Za takie napisy można trafić za kratki

Taka "twórczość" zdobi jedną ze ścian kamienic (fot. tcz.pl)
Za takie napisy można trafić za kratki
Swastyka, wymazana w pośpiechu. Gwiazda Dawida i niechlujne kibicowskie napisy - tak od dłuższego czasu wygląda ściana jednej z kamienic przy ulicy Ogrodowej. Tymczasem policja ostrzega, że autorzy podobnych propagujących faszystowskie treści napisów mogą trafić do więzienia nawet na 2 lata.

Napisy na murach to nic nowego. Hasła propagujące drużyny sportowe, ale też wyzwiska i wulgaryzmy są na porządku dziennym. Na ścianie jednej z kamienic przy ulicy Ogrodowej (obok zlokalizowany jest parking i ścieżka spacerowa) ktoś pośpieszenie wymazał m. in. swastykę:

- Różne napisy na murach pojawiają się bardzo często - na szczęście rzadko o podobnej treści. Wandale upodobali sobie szczególnie nowe elewacje budynków, ekrany dźwiękoszczelne, czy wagony - wyjaśnia asp. sztab. Dariusz Górski, rzecznik tczewskiej policji. - Jednak autorzy napisów propagujących treści faszystowskie muszą pamiętać, że grożą za to nawet dwa lata więzienia.

Zgodnie z treścią artykułu 256. Kodeksu Karnego, "Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2". Dodajmy, że przepis nie pozostaje martwy - m. in. w ub. roku na kary od jednego roku do roku i ośmiu miesięcy więzienia skazał Sąd Okręgowy w Białymstoku trzech młodych mieszkańców miasta za propagowanie faszyzmu i nienawiści na tle rasowym. Były to kary za malowanie na murach i pomnikach m.in. swastyk, napisów SS czy antyżydowskich haseł.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (45)
dodaj komentarz

  • Pit_gość

    03.05.2010, 00:10

    Osoby malujące po murach na ogół nie ponoszą konsekwencji,ponieważ bardzo trudno je złapać.A taki złapany to powinien za swoje pieniądze zakupić farby i zamalować wszystkie napisy na całej dzielnicy na której został złapany.Może wtedy byłoby mniej bazgraniny i niszczenia czyjegoś mienia.

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx6.xx0 
  • 'w całej dzielnicy', buraczku_gość

    03.05.2010, 15:52

    'w całej dzielnicy', buraczku

    'w całej dzielnicy', buraczku

    Cytuj
    IP: 89.206.xxx.xx5 
  • aga_piet

    03.05.2010, 00:14

    To jest kamienica przy Dąbrowskiego (widok od tyłu). Napisy są od kilku miesięcy.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • życzliwa_gość

    03.05.2010, 01:59

    Może niech policja, w ramach jej obowiązków, odszuka autorów "napisów" ww. kamienicy, a nie straszy. Wątpliwe także jest to, aby te 2 lata odstraszyły potencjalnych "artystów", skoro jak dotąd nikogo nie złapano a co dopiero postawiono przed sądem. Tak więc szanowni panowie policjanci, powielę słowa cytowane już wielokrotnie: Do roboty! a efekty same przyjdą!

    Cytuj
    IP: 77.113.xx5.xxx 

    Anty hitler_gość

    18.06.2011, 00:42

    Człowieky

    Człowieku gdzie Ty żyjesz? Ciesz się, że Twoja mama sie dopiero teraz o Ciebie postarała i dziękuj Twojej babce/prababce za to, że udało się jej przezyć wojnę. Gdybyś ty tam żył nie widze nic innego, ale tydzień i cię nie ma na swiecie.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • AG_Suche_gość

    03.05.2010, 00:17

    Popieram napisy

    Pipieram napisy. cos bym dodal od siebie, ale tam Lechia.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx3.xx2 
  • hm_gość

    03.05.2010, 12:28

    Głupich nie sieją, sami się rodzą niestety

    Cytuj
    IP: 95.40.xx2.xx2 

    siedzący byk_gość

    03.05.2010, 12:30

    No intelektem to raczej nie grzeszysz. Publiczne pochwalanie tego przestępstwa też podlega karze (art 256 § 3 kk). Jak się organy ścigania rozkręcą to sprawdzą Twoje ip i przyjdą z wizytą. Życzę miłego dnia.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx4 
  • Imie, login, pseudonim, nick_gość

