Koncert Orkiestry Kameralnej Progress


odbyło się
28
05.2017
Niedziela
Koncert Orkiestry Kameralnej Progress
Zapraszamy na koncert Orkiestry Kameralnej Progress w niedzielę 28 maja o godz. 17.00 w CKiS w Tczewie. Wstęp wolny.

Program koncertu:

1. J. S. Bach - Koncert organowy d-moll BWV 35/156
Allegro
Adagio

Presto
2. F. Mendelssohn - IV Symfonia c-moll na orkiestrę smyczkową
Grave. Allegro
Andante
Allegro Vivace
3. Maciej Zakrzewski - ?Reformation? Sinfonietta per archi
Prolog
Meditation
Toccata

Wykonawcami koncertu będzie znana tczewskiej publiczności Orkiestra Kameralna Progress, która już od 8 lat z sukcesami koncertuje w Polsce oraz poza jej granicami zdobywając serca coraz większej grupy melomanów. Zespół ma na swoim koncie kilka albumów płytowych wysoko ocenionych przez krytykę muzyczną, w tym najnowszy album z koncertami podwójnymi Mendelssohna oraz Chausona. Orkiestrę poprowadzi Szymon Morus, tczewianin z pochodzenia, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej na wydziale Dyrygentury Symfoniczo-Operowej. Od stycznia 2016 roku dyrygent Opery Bałtyckiej w Gdańsku, laureat tegorocznej Pomorskiej Nagrody Artystycznej.
Solistą koncertu będzie Maciej Zakrzewski, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej, aktywny kompozytor, solista, kameralista, laureat m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej imienia Sweelincka. Więcej informacji na temat Solisty, Orkiestry oraz jej nadchodzących planów koncertowych znajdziecie Państwo na stronach www.orkiestraprogress.pl oraz www.maciejzakrzewski.pl

?Muzyce wyznaczam najwyższe miejsce i najwyższe zaszczyty - tuż za teologią. Nie zmieniłbym tej odrobiny wiedzy o muzyce na żadne wspaniałości? - te znamienne słowa Marcina Lutra, wielkiego reformatora niech staną się mottem tego uroczystego wieczoru. Wieczoru z muzyką związaną z reformacją, poświęconą luterańskiej nauce kościoła; uświęconą religijnym duchem.

Mówi się, że Jan Sebastian Bach to największa muzyczna perła Reformacji. Najdoskonalszy muzyk wśród teologów - największy teolog wśród muzyków. Kantaty Bacha powstały nie z myślą o zmysłowej satysfakcji wynikającej z ich słuchania, ale były niezbywalnym elementem liturgii. Albert Schweitzer pisał: ?Muzyka jest dla niego służbą bożą. Twórczość i osobowość Bacha oparte są na jego pobożności. I jeśli w ogóle można go zrozumieć, to jedynie z tego punktu widzenia. Sztuka była dlań religią. Dlatego właśnie nie miała nic wspólnego ze światem i sukcesami w świecie. Była celem samym w sobie?. Koncert otworzy muzyka lipskiego kantora pochodząca z jednej z jego kantat - kantaty 35: "Geist und Seele wird verwirret" (tłum. "Umysł i dusza się uzupełniają"). Z umieszczonych w dziele Sinfonii powstał później Koncert d-moll na instrument klawiszowy składający się z trzech części:
Allegro
Adagio
Presto

Feliks Mendelssohn-Bartholdy żyjący w latach 1809-1847, niemiecki kompozytor doby romantyzmu to kolejny wybitny przedstawiciel luterańskiej muzyki religijnej. W grudniu 1829 roku, na rok przed ogłoszeniem przez króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III obchodów 300. Rocznicy Konfesji Augsburskiej, Mendelssohn zaczął pracować nad słynną Symfonią Reformacyjną. Wykazywał ogromny talent muzyczny już w bardzo młodym wieku - nazywano go ?cudownym dzieckiem?, porównując do samego Mozarta. Zatroskany o rozwój swych dzieci ojciec kompozytora - Abraham, zadbał o najlepszych nauczycieli oraz instrumentarium, fundując młodemu muzykowi domową orkiestrę smyczkową, dla której niespełna kilkunastoletni Feliks skomponował 12 symfonii. W wykonaniu Orkiestry Kameralnej Progress usłyszymy tę opatrzoną numerem IV - Symfonię c- moll składającą się z następujących części:
Grave. Allegro
Andante
Allegro Vivace

Wyjątkowy jubileusz jakim niewątpliwie jest 500-lecie Reformacji, wymaga wyjątkowej oprawy muzycznej. Z tej racji finałowym punktem wieczoru będzie premierowe wykonanie Sinfonietty per archi ?Reformation? Macieja Zakrzewskiego. Kompozytor nawiązuje w swym dziele do klasycznego koncertu na orkiestrę, eksplorując tradycyjną, trzyczęściową formę. Kanwę każdej z nich stanowi temat jendego ze znanych chorałów protestanckich, odwołując się do żywej, nieprzerwanej tradycji chorałowej kościołów reformowanych. Część pierwsza - Prolog oparta została na melodii ?Wer nur den lieben Gott last walten? (?Kto się odda bezgranicznej miłości Boga?); środkowa Medytacja opracowuje psalm 130: ?Aus Tiefer Not? (?Z głębokości wołam do Ciebie Panie?), zaś finałowa Toccata poświęcona została hymnowi ?Ein Feste Burg ist unser Gott? (?Warownym Grodem jest nasz Bóg?). Harnoncourt podczas wykładu powiedział: ?O czym nie można mówić, to można, a nawet trzeba - jeśli nie wolno milczeć - wyrażać śpiewem i muzyką?.

Koncert ten jest jednym z wydarzeń obchodów 500-lecia Reformacji pod patronatem Prezydenta Miasta Tczewa. Program obchodów i Informacje na ten temat można znaleźć na stronie: https://500latReformacji.kztczew.pl/

Wpływy Reformacji w Tczewie sięgają okresu już niespełna kilkudziesięciu lat po wystąpieniu Lutra, kiedy zawiązała się pierwsza gmina protestancka, której spadkobiercą jest istniejąca do dziś parafia augsbursko-ewangelicka. Kilkusetletnią historię obecności mają też Mennonici, w mieście swoją obecność zaznaczyli także wierni kościoła Baptystów. Obecnie największą grupę nawiązującą do dziedzictwa Reformacji stanowią członkowie Kościoła Zielonoświątkowego.

https://500latReformacji.kztczew.pl/

Przybliżona lokalizacja na mapie


To jest mapa poglądowa, która w niektórych przypadkach może wskazywać błędną lokalizację obiektu. Pokaż "83-110 Tczew, ul. kard. Stefana Wyszyńskiego 10" na większej mapie - kliknij tutaj
Drukuj
Prześlij dalej