Mieszkańcy pytają o "piwny" mural. "Kto nas obdarował tym wątpliwym dziełem sztuki?"

Mural, ul. Kasztanowa 16 (fot. Tcz.pl)
Mieszkańcy pytają o "piwny" mural. "Kto nas obdarował tym wątpliwym dziełem sztuki?"

zobacz galerię zdjęć: 3
"Kto nas obdarował tym wątpliwym dziełem sztuki?" - pytają mieszkańcy bloku przy ul. Kasztanowej. Chodzi o mural, który powstał w ramach kampanii reklamowej lokalnego piwa. Ścianę pod malowidło wynajęła spółdzielnia.

Sprawę zgłosił jeden z naszych czytelników za pośrednictwem naszego działu Tcz24:

- Mieszkańcy bloku przy ulicy Kasztanowej 16 są zaskoczeni powstającą w jego szczycie, prawdopodobnie reklamą. O ile wiem, w sprawie murali przeprowadzane są konsultacje, a nawet głosowania mieszkańców miasta, między innymi na tcz.pl? W tym przypadku nikt nikogo nie pytał ani nie informował. Taki ot SPECJALny prezent wielkanocny. Myślę, że mieszkańcom bloku należy się informacja, kto i dlaczego obdarował ich tym wątpliwej jakości dziełem sztuki? - czytamy tutaj: Mural czy reklama? .

Okazuje się, że całość to element kampanii promocyjnej lokalnego piwa. Marka Specjal rozpoczęła kampanię "Legenda Północy", w której kampanii sięga do historii i przypomina niemal 30 lokalnych legend. W Tczewie jest to legenda o gryfie:


- Gryfy ciągnęły rydwany bogów, a ich pióra potrafiły ponoć leczyć ze ślepoty. Były symbolem zręczności, siły i przebiegłości. Można było je zobaczyć na monetach i chorągwiach rycerzy. Na Pomorzu pojawiły się okolicach XII wieku za sprawą książąt ze słowiańskiego rodu Gryfitów, którzy władali tym regionem przez długie lata. - czytamy na stronie kampanii.

W ramach przedsięwzięcia w pomorskich miastach powstały właśnie wspomniane murale - tczewski ma nawiązywać do historii powstania miasta.

Blok, o którym mowa jest zarządzany przez tczewską Spółdzielnię Mieszkaniową. Prezesa poprosiliśmy o wyjaśnienia w tej sprawie.

- Nie będę wypowiadał się, czy ten mural jest ładny, czy nie. Wynajęliśmy tę ścianę - jako powierzchnię reklamową. Malowidło będzie widniało do końca roku - chyba, że klient będzie chciał przedłużyć wynajem. Pieniądze pozyskane z tego tytułu zasilą fundusz remontowy tej nieruchomości - posłużą zatem mieszkańcom - mówi Jerzy Konkolewski, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej.

Dodajmy, że po zakończeniu emisji reklamowej klient ma przywrócić ścianę do stanu pierwotnego. Reklamowy mural wykonała ta sama warszawska firma, która malowała ostatnio ścianą szczytową bloku przy al. Zwycięstwa.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (28)
dodaj komentarz

  • ktos_gość_gość

    11.04.2017, 12:13

    mural

    zawsze znajdzie się ktos komu wszystko przeszkadza....

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx8 
  • nick_gość_gość_gość

    13.04.2017, 14:32

    Mural wygląda super. Butelka piwa nie jest dominująca. Nie ma co się czepiać i przesadzać. Czy z powodu narysowanej butelki piwa alkoholizm w Polsce się zwiększy? Czy młodzież widząc ta butelkę, będzie kupowała więcej piwa? Komu zaszkodzi ta butelka? Butelka śmierdzi, ale pieniądze dla spółdzielni, które można przeznaczyć na remont, pewnie już nie śmierdzą?