    03.05.2010, 00:45

    Ta banda pier** gówniarzy która ma po 20 lat to jakies nierozwoje ... tyle na ten temat ... Hitler był za kastracja takich jak oni, ale ci z LGFT (fans... niby debile a angielski troche znaja :)) za bardzo sie podjarali pewnie jakimis filmikami z neta zeby o tym wiedziec :) ... polska dla polaków a niemców trzeba tepic (mam nadzieje post nie zostanie usuniety przez moderatora, bo z całym szacunkiem dla czytelników tcz.pl za jego styl, ale inaczej w takim temacie nie mozna sie wypowiadac)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • Casper

    03.05.2010, 08:40

    Co za bezmózgi to wypisują? Kto pisze "wierność jest istotą honoru" obok faszystowskich znaków. Widocznie tak dużą istotą jest dla niego honor Polski, że musi się wesprzeć hitlerowską ideologią. Takich ludzi powinno się na 20 a nie na 2 lata zamykać. Hasła propagujące drużyny sportowe też są bez sensu. Kogo w trójmieście obchodzi, że w jakimś Tczewie na jakiejś ulicy są za Lechią albo Arką? Ale braki w wykształceniu robią swoje i 18letni chuligani dają się omamić, żeby popierać jednych albo drugich. Bo przecież z takich naiwniaków są pieniądze. I szalików i koszulek się więcej sprzedaje bo jedni drugim kradną, i na spray kasa musi być bo z przeciwnej ekipy co chwila zamarzą napis mojej ukochanej drużyny. I wlepki co chwila ktoś pozdziera i trzeba mieć nowe. Otwórzcie oczy i zobaczcie, że te podziały np. między Arką i Lechią są wywołane sztucznie, żeby się ludzie gryźli między sobą i dawali kasę. A im większa nienawiść tym więcej i chętniej każdy będzie wspierał swoją drużynę, bo jakby była zgoda to dobrowolnie mało kto by się nimi interesował. Pozdrawiam kibiców i Arki i Lechii. Kibicujcie z głową i nie dajcie na sobie zarabiać.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • czesiu_gość

    03.05.2010, 09:15

    debile co to namalowali to nawet

    nie wiedzą czym byli ich dziadkowie dla hitlera, no i talentu plastycznego też nie mają. Przydałby się mały pobyt w obozie albo roboty przymusowe gdzie ich idole lali by ich za krzywe spojrzenie albo posyłali kulkę w czoło, to może by do nich trafiło - kulka na pewno

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx0.xx2 
  • ...._gość

    03.05.2010, 10:27

    ....

    Patologia społeczna... ale to wszędzie wypisują..za to POWINNO się karać bo nie dość ze dewastują to jeszcze takie hasła wygłaszają...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • tcz45

    03.05.2010, 10:29

    szybka reakcja policji..?

    ten problem zgłaszałem już dawno ,ale widocznie ostatnio pojawił się tam patrol policji,że to zauważyli hehe. Podczas inscenizacji bitwy o Tczew wieeelu to widziało, że też nie potrafili tego zamalować. Co za problem ogłosić nagrodę za wskazanie, lub pobrać wzory pism od kibiców i komputer to porówna. A potem niech winny zapłaci za wymalowanie wszystkich budynków w Tczewie....

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • ......_gość

    03.05.2010, 10:31

    .....

    I tak nawiasem to Tczewska Lechia niech zmieni nazwę na tczewska patologię bo to bardziej pasuje..a kto to pisze to ci co tam mieszkają wiedzą i co?-nic...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • ala_gość

    03.05.2010, 12:26

    Takie napisy można też "podziwiać" na jednym z bloków na Czyżykowie - mieszkańcy sąsiedniego bloku zgłaszali sprawę w kilku miejscach - efekt ? - ZEROWY. Dla mnie osoby malujące tego typu napisy to po prostu ludzie "niewyżyci" sfrustrowani, bez zainteresowań i perspektyw a bazgrolenie po murach to jedyne w czym mogą się wykazać (nie jestem pewna czy wyrażają swoje poglądy - wątpie że mają jakieś - czy po prostu wyładowoują swą agresję - jednym słowem imbecyle

    Odpowiedz
    IP: 95.40.xx2.xx2 
  • baniak_gość

    03.05.2010, 14:25

    ja już ogłosiłem nagrodę przeciw wandalom

    100 zł za sfotografowanie aktu wandalizmu na wiatach przystankowych w Tczewie. Zrywanie plakatów, niszczenia szyb - bez znaczenia. Musi być jednak widać twarz sprawcy. Resztą zajmuje się sam. Proces karny, potem proces cywilny - niejeden bezmózg, mający zbyt długie ręce zostanie skutecznie przygaszony. Za 100 zł w tym kraju brat pójdzie za bratem z aparatem w dłoni. A w niedalekiej przyszłości, jeśli wszystko pójdzie z planem, wszystkie wiaty będą oświetlone i wewnętrznie monitorowane (uzbrojone w kamery IP).

