"Suchy port" rozszerzony o dostęp do Wisły? Trwają analizy

Suchy port w Tczewie ma być zwieńczeniem planów PCC (fot. mat. inwestora)
"Suchy port" rozszerzony o dostęp do Wisły? Trwają analizy
Co z budową "suchego portu" w Zajączkowie Tczewskim? Trwają prace nad studium wykonalności inwestycji. Inwestor sprawdza m. in., czy realne i opłacalne będzie przerzucenie części kontenerów na Wisłę i wykorzystanie portu rzecznego w Tczewie.

Do 2020 roku ma powstać "suchy port" w Zajączkowie. Inwestycja według wstępnego kosztorysu ma kosztować ok. 200 mln zł. PCC Intermodal zarządza na razie 4 terminalami - towary z Rotterdamu trafiają do Kutna, z portów niemieckich do Gliwic, z Gdańska do Kutna i Brzegu, jest również centrum we Frankfurcie. W planach jest też terminal w Dębicy. Projekt pod Tczewem ma być zwieńczeniem procesu inwestycyjnego spółki. PCC Intermodal ma już 58 hektarów terenu inwestycyjnego w Zajączkowie. Na jakim etapie jest inwestycja?

- Trwają prace nad studium wykonalności projektu. Szczegóły dotyczące m. in. terminu rozpoczęcia inwestycji, poznamy, gdy studium będzie gotowe. Miało to nastąpić w tym roku, ale zdecydowaliśmy się na przeanalizowanie dodatkowych kwestii, dlatego całość będzie gotowa prawdopodobnie wiosną 2016 roku. Chodzi o to, że analizujemy możliwość włączenia do projektu portu rzecznego w Tczewie - mówi Monika Konsor-Fąferek Dyrektor Działu Marketingu w PCC Intermodal.

Kwestią otwartą pozostaje na razie sprawa dróg dojazdowych do inwestycji. Chodzi o to, by zorganizować transport w taki sposób, by ciężkie pojazdy ominęły miasto i jechały z suchego portu bezpośrednio na autostradę. Władze gminy Tczew, na terenie której powstaje to zadanie, prowadzą już rozmowy z decydentami w Gdańska.


- Długa droga przed nami, ale rozmowy ruszyły. Chodzi o to, by zdobyć pieniądze na budowę dojazówki przez okoliczne pola w okolicy Zajączkowa, prowadzącej bezpośrednio do autostrady - mówi Roman Rezmerowski, wójt gminy Tczew.

Jak ma funkcjonować całość? Towary bezpośrednio ze statków trafiłyby na pociąg - w Zajączkowie byłyby przesyłane dalej w głąb kraju - pociągiem, bądź samochodami ciężarowymi. Jak przewiduje PCC Intermodal, w terminalu zatrudnienie może znaleźć około 60-100 osób. Dodają jednak, że z czasem centrum logistyczne będzie rozrastać się o kolejne podmioty - to tu mogą chcieć przenieść swoją działalność niektóre firmy zajmujące się magazynowaniem, a także związane z działalność celną. Terminal może stać się centrum logistycznym, które będzie motorem dla innych działalności.

- Terminal znacznie mniejszy niż ten pod Tczewem - projekt w Kutnie - spowodował zatrudnienie ok. 50 osób, ale najważniejsze jest to, że wokół naszego zadania powstało już około 30 nowych firm. Podobnego efektu należy spodziewać się także tutaj - dodaje Monika Konsor-Fąferek.

Docelowo terminal pod Tczewem ma obsługiwać milion kontenerów rocznie, co stanowić ma ok. 25 procent ładunków trafiających do trójmiejskich portów.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (5)
dodaj komentarz

  • StudentTransportuMorskiego_gość

    21.09.2015, 11:35

    ...............

    Port rzeczny w Tczewie nie jest przystosowany do odbioru i składowania kontenerów. Będzie to inwestycja nieopłacalna dla funkcjonowania suchego portu w Zajączkowie Tczewskim. Szybciej kontener dotrze drogą kolejową do Zajączkowa niż drogą rzeczną do portu w Tczewie. Port rzeczny nie ma odpowiedniej infrastruktury oraz miejsca gdzie przeładunki mogłyby się odbywać.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xxx 
  • ernest_gość

    21.09.2015, 16:47

    Ale za to dofinansowanie z UE może wynieść aż 85% dla inwestycji powiązanej z żeglugą śródlądową! Po za tym powstała by nowa linia kolejowa łącząca PCC z Wisła w okolicy os. Staszica!!!

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 

    Deb0308bed_gość

    11.10.2016, 13:53

    Zamienił bym z wami słowo na ten temat

    Mam nadzieję, że moi przedmówcy mają rację, bo mam zamiar zastosować się do kilku powyższych sugestii. Niezmiernie ciekawa jestem efektów. Deb0308 - Dobyr case:

    Cytuj
    IP: 83.230.xx8.xx8 
  • _gość

    21.09.2015, 16:26

    A co ma do powiedzenia na ten temat pelnomocnik ds WIsly, bo na razie to kasuje tylko honoraria z naszych podatkow

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • _gość

    21.09.2015, 18:48

    Po co rozszerzać go o Wisłę skoro to jedna nie uregulowana rzeka europy. ... przecież to bez sensu.

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx2.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.