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • samo życie_gość

    11.04.2017, 12:21

    A moze temu mieszkańcowi bardziej odpowiadał by mural z wodami termalnymi i pławiącego sie w nich znanego ojca z Torunia:

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xxx.xx8 
  • FELIX_gość

    13.04.2017, 13:47

    DUREŃ,DEBIL.

    Cytuj
    IP: 95.160.xx5.xx6 
  • legendarny_gość

    11.04.2017, 12:22

    LEGENDA PÓŁNOCY vs kolorowanka

    Z samych zdjęć odnoszę wrażenie, że pomimo koniecznych informacji zdrowotnych i butelki na pierwszym planie, zdecydowanie lepiej wkomponowuje się w kolorystykę budynku i otoczenia niż ostatnie "dzieło" przy ul. Wojska Polskiego nazywane kolorowanką. Osobiście podoba mi się cała kampania prowadzona na stronie tnij.tcz.pl/?u=4e3bab producenta a i graficznie super do tego nawiązuje.

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx2.xxx 
  • andromeda_gość

    11.04.2017, 12:28

    mieszkańcy narzekają, ale pieniądze na fundusz remontowy to się same zmaterializują

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx4.xx3 
  • ja_gość

    12.04.2017, 13:54

    Same nie, co miesiąc opłacam to w czynszu

    Cytuj
    IP: 108.171.xx3.xx2 
  • tczewianin_gość

    11.04.2017, 12:48

    mural

    Mi to się osobiście nie podoba. Jak to wygląda reklama piwa w postaci muralu. coś co miało być jakaś forma sztuki ulicznej staje się narzędziem reklamowym, w dodatku browaru.. Wiem że nasze miasto jakieś szczególnie piękne nie jest,patologii jako takiej też nie brakuje,ale szanujmy się trochę. Idę sobie spaceruje a tu reklama piwa w postaci muralu. Jestem młody,pełnoletni i pijam piwo żeby zaraz ktoś mnie tu z moherem nie utożsamiał,a jednak nie podoba mi się ten koncept. Ktoś tu chyba chciał sobie kieszenie napchać poprostu. A ta informacje ze alkohol szkodzi sobie w d%@? wsadzcie. alkohol potrafi gorzej zrujnowac życie niz jakieś tam narkotyki

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx0.xx3 
  • yhy_gość_gość

    11.04.2017, 13:25

    Nie ktoś, tylko Spółdzielnia Mieszkaniowa. Kasa mi iść na fundusz remontowy. Jak podwyższają czynsz bo nie starcza na remonty, to wielkie halo, a jak szukają kasy z zewnątrz, np. przez wynajem powierzchni na reklamę, to też źle. Polakowi nie dogodzisz.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx2.xx5 
  • shostey_gość