    Odpowiedz
    IP: 109.243.xx6.xx3 
  • DIDI_gość

    03.05.2010, 19:36

    PENKS :D:D

    z Radusiem na czele

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx5 
  • Kati_gość

    03.05.2010, 15:34

    A na jakiej podstawie Pan działa?

    Na podstawie umowy z Veolią przepraszam za określenie "panoszy się" Pan na wiatach? I Veolia i Pan zapomnieli chyba, że wiaty są MIEJSKIE? TAK - są własnością miasta. Słyszałam, że zakazuje Pan także naklejać cokolwiek na wiatach bez Pana zgody (?) Czy to znaczy, że właściciel wiat czy MIASTO nie może TAKŻE teraz tam niczego powiesić (?) TO JAKIŚ SKANDAL! Proszę o wyjaśnienie...

    Odpowiedz
    IP: 85.25.xx9.xx4 
  • vvv_gość

    03.05.2010, 16:18

    do baniak

    Tak, stwórzmy państwo policyjne gdzie każdy będzie szpiclem, gdzie sąsiad na sąsiada zawsze życzliwie doniesie. Każdy na spacer obowiązkowo z aparatem fotograficznym Wielki Brat Baniak daje nagrody za sfotografowanie zrywających plakaty... NO COMENTS!

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx7.xx3 
  • MIO

    03.05.2010, 16:30

    Paragrafy może i są tylko komu je postawić?

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Heh_gość

    03.05.2010, 17:17

    Brawo

    To takie wzruszające ... Gdyby autorzy tej kolorowanki żyli za czasów Hitlera i mieli okazję go spotkać , ten bez mrugnięcia okiem mógłby zabic im matkę, babkę , siostrę, dziewczynę .... a potem jeszcze opluć i rozdeptać ciała,a następnie pójść na luzie na piwo .... A oni jeszcze oddają mu cześć. Tylko prawdziwy chrześcijanin wykazałby się taką postawą wobec oprawcy ;D heh

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx1 
  • kibic_gość

    03.05.2010, 18:40

    graf

    powiem wam jedno panowie i panie LGFT zawsze takie było i jest wykorzystują wszystkie chwyty ten graf to nic ale jak ktoś napisał grafa cytuje " ARKA GDYNIA TCZEWIACY " to chłopaki się wzieli do roboty i go zamazali oni się czują bezkarni ale tutaj w tczewie zawsze rządzi i rządzić będzie ARKA GDYNIA

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx3 
  • siedzący byk_gość

    03.05.2010, 19:28

    Arka to może rządzić w twoim domu, synku. To samo się tyczy Lechii. Bandyterię trzeba tępić, bo będzie im się wydawało że mogą wszędzie wprowadzać swoje porządki.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx4 

    Kociewiak_gość

    03.05.2010, 21:47

    typowy napinacz od TęPAG. Tak oczywiście arka rządzi na całym świecie :)

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx4 

    LECHIA_gość

    15.07.2010, 11:11

    Gdzie ta arka

    90% Tczewa to LECHIA nie wiem gdzie ty mieszkasz :-) a napisy na ścianach to nie piszą kibice tylko zwykle prostaki

    Cytuj
    IP: 87.204.xx9.xx2 

    Rychu P_gość

    15.07.2010, 12:24

    90% Lechii ahahah

    Ja też jestem za Lechią ale z tym śmiechowym lgft się nie afiszuje,bo wstyd. Te 90% to chyba napisałeś po białej ścieżce co do Was pasuje. Posiedzicie sobie i ... Wasze Stare Miasto gdzie chodzą Arkowcy w barwach :D

    Cytuj
    IP: 109.197.xx9.xx7 
  • Domanos

    03.05.2010, 18:55

    ....

