji. Chcących pojeździć dla przyjemności lepiej pojeździć nad Wisłą ale aby dojechać na Bulwar z Suchostrzyg czy Bajkowego i tak trzeba jechać Wojska Polskiego. Pamiętajmy jednak że rower to również środek komunikacji i część ludzi używa ich by przemieszczać się do pracy sklepu czy w celu załatwienia sprawy a nie tylko jeździ dla sportu czy rekreacji także ścieżki muszą powstać wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych miasta i być połączone w sieć. Wtedy będzie można mieć uzasadnione pretensje do rowerzystów że nie korzystają ze ścieżek. Obecnie nie można mieć pretensji do rowerzysty jadącego z Czyżakowa na Suchostrzygi, że jedzie drogą.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • _gość

    16.12.2015, 21:11

    Tylko czemu one są tak krzywo montowane?

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx7.xx9 
  • ADAMO_gość

    16.12.2015, 23:29

    Ławeczki-świąteczne życzenia

    Górki -Miasto połączone, ale ławeczki -żadnej.Może na wiosnę postawimy kilka i kosze na śmieci. Matki z dziećmi i seniorzy proszą ! To prawie 1.5 kilometra i trzeba gdzieś odpocząć . Życzenia świąteczne wszystkich pieszych i rowerzystów . A i stojak na 4 rowery przy ul. Norwida. Dziękujemy !

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx6 
  • gość_gość

    17.12.2015, 16:09

    rowery

    Już myślałem że dla inwalidów - nie szkoda pieniędzy ?

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx1.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.