    11.04.2017, 13:14

    Nie mieszkam JUŻ w tym bloku więc sprawa nie dotyczy mnie bezpośrednio, ale mimo wszystko zaliczam się do grona osób, którym nie do końca podoba się zarówno reklama jak i sposób załatwienia całej sprawy. Przede wszystkim miałem wątpliwości czy reklama jest tak do końca zgodna z prawem, acz pogrzebałem w necie i mimo wszystko wydaje się, że wszystko jest ok. Nie jestem w stanie stwierdzić na oko, czy napis o szkodliwości zajmuje 20% powierzchni reklamy (co jest wymagane), ale zakładam, że to nie pierwsza ich reklama i są na to przygotowani. Mimo wszystko łatwo znaleźć informacje i wyroki sądów, które w tym wypadku nie są jednomyślne i część orzeka, iż reklama (bez znaczenia na jej treść) taka musi zostać skonsultowana z właścicielami lokali, a część taką konieczność odrzuca. Nie znalazłem jednak informacji, czy spółdzielnia posiada jakieś szczególne prawa w tej kwestii. "Część tych orzeczeń jednoznacznie wskazuje, że w przypadku nieruchomości wspólnej zgoda na umieszczenie reklamy na elewacji budynku musi być wyrażona przez właścicieli lokali w drodze uchwały. Zarząd nie może sam podjąć decyzji w tej sprawie, ponieważ czynności te wiążą się ze zmianą przeznaczenia nieruchomości i przekraczają zwykły zarząd. Bardziej liberalna linia orzecznictwa głosi, że montaż na nieruchomości wspólnej reklam, rolet antywłamaniowych, krat, urządzeń satelitarnych i innych podobnych urządzeń nie może być rozumiany jako zmiana przeznaczenia nieruchomości wspólnej i w związku z tym nie wymaga uchwały współwłaścicieli lokali" Inna sprawa, że z tego co mi wiadomo, mieszkańcy nie zostali poinformowani o tej reklamie w ogóle. Skoro zyski z niej trafią do funduszu remontowego to fajnie, chwali się - ale można było poinformować o tym mieszkańców przed, a nie tłumaczyć się dopiero po fakcie i w zasadzie zaskakiwać ich takimi informacjami. A pieniądze na fundusz remontowy nie zmaterializują się same - są wliczane w każdy czynsz. I tutaj po raz kolejny pojawiają się pytania - czy zasilenie funduszu zyskiem z reklamy zmniejszy czynsze lokatorom? Czy ten budynek dostanie więcej pieniędzy na remonty niż inne, które reklamy nie mają? Dlaczego jeden blok spółdzielczy ma mural artystyczny, a na drugim piwo? Ale nie ma też sensu płynąć w temacie i szukać pytań na siłę. Kwestia wyglądu samego muralu to pewnie w dużej mierze kwestia gustu. Wydaje mi się, że poza butelką to nawet i mieszkańcom w w większości wszystko by się podobało. Ja osobiście wolałbym wspomnianą już wcześniej "kolorowankę". Nie zadowoli się wszystkich, pewnie niektórzy nic złego w tej reklamie nie widzą. Mimo wszystko - wydaje mi się, że reklama Kubusia wzbudziłaby mniej kontrowersji :)

    Odpowiedz
    IP: 83.13.xx9.xx0 
  • pisior_gość_gość

    11.04.2017, 13:19

    bardzo ładne

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • Gość_gość

    11.04.2017, 13:20

    Żenada...

    Gratuluję spółdzielni.... Proponuję wynająć powierzchnię reklamową na wszystkich blokach, niech całe osiedle wygląda jak osiedle alkoholikow. Historia... z butelką piwa na pierwszym planie. Władze miasta powinny zabronić tego typu przedsięwzięć. W jednej części miasta konkursy na najlepszy mural a z drugiej mega reklama alkoholu! Wstyd

    Odpowiedz
    IP: 95.160.xx4.xx8 
  • Kamil_gość

    11.04.2017, 14:29

    A może lepsze są reklamy podpasek i kleju do protez?

    Cytuj
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • Kamil_gość

    11.04.2017, 13:27

    Lepszy mural z piwem niż kolejowy złom i rakotwórcze podkłady wzdłuż alejki....

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • egon_gość

    11.04.2017, 13:32

    Reklama jak każda inna...

    ...tylko bardziej estetyczna ale oczywiście można szukać dziury w całym.

    Odpowiedz
    IP: 178.36.xx6.xx8 
  • Luk_gość

    11.04.2017, 13:52

    Żenada

    Fajny pomysł kolorowo ciekawie a że to reklama piwa no i co nieważne czego była to reklama i tak znaleźli się tacy co by im się nie podobało reklama piwa oznacza że tczewiacy to alkkocholicy tak ktoś w komentarzu napisał gratuluję temu debilowi za takie pomysły

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx1.xx4 
  • taschoon_gość

    11.04.2017, 15:10

    rewelacja

    Bardzo fajny mural. Najlepszy na razie to ten z kolorowymi elementami Tczewa przy al. Zwycięstwa ten jest drugi a dwa pozostałe są równorzędne jednak słabe do reszty. Fajnie zaczynają ogólnie wyglądać budynki naszego Tczewa.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx0 
  • lokatorka_gość

    11.04.2017, 15:31

    Mieszkam w tym bloku i bardzo mi sie podoba !!! Ludzie to idioci, nigdy im nie dogodzisz. Lepiej, zeby ,,śledzie" wyżywali sie ,,artystycznie" i glosili swoje patologiczne hasła ?