    Wypisują to tylko bezmówzgowcy, jak widać w Tczewie ich także nie brakuje. Tacy to powinni za karę czyścić wszystkie bloki, domu i domki :) Oczywiście ZA DARMO!!! :)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Inka_gość

    03.05.2010, 18:57

    Białystok

    Jak można wspominać o Białymstoku i (przepraszam zadup....) Tczewie? Pochodzę z Tczewa i aktualnie od kilku lat mieszkam w Białym. W Tczewie jestem kilka razy w roku. Różnica jaka na przestrzeni lat dokonała się w Śledzikowie jest niesamowita. Można spokojnie wyjść na miasto, dosłowna inwigilacja ze strony policji - rzucająca się w oczy duża liczba pieszych patroli, radiowozów multum na ulicach. Ostatni hit to sytuacja w której klient nie zdążył w zaułku dokończyć siusiu i już miał wręczany mandat. Nie pamiętam kiedy na przestrzeni 5 LAT, widziałam piesze patrole w Tczewie. Kiedy ostatnio czekałam na przystanku, przechodząca młodzież straszyła w zaułkach i krzyczała nazistowskie slogany. Myślałam, że nie dożyję przyjazdu autobusu. Kilka lat temu, jeżeli mnie pamięć nie myli na Czyżykowie, kibole dali oklep dzielnicowemu, więc z czym do ludzi? Nadal żyję nadzieją, że to piękne miasto zmieni się... Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 77.112.xx7.xx5 
  • siwyznanynasm_gość

    03.05.2010, 21:35

    ..

    Tylko Lechia Gdańsk ... Popieram tworcow napisow .. Pozdro dla ziomkow z LGFT!!

    Odpowiedz
    IP: 109.243.xx8.xx6 
  • tczewianka_gość

    03.05.2010, 21:40

    to napewno Ci sami!

    Szkoda ,ze Policja jest mało skuteczna i do tej pory nie znalazla tych co zbeszcześcili pomnik żołmierzy radzieckich. Może Ci sami malują hasła hitlerowskie.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx6.xx9 
  • baniak_gość

    04.05.2010, 07:27

    pomysł nie etyczny ale skuteczny

    To nie przyjezdni wybijają szyby i demolują miasto. To robisz Ty i Twój znajomy bo dzieci jeszcze nie macie. Ale ci młodzi ludzie demolujący wiaty są synami i córkami tczewian rodowitych, którzy marzną potem i narzekają jak jest źle. Boją się i protestują tylko ci którzy mają nieczyste intencje. Zbić szybę aby zaimponować swoją niespotykaną siłą - wiedząc dodatkowo, że szyba jest hartowana i nie utnie ci nogi, a potem uciec w ciemność - to naprawdę szczyt bohaterstwa. Skoro się "panoszę" to muszę mieć do tego podstawy - widać zresztą efekty tego "panoszenia" przystanki są i będą czyste - po plakatach innych np.: zielonoświątkowców został brudny klej który będzie trzeba umyć. I również ja to muszę zrobić - a plakaty powiesili bo mieli zgodę miasta. Chyba lepiej jak coś jest opisane i pilnowane, myte, codziennie doglądane, a nie gdy każda babcia na Czyżykowie przykleja na wiatę ogłoszenie że znalazła kotka (autentyczne). Wymaga to masy pracy a każdy plakat kosztuje ok. 2 zł. Tak, płacę stówkę za każde zdjęcie i jest to moja prywatna inicjatywa. Uważam to normalne. Kamery i policja i straż miejska. Tak jak mówi Inka - chcę żyć normalnie!!!

    Odpowiedz
    IP: 188.33.xx4.xx5 
  • TedeTcz

    04.05.2010, 09:39

    to jest problem..

    i tak wygląda wiele ścian bloków w tym mieście-pogryzdane przez "element" ... a za to to powinni być przykładnie ukarani,żeby reszta widziała że nie ma pobłażania..może pamiętacie jak koło pogotowia przy stacji benzynowej był napis "Auschwitz Commando"..? też cała ściana zasyfiona była tylko że tamtą odmalowano- w wielu częściach miasta to jest a najwięcej tam gdzie mieszkają zwolennicy Lechii..

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • vvv_gość

    04.05.2010, 09:49

    do baniak

    Jeżeli uważasz , że życie pod nadzorem kamer i patroli na każdym kroku to normalne życie - serdecznie współczuję. Widać ja trochę inaczej pojmuję swobody obywatelskie, więc kończę dyskusję.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx7.xx3 
  • ..._gość

    04.05.2010, 13:38

    ...

    no to przygotujcie sie teraz na jeszcze więcej tych napisów. było kiedys w tczewie parę młodych osób które kupowały farby za własne pieniądze i zamalowywały badź przerabiały swastyki ect. może nie wyglądało to mega estetycznie, ale przynajmniej nie było widać symboli. tyle że policja tczewska przyłapała zamazywacza na gorącym uczynku, dostał mandat i d**a. teraz niech wreszcie ci co powinni sie martwią, powodzenia i pozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx2 
  • Brr_gość

    04.05.2010, 16:30

    hehee

    co za ludzie-minusują za TEDEGO jaka patologia...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • lokator_gość

    04.05.2010, 16:47

    a jak wygląda klatka i winda na Jagiełly 4d

    Klatka na Jagiełły 4d (parter) to są napisy na wszystkich szczegółnie na policję,słownictwo i przekleństwa . kto to robi ,robia to dorośli ludze co mają żal do Policji.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx6.xx0 
  • ...._gość

    04.05.2010, 17:50

    ...

    Spławik hehe

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx9 
  • Tcz18W

    04.05.2010, 20:31

    nie wiem jak tak mozna...

    Jak można to wypisywać,przecież z rąk Hitlerowców zginęło tylu ludzi... obozy koncentracyjne,łapanki,wywozy na roboty.... tak wam się to podobało że wypisujecie takie rzeczy na murach...

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • ktos całkiem obcy_gość

    04.05.2010, 20:46

    moga trafic na 2 lata hahahha 2 lata to na start i bez odwrotu i apelacji nastepnie dodac jeszcze z rok moze dwa za czyn dokonany iotd a to powinno sie tyczyc wszystkich napisow a wszegulnosci LECHIA & ARKA i te piekne wyzwiska od roznych to wskazuje jakie te dwa kluby swieca intilikencja normalnie zal.pl

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • asiatczew_gość

    05.05.2010, 12:25

    debilizm nie ma granic! ci co bazgrzą swastyki pogrążają się w swojej głupocie i braku wiedzy. przypominam tylko, że jakby III rzesza wygrała wojnę i wdrożyła swoje plany nas już by nie było. Ale debile za sprayami nie mogą tego pojąć, ich tępy mózg tej wiedzy nie przyjmuje

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx3 
  • Tczewiak_gość

    05.05.2010, 13:42

    szkoda poprostu gadac. Uwazam ze nie jest az tak ciezko namierzyc takich ludzi ktorzy wypisuja te tepe teksty.wystarczy troche wiecej checi. Zadne pozbawienie wolnosci, nie mam zamiaru utrzymywac takiego darmozjada. Powinien natychmiast byc kierowany do sklepu po farbe i malowanko. Za swoje oczywiscie. Mysle ze kilka takich akcji i reszcie by zmiekla rura. A jesli chodzi o te smieszne niby kluby sportowe i ich kibicow i odwieczna walke miedzy soba. Poprostu tepa gownarzeria.A te napisy na murach jak je widze to smiac mi sie chce z glupoty ich tworcow. Do malarzy tych napisow: wezcie sie za jakos normalna prace a nie malowanie tych bzdetow.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx2 
  • Tcz18W

    06.05.2010, 21:47

    co to jest...

    Sąd powinien za to przykładnie ukarać... Hitler morderca milionów w Polsce ma swoich zwolenników-spytajcie swoich dziadków-oni pamiętają jak to było... Wstyd mi za was...tyle ludzi zginęło...

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Lechia_gość

    15.07.2010, 17:27

    Do Rycha małe p

    Że niby gdzie posiedzimy i za co chyba coś pomieszałeś A Kibiców Lechi nie widać na ulicach bo nie nosimy czapek,koszulek czy szalikow to nie o to w tym chodzi zakładamy to wszystko na mecz zapytaj tych małolatów z arki ile razy byli na meczu

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx9.xx2 
  • lodzia_gość

    28.09.2010, 20:18

    grafiti

    miasto powinno uchwalić bardzo wysoką karę pieniężną i wyznaczyć nagrodę za wskazanie autorów .efekt murowany.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx1 
  • Radykał_gość

    16.03.2011, 22:59

    ...tczeska patologia...

    Niestety nie sfastyki są tutaj problemem, tylko cokolwiek bazgrane na murach. Z przykrością muszę stwierdzić, że odnoszę wrażenie jakby takie akty wandalizmu odbywały się za pełną aprobatą mieszkańców i policji. Byłem świadków takich zdarzeń nie raz -to robią młodzi ludzie w kapturach i w sportowych butach firmy Nike! Czy tak ciężko ich dostrzec na ulicach? Czy tak trudno ich złapać i ukarać? Tak, ponieważ oni mają swoją funkcję: w demokratycznym kraju MUSI być graffiti, MUSI być hooligaństwo, MUSZĄ być rozboje, pobicia i gwałty, no i HIP-HOP, który robi wodę z mózgów nastolatkom i spycha ich na złe drogi.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.