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx0 
  • xxx_gość_gość

    11.04.2017, 19:38

    ........

    Sama tam mieszkasz ? Czy właściciele mieszkań - bloku nie mają nic do powiedzenia ??? Konkolewski się zapomina i ty też ....

    Cytuj
    IP: 95.160.xx4.xx5 

    XXX_gość

    12.04.2017, 04:13

    Jaka lokatorka taki mural?

    Cytuj
    IP: 95.160.xx5.xx7 
  • Marketing _gość

    11.04.2017, 15:55

    A może reklama taniego wina?

    Na sasiednim bloku, ze spiacym na ławce posikanym żulem? W mediach powiemy, ze to założyciel grodu, a woda po nim, to nie mocz, lecz rzeka Wisła! Oczywiście SM dostanie dwa złote na cele remontowe... A tak na poważnie, czy konsultowano ten mural z mieszkańcami? Jeśli nie, to osoba która wydała zgodę powinna ponieść konsekwencje.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx8.xx1 
  • cocolino_gość

    11.04.2017, 16:04

    mural

    ja tu mieszkam i wcale mi to malowidlo nie przeszkadza a jak komus przeszkadza to niech sie wezmie do roboty i nie oglada,bo najlepiej nic nie robic i tylko krytykowac

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx6 
  • kucharz_gość

    11.04.2017, 18:32

    niema jak specjal

    lepiej niech jest butla na muralu a nie walajonca sie po podworku mural jest okej niach mochery sluchajom radia maryja a nie marudzom

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx6.xxx 
  • Xox_gość

    11.04.2017, 19:48

    Ukończ raz jeszcze podstawówkę

    Zanim zaczniesz się wypowiadać.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx9.xx5 
  • Kurczak świąteczny_gość

    11.04.2017, 21:34

    Pijacy!!!!

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx2.xx9 
  • samo życie_gość_gość

    12.04.2017, 07:39

    Mural

    Lepszy był by mural z moherowym berecikiem i kontem tatusia z Torunia

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xxx.xx8 
  • ,_gość_gość_gość

    12.04.2017, 10:46

    Kamil, jeśli smakuje tobie piwo z muralem, to życzę smacznego. Tylko nie jedz złomu i podkładów.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx1 
  • KAROLINA_gość

    13.04.2017, 13:16

    Reklama

    Bardzo prosty komunikat do ignorantów w tych komentarzach: 1.To nie jest mural, tylko reklama. Reklama może być na bilboardzie, na etykiecie, na ulotce lub właśnie jako malowidło na ścianie. 2. Wpływy z reklam bloków SM idą na konto danej nieruchomości, więc buntując się przeciwko takim akcjom proszę nie płakać, jeżeli wzrosną mieszkańcom opłaty. 3. To ta sama firma od murali przy WP - świetnie, wygońcie ludzi inwestujących w naszą miejską estetykę z Tczewa. Widzę, że niektórzy myślą, że pieniądze lecą z nieba i miasto/spółdzielnia zatwierdzając reklamy chce wam, mieszkańcom zrobić na złość i zepsuć środowisko wizualnie. Polecam poszerzyć wiedzę z takich dziedzin jak lokalna gospodarka czy marketing. Ps. Do tych zgorszonych - rozumiem, że z dzieckiem do sklepu, gdzie jest alkohol również nie wchodzicie? Podwójne standardy w tym mieście powinny w końcu wyginąć.

    Odpowiedz
    IP: 91.206.xxx.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.